به گزارش ایسنا و به نقل از بیبیسی، جت جنگنده "تمپست"(Tempest)، بخشی از سیستم هوایی جنگی آیندهنگرانه(FCAS) است که توسط بریتانیا ساخته میشود و مجهز به یک فناوری است که قادر است ذهن خلبانها را بخواند.
سال گذشته وزارت دفاع انگلیس ۳۴۷ میلیون دلار(۲۵۰ میلیون پوند) کمک مالی به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای "BAE Systems" و "رولز رویس" از بریتانیا، شرکت "لئوناردو" از ایتالیا و گروه موشکی "MBDA" از اروپا برای توسعه نسل ششم جتهای جنگنده اعطا کرد.
این برنامه که قرار است جایگزین جتهای جنگندهای شود که در حال حاضر تا دهه ۲۰۴۰ مورد استفاده قرار میگیرند، بر پیشرفتهای تکنولوژیکی متمرکز شده است که احتمالاً در آینده نه چندان دور چالشی خواهند بود.
هدف این کنسرسیوم استفاده از هوش مصنوعی برای پر کردن شکاف بین خلبان و هواپیما است و یکی از راههای این کار، خواندن ذهن خلبان است.
فناوری ذهنخوانی
هوش مصنوعی این سیستم برای کمک به زمانی که خلبان غرق در امور جنگی شده طراحی شده است. با این حال، به جای اینکه خلبان مجبور به درخواست کمک باشد، این سیستم قادر خواهد بود علائمی را که در کنترل خلبان نیست، مدیریت کند.
برای انجام این کار، حسگرهای کلاه خلبان سیگنالهای مغز و سایر دادههای پزشکی را در طول پرواز ردیابی میکنند و هوش مصنوعی با هر پرواز پی در پی، دادههای روانسنجی و بیومتریک را جمعآوری میکند و در یک پایگاه داده ذخیره میکند و ویژگیهای منحصر به فرد خلبان را ترسیم میکند.
در سناریویی که خلبان هوشیاری خود را از دست میدهد، هوش مصنوعی متوجه میشود که هواپیما دیگر تحت کنترل خلبان نیست و آن را تحویل میگیرد.
جدا از این، انتظار میرود که سیستمهای هوش مصنوعی پس از شلیک مهمات توسط خلبان، کنترل سلاحها را به دست گرفته و از رسیدن آنها به اهداف مورد نظر اطمینان حاصل کنند.
این سیستم همچنین در حضور انبوه پهپادها موفق عمل خواهد کرد.
جالب اینجاست که به عنوان یک جنگنده نسل ششم، این هواپیما با سایر هواپیماهایی که در جاهای دیگر دنیا توسعه مییابند، ویژگیهای مشترکی خواهد داشت. این کنسرسیوم در حال همکاری با شرکت ژاپنی "میتسوبیشی" است، شرکتی که خود در حال کار بر روی توسعه یک جنگنده نسل ششم به نام "گودزیلا" برای ارتش ژاپن است.
طبق گزارشها، شرکت "لئوناردو" نیز در حال همکاری با "میتسوبیشی" برای توسعه یک نسخه الکترونیکی از رادار به جای سیستم معمولی است که از سیگنالهای رادیویی منعکس میشود. اینکه یک سیستم الکترونیکی سیگنالهای زیادی را برای خلبان دریافت میکند تا بتواند آنها را پردازش کند، همچنین به این معنی است که یک سیستم هوش مصنوعی برای کنترل جریان دادهها به خلبان مستقر خواهد شد.
استفاده گسترده از سیستمهای دیجیتال در این هواپیما مستلزم تغییراتی در موتور جت است که علاوه بر نیرو دادن به هواپیما در سرعتهای مافوق صوت، به تامین انرژی نیاز دارد تا دادهها را همیشه آنلاین نگه دارد. گفته میشود ۳۰۰ میلیون دلار برای این تلاش در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام
نظرات