• یکشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401053021828
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/جشنواره تئاتر استانی از نگاه هنرمندان/۴

کمبود جلسات نقد و بررسی مشکل جشنواره تئاتر خراسان رضوی

کمبود جلسات نقد و بررسی مشکل جشنواره تئاتر خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی یک بازیگر تئاتر گفت: یکی از مواردی که کمبود آن در جشنواره تئاتر خراسان رضوی احساس می‌شود، برگزار نشدن جلسات نقد و بررسی است.

جلال شهبازنژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاهش کیفیت جشنواره تئاتر استانی در سال‌های اخیر اظهار کرد: جشنواره تئاتر خراسان رضوی با فراز و نشیب بسیاری مواجه بوده و ما شاهد آن هستیم که با گذر زمان کیفیت آن  کاهش یافته است. به خصوص که امسال فراخوان جشنواره کشوری با جشنواره استانی متفاوت است و به عنوان مثال در جشنواره استانی باید گروه‌ها پنج اجرای عمومی داشته باشند اما در جشنواره فجر این بند مورد قبول نیست. 

شاهد ترکیب جوانان و پیشکسوتان باتجربه نیستیم 

وی با بیان اینکه در جشنواره‌های اخیر روند نزولی داشته‌ایم، افزود: علت این اتفاق این است که دیگر بزرگان تئاتر فعالیت  نمی‌کنند و دیگر شاهد ترکیبی از جوانان و پیشکسوتان باتجربه در تئاتر نیستیم. با این حال امیدوارم امسال اتفاقات بهتری در انتظار جشنواره تئاتر استانی باشد و با اضافه شدن نسل جوانی از هنرمندان به خانواده تئاتر شرایط تغییر کند و شاهد درخشش گروه‌های تئاتر در جشنواره باشیم. 

این بازیگر تئاتر در خصوص نقاط قوت و ضعف جشنواره تئاتر استانی بیان کرد: حضور یک نسل جوان و پرانگیزه در جشنواره استانی که به دیده شدن در جشنواره کشوری امیدوار هستند نقطه قوت این جشنواره محسوب می‌شود، اما  از بعد دیگر ما شاهد شور و شوق سالیان گذشته نیستیم. کمبود جلسات نقد وبررسی، کمبود آموزش و کاهش سواد هنرمندان تئاتری به عنوان نقاط ضعف جشنواره استانی مطرح است. 

شهبازنژاد با بیان اینکه انتصاب محمد جهانپا به عنوان دبیر امسال جشنواره تئاتر خراسان رضوی اتفاق مثبتی است، اضافه کرد: هرچند که او کمتر کار تشکیلاتی انجام داده اما ثابت کرده که می‌تواند موفق باشد. محمد جهانپا هنرمندی بسیار خوش فکر و آینده‌نگر است که امیدوارم جشنواره را به خوبی هدایت کند. 

چهره‌های برتر نمایش کشور را به جشنواره دعوت کنیم 

وی با اشاره به سابقه درخشان مشهد در جشنواره تئاتر فجر خاطرنشان کرد: ما همیشه قطب دوم تئاتر کشور هستیم و همیشه در جشنواره فجر نماینده داشته‌ایم اما امروز ما با  هنرمندانی مواجه هستیم که تحصیلات تئاتری برایشان مهم نیست و فقط می‌خواهند کار کنند. البته که کسب کردن تجربه مفید است اما بدون آموزش و تماشا نمی‌توان کار تئاتر انجام داد، بلکه برای اجرای تئاتر باید خوب دید و خوب کار کرد. 

این بازیگر تئاتر با پیشنهاد راهکارهایی برای مدیریت جشنواره استانی اظهار کرد: یکی از مواردی که در جشنواره کمبود آن احساس می‌شود جلسات نقد وبررسی است. جشنواره نباید تنها به خراسان رضوی محدود شود. می‌توان با دعوت از افراد و چهره‌های برتر نمایش از شهرهای دیگر به جشنواره استانی سبب بهبود شرایط شویم؛ برگزاری ورکشاپ‌های آموزشی همراه با جلسات نقد و بررسی شرایط جشنواره را بهبود می‌بخشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha