• سه‌شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401060806631
  • خبرنگار : 50040

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا:

دولت سیزدهم شاخص های دولت کریمه را داراست/ نباید کشور را از پدیده های جهانی جدا کنیم

دولت سیزدهم شاخص های دولت کریمه را داراست/ نباید کشور را از پدیده های جهانی جدا کنیم

ایسنا/گیلان رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: امروز نمی توانیم خودمان را از پدیده های جهانی جدا کنیم و لذا برای مقابله با آنها نیازمند کارهای خلاق و ابتکاری هستیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی در مراسم استانی بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر که در مصلی رشت برگزار شد، با اشاره به تلاقی سالگرد شهیدان رجایی و باهنر با هفته دولت، اظهار کرد: شهیدان رجایی و باهنر از چهره های انقلابی و سیاستمدار دوران انقلاب هستند.

وی هفته دولت را فرصتی برای بیان دستاوردهای دولت و عملکرد دولتمردان دانست و افزود: با مقایسه دولت سیزدهم با چهار دولت گذشته در می یابیم که جنس این دولت با دولت های قبلی متفاوت است و شاخص هایی دارد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری و سختی های دوران جنگ، تصریح کرد: دولت شهیدان رجایی و باهنر در باور به ولایت و اعتقاد به نظام و اطاعت از رهبری و مدیریت جهادی و ساده زیستی و فسادستیزی نمونه بود، اما دست های ناپاک جریان منافقین اجازه نداد مردم طعم شیرین دولت انقلابی را بچشند.

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی به عنوان راس قوه مجریه همه شاخص های دولت کریمه را داراست، تصریح کرد: بدون توجه به شرایط حاکم بر منطقه و جهان نمی توانیم تحلیل جامع و درستی از وضعیت دولت سیزدهم ارائه کنیم و لذا مردم فهیم و هوشمند و صبور ما باید شرایط روز را بسنجند.

وی با اشاره به ناتوی فرهنگی و جنگ ترکیبی دشمن علیه جمهوری اسلامی، بیان کرد: دست های ناپاک آمریکا و اروپا و همپیمانان آنان جنگ ترکیبی را که شامل مسائل امنیتی، نظامی و فرهنگی است برای جهان اسلام طراحی و ۷۰ سال است که جنگ های مستقیم و نیابتی خود را به منطقه غرب آسیا منتقل کرده اند و لذا خسارت های سنگین زیادی به مسلمانان تحمیل شده است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه امروز کشورهای اروپایی درگیر جنگی خانمان سوز هستند، عنوان کرد: اگرچه جنگ را دوست نداریم، اما نمی توان واقعیت ها را انکار کرد.

وی تورم بین المللی را از دیگر مسائل جهانی دانست و ادامه داد: قیمت جهانی سوخت ۱۰ برابر شده و نمی توانیم خودمان را جزیره ای جدا ببینیم و اثرات این افزایش قیمت را نادیده بگیریم. در جریان جنگ روسیه و اوکراین همچنین شاهد شکل گیری بحران غذا و گرسنگی هستیم، زیرا تولید یک سوم گندم دنیا که توسط این دو کشور انجام می گرفت به حداقل رسیده و امکان قحطی وجود دارد لذا تامین کالاهای اساسی از جمله گندم جزو مسائل مهم بوده و هنر دولت حل این مسئله است.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به درگیری بسیاری از کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا و حتی اروپا با بحران آب و خشکسالی، یادآور شد: ایران هم با بحران آب سر و کار دارد.

وی گسترش بیماری های فراگیر مرموز در جهان را نگران کننده دانست و اضافه کرد: امروز نمی توانیم خودمان را از این پدیده های جهانی جدا کنیم و لذا برای مقابله با آنها نیازمند کارهای خلاق و ابتکاری هستیم. متاسفانه بشر با بحران ناامنی رو به روست و اگرچه ایران تراز امنیتی بالایی دارند، اما کشورهای منطقه دچار درگیری و جنگ و ناامنی هستند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به شرایط حاکم بر کشور در پایان دولت دوازدهم، تاکید کرد: دولت سیزدهم وارث کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی و تورم بالای ۵۰ درصدی بود؛ همچنین رشد نقدینگی ۴۰۰۰ میلیارد تومانی داشتیم و با کمبود ارز برای تامین کالاهای اساسی مواجه بودیم. در واقع رئیس جمهور میراثی از اقدامات هزینه زا از جمله افزایش حقوق اعضای هیئت علمی و طرح رتبه بندی معلمان و فشارهای سیاسی - امنیتی و انباشت انتظارات کارمندان و کارگران و اوج گیری بیماری کرونا و... را تحویل گرفت، اما این دولت برای رفع مشکلات برنامه ریزی و هدفگذاری کرد.

وی با اشاره به اقدامات دولت در عرصه داخلی، خاطرنشان کرد: دولت گذشته جرات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را نداشت، اما دولت سیزدهم مسئولیت اجرای قانون را بر عهده گرفت و اقدام به اصلاح یارانه ها و کاهش دهک های بالا کرد. همچنین اصلاح ارز ترجیحی به عنوان یکی از بحران های کشور در این دولت اجرا شد و قطعا این جراحی سنگین تبعات دارد، اما دولت این مسئولیت را پذیرفته؛ این در حالی است که سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی هزینه کرده بودیم، اما چیزی عائد مردم نشد و شاهد قاچاق کالاها در کشورهای همسایه و یا فروش کالاها به قیمت آزاد بودیم لذا دولت تصمیم گرفت ارز ترجیحی را تبدیل به وجوه نقد کند و در اختیار مردم قرار دهد و اگر این اقدام صورت نمی گرفت، ارز زیادی به هدر می رفت.

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه دولت سیزدهم ملزم به پرداخت سررسیدهای اوراق قرضه دولت گذشته است، اظهار کرد: یکی از اشتباهات دولت قبل استقراض از بانک مرکزی بود که موجب افزایش تورم شد. تامین هزینه جاری کشور و پرداخت حقوق ها کار سختی است که امروز دولت سیزدهم بدون استقراض از بانک مرکزی انجام می دهد؛ تامین کالاهای اساسی و افزایش صادرات نفت نیز از دیگر اقدامات مثبت دولت سیزدهم است.

وی فساد را یکی از مشکلات کشور دانست و بیان کرد: متاسفانه دولت قبل اراده ای برای مقابله با فساد نداشت، اما دولت سیزدهم ضد فساد است؛ البته قطع کردن ریشه فساد زمان می برد، اما با اراده و تصمیم جدی دولت شاهد ریشه کنی فساد خواهیم بود.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا سفرهای استانی را یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم دانست و خاطرنشان کرد: کنترل قیمت ارز نیز از کارهای مهم دولت سیزدهم بود که انجام گرفت.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در عرصه بین المللی، تصریح کرد: سیاست دولت گذشته اقبال به غرب و دوری از شرق بود و لذا رهبر انقلاب بارها بر برقراری تعامل با همه کشورها به ویژه منطقه و شرق تاکید فرمودند. اگرچه رهبر انقلاب مدیریت عالی نظام را بر عهده دارند، اما روسای جمهور بر سرنوشت کشور اثرگذار هستند.

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه دولت سیزدهم سیاست دولت گذشته را تغییر داد و با همه کشورها ارتباط برقرار کرد، گفت: امروز قراردادهای ما با چین بسیار تعیین کننده است و شاهد نیاز روسیه به ایران هستیم. این در حالی است که دولت غرب گرای گذشته حاضر به تعامل با کشورهای منطقه نبود.

وی عضویت در اجلاس شانگهای را یکی از دستاوردهای تغییر سیاست دولت سیزدهم دانست و اضافه کرد: نتیجه این تعاملات انعقاد قراردادهای سیاسی و تجاری با کشورهای آسیای میانه و منطقه غرب آسیاست.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به تاکید دولت بر تداوم عزتمندانه برجام، عنوان کرد: دولت غرب به هر قیمتی به دنبال توافق بود. اگرچه ساختار برجام غلط است، اما دولت سیزدهم مجبور به حفظ چارچوب برجام است تا بهانه دست دشمن ندهد.

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه اروپا به شدت نیازمند توافق برجام و استفاده از نفت و گاز ماست، اضافه کرد: دولت سیزدهم سرنوشت کشور را به برجام گره نزده، اما آن را رها نخواهد کرد و خوشبختانه تیم مذاکره کننده روند توافق را با دقت پیش می برد.

وی ارتباط ایران با چین و روسیه را کابوس آمریکا دانست و متذکر شد: دولت سیزدهم ضد فساد است، با قاچاق کالا و ارز مقابله می کند، در تعامل با کشورهای دنیاست و... لذا به زودی شاهد نتیجه مثبت این اقدامات خواهیم بود و مردم باید در کنار دولت باشند تا زمینه تحقق بخشی از آرمان های نظام اسلامی فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha