• سه‌شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401060806454
  • خبرنگار : 50233

رئیس بنیاد نخبگان استان با حضور در ایسنا تشریح کرد:

سوق دادن دانشجویان مستعد به حل مسائل به مدد هسته‌های نخبگانی مسئله‌محور

سوق دادن دانشجویان مستعد به حل مسائل به مدد هسته‌های نخبگانی مسئله‌محور

ایسنا/سمنان رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان در بازدید از ایسنا از سوق دادن نخبگان و دانشجویان مستعد به حل مسائل مبتلابه کشور به عنوان مهمترین دغدغه بنیاد ملی نخبگان در اجرایی شدن هفتمین دوره طرح شهید احمدی روشن نام برد.

رضا کی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح طرح شهید احمدی روشن پرداخت و اظهار کرد: این طرح ملی به‌منظور کمک به فرآیند شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر و همچنین حل مشکلات پیش روی بخش‌های صنعت و تولید برگزار می‌شود.

وی شکوفایی استعدادهای برتر و کمک به اشتغال نخبگان در مراکز علمی و صنعتی را از اهداف این طرح برشمرد و افزود: طرح شهید احمدی روشن از سال ۱۳۹۵ با شرکت ۶ هسته شروع و در دوره سوم به ۷۵ هسته، دوره چهارم به ۱۶۴ و در دوره پنجم با حضور ۹۷۹ هسته برگزار شد.
وی با اشاره به سوابق حضور نخبگان استان در این رویداد ملی گفت: استان سمنان برای اولین بار در دوره چهارم این طرح با دو هسته از دانشگاه سمنان و دو هسته از دانشگاه صنعتی شاهرود در این رویداد حضور یافت.

رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان به حضور هفت هسته از دانشگاه های استان در این رویداد علمی در دوره پیشین اشاره کرد و ادامه داد: در دوره قبل نیز از دانشگاه‌های سمنان، صنعتی شاهرود و دامغان هر کدام دو هسته و دانشگاه علوم پزشکی با یک هسته در این رویداد حضور یافت.

وی با اشاره به اعلان فراخوان دوره ششم این رویداد مهم علمی –نخبگانی اظهار کرد: تاکنون ۲۲۲ هسته برای حضور در این رویداد ثبت نام کردند و با توجه به اینکه تا پایان شهریور فرصت ثبت نام وجود دارد بی‌تردید تعداد هسته‌های علمی شرکت کننده به مراتب بیشتر از این رقم خواهد بود.

وی از تلاش بنیاد نخبگان استان برای احصاء مسائل و جذب حامیان برای این رویداد علمی –تحقیقاتی خبر داد و گفت: بنیاد نخبگان به دنبال این است که با کاستن از طرح‌های اولویت‌محور به افزایش طرح‌های تقاضامحور کمک کند.

سوق دادن دانشجویان مستعد به حل مسائل به مدد هسته‌های نخبگانی مسئله‌محور

وی با بیان اینکه حامی یا صاحب مسئله می‌تواند دربرگیرنده افراد حقیقی و یا حقوقی باشند اضافه کرد: ۵۰ درصد هزینه‌های طرح از سوی حامی و ۵۰ درصد آن از سوی بنیاد نخبگان تامین می‌شود.

کی‌پور از بنیاد نخبگان و حامی طرح به عنوان مالکیت فکری طرح‌ها نام برد و گفت: البته چنانچه شرکتی بخواهد که مالکیت ۱۰۰درصدی را داشته باشد می‌تواند هزینه‌های صورت گرفته از سوی بنیاد را پرداخت کند تا مالکیت طرح را دریافت کند.

وی با بیان اینکه در طرح شهید احمدی روشن، اساتید برتر و خبره و متخصصان صنعتی با شناسایی مسائل، هسته‌های نخبگانی مسئله‌محور را با مشارکت دانشجویان مستعد تحصیلی تشکیل و در قالب یک طرح مشخص ، به ‌صورت تخصصی به حل آن مسائل احصاء شده می‌پردازند، ادامه داد: بنیاد نخبگان در این طرح‌ها به دنبال سود نیست و بیشتر به دنبال توانمندسازی دانشجویان و استعدادهای برتر و بسترسازی برای حل مسائل و مشکلات است.

رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان توانمندسازی دانشجویان مستعد تحت نظر یک استاد واقعی را از اهداف بنیاد برشمرد و گفت: شاید اگر بستر ارتباط بین صنعت و دانشگاه هموار بود، بنیاد نخبگان اصولا به این بخش‌ها ورود نمی‌کرد اما با توجه به فقدان این ارتباط، معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان به این موضوع ورود کرده و نیمی از هزینه‌های آن را نیز تقبل کرده است.

وی با اشاره به تلاش‌های بنیاد نخبگان برای توسعه هسته‌های مسئله محور پژوهشی-فناورانه در این طرح افزود: در طرح شهید احمدی روشن زمینه مشارکت جدی اساتید واقعی در ارتباط‌گیری با شرکت‌ها، واحدهای تولیدی، صنعتی و ... فراهم و با شناسایی چالش‌ها و مسائل برای رفع آنها تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به مزایای مشارکت در این طرح برای استعدادهای برتر گفت: دریافت کمک هزینه در طول دوره، دریافت امتیاز فعالیت‌های نخبگانی در جوایز مختلف این بنیاد، تجربه فعالیت بین‌رشته‌ای در هسته‌های نخبگانی و ارتباط با دانشجویان مستعد دانشگاه‌های مختلف، تجربه واقعی فضای کار از سوی دانشجویان برتر، ایجاد انگیزه در بین استعدادهای برتر و...از مزیت های مشارکت در این طرح است.

کی‌پور با اذعان به اینکه این طرح به دنبال این است که نخبگان را به سمت حل مسائل ببرد،گفت: در این طرح در گام نخست مسائل احضاء و سپس پالایش می‌شوند، در ادامه مسائل پالایش شده در سامانه بنیاد قرار می‌گیرند و اساتید و هسته‌ها می‌توانند با ارائه پیشنهاد و ارائه طرح و پروپوزال برای حل مسائل اعلام آمادگی کنند.

سوق دادن دانشجویان مستعد به حل مسائل به مدد هسته‌های نخبگانی مسئله‌محور

وی از بررسی همه طرح ها و پیشنهادات خبر داد و اظهار کرد: بعد از بررسی همه پروپوزال‌ها، طرح های برگزیده از طریق سایت بنیاد اعلام می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص زمان برپایی هفتمین رویداد طرح شهید احمدی روشن اظهار کرد: افتتاحیه این طرح در اواخر آبان‌ماه است سپس بنیاد نخبگان استان و حامیان طرح در چند مقطع به ارزیابی پروژه‌ها می‌پردازند. ضمن اینکه دوره اجرای پروژه‌ها نیز ۹ ماه است.

وی از سمنان به عنوان یک استان دانشگاهی نام برد و گفت: استان سمنان یک استان دانشگاهی و صنعتی است و از طرفی از نیروی انسانی مناسب و جوانان مستعد دانشگاهی متعددی برخوردار است و از همین رو انتظار می‌رود که استقبال خوبی از این طرح شود.

کی‌پور با اشاره به فعالیت های موفق جهاددانشگاهی استان سمنان در حوزه های علمی و پژوهشی خواستار مشارکت بیشتر جهاددانشگاهی و پژوهشگران این نهاد در حل مسائل از طریق طرح شهید احمدی روشن شد.
وی با اشاره به سابقه درخشان جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی در گذشته و از همان دوران دفاع مقدس نیز با درک نیازهای کشور و لزوم حل مسائل، زمینه را برای گرد هم آمدن استعدادهای برتر فراهم و به رشد و توسعه کشور کمک کرد.
به گزارش ایسنا- علی منصفی راد رئیس جهاددانشگاهی نیز در این بازدید از آمادگی جهاددانشگاهی استان برای همکاری بیشتر با بنیاد نخبگان استان خبر داد و گفت: جهاددانشگاهی استان با توجه به اجرایی شدن چند پروژه آمادگی دارد از ظرفیت های نخبگان استان در حوزه های مرتبط با شیمی، الکترونیک، سلول های بنیادی، مهندسی بافت و...استفاده کند.

وی از نگه‌داشت نخبگان به عنوان یکی از دغدغه‌های جهاددانشگاهی در استان نام برد و افزود: جهاددانشگاهی برای همکاری با بنیاد نخبگان در طرح‌های مختلف و از جمله طرح شهید احمدی روشن، طرح شهید بابایی و.. نیز آمادگی دارد.

سوق دادن دانشجویان مستعد به حل مسائل به مدد هسته‌های نخبگانی مسئله‌محور

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha