• چهارشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1401060907013
  • خبرنگار : 71647

تیتراژها ماندگارترند یا سریال‌ها؟

تیتراژها ماندگارترند یا سریال‌ها؟
عکس تزیینی است

تیتراژهای سریال‌های قدیمی، گاهی آنقدر محبوب شده‌اند که اگرچه مخاطب خود سریال را فراموش کرده باشد اما تیتراژ را حفظ است و با آن همخوانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، المیادین در گزارشی به بررسی جایگاه آهنگ‌های تیتراژ سریال‌ها در موفقیت و ماندگار شدن سریال، پرداخته است.

در این گزارش می‌خوانیم: چند سال قبل وقتی سریال‌ها پخش می‌شد، خیابان‌ها خلوت بود و تمام اعضای خانواده در آن ساعت خاص دور تلویزیون جمع می شدند تا سریال محبوبشان را تماشا کنند. ترانه‌ی تیتراژ سریال‌های موفق، ترانه‌هایی مشهور می‌شد که مردم در کوچه و خیابان می‌خواندند و سریال را هم با همان ترانه‌ به یاد می‌آوردند. به طوری که اگر الان بعد از گذشت چندین سال همان آهنگ‌های تیتراژ معروف را بشنوند نام سریال و بازیگرانش را خیلی زود به خاطر می آورند.

سریال‌های تلویزیونی از همان ابتدای ظهور، با تیتراژهایی که حاوی یک آهنگ و اسامی هنرمندان و عوامل سریال بود، همراه بودند. آنچه آهنگ و ترانه تیتراژ سریال را از یک تک آهنگ معمولی متمایز می‌ساخت، این بود که تیتراژ سریال حتما باید نمادی از خود سریال می‌بود و مخاطب  با گوش دادن به آن محتوای سریال را به یاد می‌آورد.

سوال اینجاست که آیا محدود بودن مخاطب به تلویزیون و آن هم فقط با چند سریال خاص، سبب ماندگاری آن سریال ها و تیتراژها شده یا حقیقتا چیزی در آن‌ها وجود داشته که از سریال‌ها و آهنگ‌های تیتراژ امروزی متمایزشان می‌کند؟

یک موسیقیدان عرب زبان معتقد است که آهنگسازان و خواننده‌هایی که برای سریال‌های قدیمی آهنگ تیتراژ و متن می‌ساختند، با درایت و شور و شوق خاصی این کار را انجام می‌دادند. آنان آهنگ و ترانه‌ای می‌ساختند که آنچه سریال بنا داشت در ۴۰ یا ۵۰ قسمت منتقل کند را به کلی در خود داشته باشد و حس و حال سریال را به درستی به بینننده منتقل کند.

او سپس به یک سریال موفق عربی اشاره می‌کند که تیتراژ ماندگاری داشته و تعریف می‌کند که وقتی برای شاعر ترانه تیتراژ سریال، خلاصه فیلمنامه را تعریف کرده، شاعر که نابینا هم بوده گفته این کافی نیست و از اوخواسته تمام فیلمنامه را با جزئیات برایش بخواند؛ پس از آن بوده که شاعر، ترانه آن تیتراژ ماندگار را خلق کرده است.

یک منتقد موسیقی هم معتقد است: فرق میان تیراژهای قدیمی با جدید مانند فرق میان یک محصول دست ساز با یک محصول کاملا صنعتی است.

او می‌گوید در گذشته آهنگسازان و ترانه نویسان اطلاعات کاملی از سریال و فیلمنامه داشتند و این باعث می‌شد تا آهنگ تیتراژی که می‌ساختند، با متن سریال هماهنگی زیبایی داشته باشد. اما در نهایت موفقیت سریال بود که می‌توانست آن تیتراژ زیبا را مشهور و محبوب کند.

او تصریح کرده است: آثار موفق گذشته در دوره‌ای خلق شدند که هویت فرهنگی واضح تر و پررنگ تر بود اما حالا ما با یک بی هویتی و هرج و مرج فرهنگی در تمام دنیا مواجهیم؛  در حال حاضر ما با حجم بزرگی از تماشاگران و انواع و اقسام آهنگ‌ها و خواننده‌هایی که یکی پس از دیگری به منصه ظهور می‌رسند، روبه رو شده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha