• دوشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401053122671
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

اصفهان منهای هوای پاک

اصفهان منهای هوای پاک

ایسنا/اصفهان بر اساس گزارشی که مرکز پایش کیفیت هوای اصفهان به‌تازگی از وضعیت کیفی هوا این شهر منتشر کرد، کلان‌شهر اصفهان تا ابتدای مردادماه امسال هیچ روزی با هوای پاک نداشته است.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شاخص کیفی هوای اصفهان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا اوایل مردادماه ۱۴۰۱، در کلان‌شهر اصفهان ۸۰ روز ناسالم و ۶۹ روز قابل قبول به ثبت رسیده، اما در پایش‌های ما هیچ روز پاکی در این مدت گزارش نشده است.

وی گفت: یکی از علت‌های اصلی نبود روزهای پاک در اصفهان، فعالیت کانون‌های گردوغباری است که در نقاط مختلف فعال شده‌اند، همچنین از ابتدای سال جاری میزان بارندگی‌ها کاهش و دمای هوا افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام اینکه در حال حاضر سامانه‌های جوی که بر روی آسمان شهر اصفهان می‌آیند اغلب فاقد رطوبت هستند و انرژی خودشان را به‌صورت باد تخلیه می‌کنند، هشدار داد: بنابراین ما شاهد این بودیم که کم‌بارشی، گرمی هوا، افزایش دما و عدم بارش‌های مؤثر باعث شده که کانون‌های گردوغبار به‌صورت نقطه‌ای ایجاد شوند.

وی همچنین خشکی رودخانه زاینده‌رود را علت اصلی تشدید کانون‌های گردوغبار دانست و گفت: اراضی نزدیک به بستر زاینده‌رود تبدیل به کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار شده‌اند و در این راستا کانون‌های گردوغبار با اندک وزش بادی خیزش پیدا می‌کنند و روزهای ناسالم را افزایش می‌دهند.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: درکل استان ما شرایط کانون‌های گردوغبار و فرسایش بادی را داشتیم که آن‌ها شناسایی کردیم. استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که هم‌اکنون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مساحت آن بیابانی است.

وی در مورد راهکارهای مقابله با آلودگی هوای اصفهان، توضیح داد: استان اصفهان نیاز دارد به دریافت اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دارد تا بتواند طرح‌های بیابان‌زدایی را برای جلوگیری از خیزش کانون‌های گردوغبار اجرا کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان دلایلی همچون خشکی هوا، افزایش دما، عدم بارش باران، ایجاد کانون‌های جدید گردوغبار در اطراف زاینده‌رود و اطراف مناطق مرکزی  را باعث افزایش روزهای ناسالم امسال برشمرد و افزود: یکی از کانون‌های دیگری که می‌تواند تبدیل به کانون جدید گردوغبار شود، تالاب بین‌المللی گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار وسعت است که در حال حاضر ۹۸ درصد آن خشک شده است.

وی ادامه داد: به همین علت انتظار می‌رود برای پیشگیری از تبدیل شدن این تالاب به کانون گردوغبار که می‌تواند شرایط جوی پنج استان اصفهان، یزد، قم، چهارمحال و تهران را تحت تأثیر قرار دهد، سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مطابق با طرح سیستم‌های تالابی و قانون حفاظت از رودخانه و تالاب‌های در معرض خطر اقدامات لازم را برای احیا تالاب گاوخونی انجام دهد.

وی وزارت نیرو را موظف دانست که نسبت به تأمین حقابه‌های تالاب گاوخونی و احیای رودخانه زاینده‌رود اقدام کند و افزود: تمام شهرستان‌های در مسیر زاینده‌رود  شرایطی دارند که هر لحظه ممکن است باعث ایجاد کانون‌های گردوغبار شوند. همچنین ممکن است اثراتی همچون خشکسالی و فرونشست شکل گیرد که سال‌ها مجبوریم برای تأمین آب و کسری آبخوان‌ها تلاش کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هشدار داد: با توجه به بارش‌های رگباری در اصفهان و فعال شدن کانون‌های گردوغبار که تا اواخر تابستان ادامه دارند، باید برای کنترل و پیشگیری از افزایش کانون‌های‌گردوغبار اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی درنهایت تنها راه نجات از وضعیت ناسالم کیفی هوا و اثرات آن را احیا زاینده‌رود، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، احیای تالاب گاوخونی و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی دانست که سازمان منابع طبیعی باید در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، شاخص کیفی هوا؛ معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار و ... به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha