• چهارشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401051209930
  • خبرنگار : 50399

بازرس هیات مدیره جامع هتلداران خراسان رضوی:

بزرگ‌ترین مشکل صنعت هتلداری نیروی انسانی است

بزرگ‌ترین مشکل صنعت هتلداری نیروی انسانی است
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی بازرس هیات مدیره جامع هتلداران خراسان رضوی مهم‌ترین مشکل صنعت هتلداری را منابع انسانی دانست و گفت: این روزها با بحران منابع انسانی در صنعت هتلداری روبه‌رو هستیم؛ تعداد زیادی در دوران کرونا به علت تعدیل نیرو از این صنعت رفتند.

محمدرضا وزیرپور امروز ۱۲ مرداد ماه در دومین نشست تخصصی اقتصاد زیارت و گردشگری مشهد که در مجموعه پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: قبل و بعد از کرونا یک تغییر رفتار جالب و عجیب در سرمایه‌گذاران، هتلداران و مهمانان داشتیم. در ابتدای کرونا همه چیز تعطیل شد. در ابتدای خرداد با مجوز سازمان‌های متولی و با نظارت ما و اداره بهداشت اجازه بازگشایی داده شد. از ۲۰۰ هتلی که در مشهد داریم حدود ۳۵ هتل باز شدند.

وی افزود: در این دوران پیش‌بینی‌ها دقیق نبود و از آینده کرونا اطلاعی نبود. عده‌ای دغدغه‌ منابع انسانی داشتند و نمی‌خواستند نیروی آموزش دیده خود را از دست بدهند. حمایت‌های دولت کم بود و دولت با حجم سنگینی از بدهی‌های تامین اجتماعی روبه‌رو شده بود.

وزیرپور با بیان اینکه در تمام بازرسی‌ها تغییر رفتار مشهود بود، بیان کرد: هتل‌ها به چند دسته تقسیم شدند. عده‌ای با سرمایه‌گذاری تلاش کردند نیروهایشان را حفظ کنند. عده‌ای دیگر هتل‌ها را دیرتر باز کردند و برخی دغدغه سلامت مهمانان را داشتند. این تغییر رفتار کارهای پژوهشی زیادی می‌طلبد.

وی تصریح کرد: در زمان رکود خیلی از تفاوت‌ها میان افراد موفق و ناموفق مشخص می‌شود حالا کنار رکود تورم و کرونا هم بود و افرادی که به سرمایه منابع انسانی اهمیت دادند و برای آموزش و حفظ نیروی انسانی تلاش کرده بودند وضعیت متفاوتی داشتند.

بازرس هیات مدیره جامع هتلداران خراسان رضوی عنوان کرد: تا زمانی که کار پژوهشی دقیق نشود نمی‌توان آماری دقیق از مسافران ارائه کرد. اعلام آمار نادرست باعث می‌شود سرمایه‌گذار به اشتباه بیفتد. برخی از آمار اغراق شده است. تشکل‌های حرفه‌ای نمی‌توانند آمار دقیق ارائه دهند.

وی گفت: برای آمار دقیق باید تعداد هتل‌ها و مسافرخانه‌ها را به دست آورد و بررسی شود که چه تعداد هتل و در کدام محل‌ها نیاز داریم؟ باید بدانیم هتل‌ در چه سطح امکاناتی نیاز است؟ هتل‌های ما باید به سمت هتل‌های لاکچری رود یا به سمت هتل‌های اقتصادی محور؟ این آینده پژوهی کار دانشگاه است.

وزیرپور ادامه داد: کار تشکل‌های حرفه‌ای نظارت و اداره یا مشاوره در زمینه مسائل حقوقی و منابع انسانی است. مسئله مهمی که در ورود سرمایه‌گذاری داریم این است که آینده پژوهی شود. ما مثلثی هستیم از ارگان‌های متولی گردشگری، تشکل‌های حرفه‌ای و دانشگاه‌ها که به شدت به هم وابسته هستند. یک سری کارها با سرمایه‌گذاری خصوصی باید انجام شود و در برخی از کارها دانشگاه باید به ما کمک کند.

وی در خصوص مهم‌ترین مشکل صنعت هتلداری گفت: این روزها با بحران منابع انسانی در صنعت هتلداری روبه‌رو هستیم. تعداد زیادی در دوران کرونا به علت تعدیل نیرو از این صنعت رفتند. اینکه چه تعداد از آن‌ها بازخواهند گشت نیاز به آینده پژوهی دارد. باید تحقیق کرد که این افراد از سر علاقه به سمت صنعت گردشگری آمده بودند یا دلایل دیگری داشتند. بحران کرونا و منابع انسانی باعث شده که سرمایه‌گذاران اهمیت بیشتری به منابع انسانی بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha