• پنجشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۹:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060302476
  • خبرنگار : 50548

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

مادی‌گرایی اخلاقی منجر به مادی‌گرایی فلسفی در جامعه می‌شود

مادی‌گرایی اخلاقی منجر به مادی‌گرایی فلسفی در جامعه می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: مادی‌گرایی اخلاقی، گناه و معصیت یا سکوت در برابر منکرات و معاصی گاهی جامعه را به مادی‌گرایی فلسفی می‌رساند.

حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار در مراسم عزاداری امام حسین(ع) با موضوع «تحلیل خطبه حضرت زینب(س) پس از عاشورا» که امروز، سوم شهریور ماه، در سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: درباره مادی‌گرایی گفت: به تعبیر شهید مطهری ماتریالیسم و مادی‌گرایی بر ۲ قسم است؛ یکی مادی‌گرایی فکری فلسفی است که اعتقاد دارد جهان مادی‌گراست و اصالت را به ماده می‌دهد و حقایق متافیزیک را انکار می‌کند. این در حالی است که معرفت به وجود خدا و باور داشتن به حقیقتی مطلق در سرشت انسان‌ها وجود دارد؛ بنابراین اگر در انسانی که به لحاظ فکری خود را ماتریالیست معرفی می‌کند، معنویت دیده شود، این موضوع مربوط به فطرت او می‌شود؛ بنابراین نتیجه ماتریالیسم فلسفی، ماتریالیسم اخلاقی است.  

عضو شورای عالی حوزه‌ علمیه خراسان  اضافه کرد: نوع دوم ماتریالیسم اخلاقی است؛ یعنی جامعه‌ای که به لحاظ اخلاقی مادی‌گرا شود؛ مانند دشمنان امام حسین(ع) که به لحاظ اخلاقی آنچنان سقوط کرده بودند که برده دنیا شده و دین تنها شعار و لقلقه زبان‌شان بود.  

شریعتی‌تبار بیان کرد: آنچه در ماتریالیسم اخلاقی مهم است دنیا، جایگاه، قدرت و... است و دین، شرف و... در این راه فدا می‌شود. به تعبیر شهید مطهری گاهی ماتریالیسم اخلاقی انسان را به مادی‌گرایی فکری هم می‌رساند؛ یعنی نتیجه غرق شدن در گناه، شهوت، هوا و هوس موجب انکار خداوند، معاد و... می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: ۲ سنت الهی استدراج و املا از سنت‌های الهی و به‌ معنای نزدیک‌ شدن تدریجی به عذاب الهی است ‌که ویژه کافران و گناهکارانی است که شکر نعمت‌های خدا را به‌ جا نمی‌آورند و هرچه بیشتر گناه می‌کنند، نعمت‌های بیشتری به آن‌ها داده می‌شود تا از این طریق بر غرور و غفلت‌شان افزوده و در نتیجه به عذاب دردناکتری مبتلا شوند.  

شریعتی‌تبار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا در کاخ یزید عنوان کرد: خطبه‌های حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا در مکان‌های مختلف جهاد تبیینی است که راز حضور اهل‌ بیت سیدالشهدا(ع) را در سفر کربلا مشخص می‌کند و اگر کسانی مانند حضرت زینب(س) در کربلا حضور نداشتند، وقایع عاشورا به خوبی منعکس نمی‌شد.  

وی با اشاره به سخن امام سجاد(ع) مبنی بر اینکه حمد و سپاس خدای را که دشمنان ما را از نادانان و افراد نابخرد قرار داده، افزود: دشمنان نادان در کربلا آن فاجعه عظما را مرتکب شدند و سپس اهل‌ بیت امام حسین(ع) را به عنوان اسیر به سرزمین‌های مختلف بردند تا قدرت‌نمایی کنند اما در عمل این تهدید به فرصتی تبدیل شد که در آن اهداف قیام کربلا، خصوصیات، چرایی و چگونگی آن برای مردم شام و سایر شهرهای در مسیر تبیین شود.  

این کارشناس مذهبی با تشریح موقعیت صدور خطبه حضرت زینب(س) در شهر شام و مجلس یزید که بسیاری از رجال سیاسی داخلی و خارجی در آن حضور داشتند، بیان کرد: قصد یزید در این محفل بزرگ قدرت‌نمایی بود و حضور اهل‌ بیت سیدالشهدا(ع) در این مجلس در وضعیتی بود که امام سجاد(ع) آن را این‌گونه تعبیر می‌کند و می‌گوید: ای یزید اگر رسول خدا ما را به این حالت ببیند، گمان می‌کنی درباره تو چه خواهد گفت.

شریعتی‌تبار تصریح کرد: در چنین فضای آکنده از غم و اندوه از یک سو رعب وحشت و اختناق وجود داشت و از سوی دیگر یزید مست و مغرور اشعاری با این تعبیر می‌خواند که فرزندان هاشم با سلطنت بازی کردند و در واقع نه خبری از سوی خدا آمده بود و نه وحی نازل شده بود. کاش بزرگان من در جنگ بدر امروز می‌دیدند که قبیله خزرج چگونه از ضربات نیزه به زاری افتاده است. در آن حال از شادی فریاد می‌زدند و می‌گفتند ‌ای یزید دستت درد نکند.  

مادی‌گرایی اخلاقی منجر به مادی‌گرایی فلسفی در جامعه می‌شود

وی با بیان اینکه آن اشعار بیان‌کننده ماهیت خبیث یزید است ادامه داد: در چنین فضایی تعبیری که مورخان به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند این است که زینب(س) دختر علی‌ ابن‌ ابی‌طالب(ع) برخاست که می‌تواند هم بر برخاستن ظاهری وی دلالت کند و هم به معنای قیام و انقلاب. در واقع همان‌گونه که پیامبر(ص) در مکه قیام و زمینه یک انقلاب بزرگ را فراهم کرد، زینب(س) در شام قیام کرد و با خطبه خود انقلابی به وجود آورد.  

مادی‌گرایی اخلاقی منجر به مادی‌گرایی فلسفی در جامعه می‌شود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha