• سه‌شنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401051108937
  • خبرنگار : 50181

کرمانشاه برای وقوع یک "سیل" احتمالی آماده است؟

کرمانشاه برای وقوع یک "سیل" احتمالی آماده است؟

ایسنا/کرمانشاه رئیس گروه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: کرمانشاه آمادگی کامل برای مواجهه با سیلاب احتمالی را دارد.

جواد الفتی‌نیا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سیلابی که ناشی از فعالیت سامانه "مانسون" بسیاری از نقاط کشور را تحت تاثیر سیل قرار داد، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم کشور ایران همواره در معرض بلایای طبیعی بوده و سیل یکی از مهمترین و محتمل‌ترین انواع این حوادث طبیعی است.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه نیز در ایامی که بارش‌های شدید داشتیم سابقه سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها وجود داشته، خاطرنشان کرد: از همین رو لازم است همواره برای حوادث غیرمترقبه‌ای از این دست آماده باشیم.

رئیس گروه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ادامه داد: در همین راستا نقاط پرخطر استان شناسایی شده و در اولویت اقدامات پیشگیرانه برای وقوع سیلاب احتمالی قرار گرفته اند که یکی از مهمترین رودخانه‌های پرخطر سطح استان "قره‌سو" است.

به گفته الفتی‌نیا، اگرچه با اقداماتی که در رودخانه قره‌سو خصوصا در زمینه لایروبی انجام شده ریسک خطر این رودخانه تا حدودی کاهش یافته، اما هنوز در برخی محلات نزدیک رودخانه قره سو از جمله "کرناچی" و یا "چقامیرزا" ریسک خطر وجود دارد که البته عمده این ریسک نیز مربوط به ساخت و ساز در مجاورت رودخانه است.

وی "تنگ کنشت"، "کانی روزان" و "سراب قنبر" را نیز از دیگر نقاط پرخطر احتمالی در زمان بارش‌های شدید اعلام کرد که چون در نزدیکی منطقه شهری واقع شده، احتمال طغیان و آبگرفتگی آنها وجود دارد.

رئیس گروه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تاکید کرد: یکی دیگر از این نقاط بحرانی نیز رودخانه "الوند" در شهر قصرشیرین است.

الفتی‌نیا با اشاره به اقداماتی که برای کاهش ریسک این نقاط انجام شده، اظهار کرد: کار لایروبی رودخانه‌هایی که امکان طغیان آنها وجود دارد، مانند قره سو، الوند، تنگ کنشت و... انجام شده است. همچنین به ساخت و سازهای غیرمجازی که در حاشیه رودخانه‌ها صورت گرفته اخطارهای لازم داده شده و حتی پرونده رفع تصرف آنها نیز در دست پیگیری است.

رئیس گروه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه سدهای استان نیز ظرفیت کافی برای پذیرش سیلاب و رواناب‌های احتمالی را دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه نزدیک به 40 درصد ظرفیت سدهای استان خالی است، ظرفیت کافی برای مهار سیلاب‌ها وجود دارد.

الفتی‌نیا همچنین از آمادگی همیشگی شرکت آب منطقه‌ای استان هم خبر داد و با بیان اینکه برای ایام بارش‌های شدید از همه تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در اختیار داریم و حتی ظرفیت پیمانکاران نیز استفاده می‌کنیم، اضافه کرد: تیم مدیریت بحران نیز در شرکت آب منطقه‌ای تشکیل شده و کمیته‌های تخصصی زیرمجموعه آن هریک ظایف خود را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha