حجتالاسلام علی بیرانوند، در گفتوگو با ایسنا، در شرح حدیث منزلت «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی»، گفت: در این حدیث شریف، پیامبر اکرم(ص) منزلت حضرت علی(ع) را به منزله هارون نزد موسی قرار داده است.
وی افزود: در قرآن کریم در آیات۲۹ تا ۳۲ سوره طه از زبان حضرت موسی(ع) نقل شده است که به خداوند عرض کرد: «وَاجْعَل لِّی وَزِیرًا مِّنْ أَهْلِی﴿۲۹﴾ هَارُونَ أَخِی ﴿۳۰﴾ اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی ﴿۳۱﴾ وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی؛ و برای من دستیاری از کسانم قرار ده، هارون برادرم را، پشتم را به او استوار کن، و او را شریک کارم گردان» و خداوند درخواست حضرت موسی(ع) را برآورده کرد و در جواب درخواست او فرمود: «قَدْ أُوتِیتَ سُؤْلَکَ یَا مُوسَی؛ ای موسی خواستهات به تو داده شد».
بیرانوند ادامه داد: مطابق این آیات، منزلت هارون نزد موسی همان وزارت و خلافت و جانشینی حضرت موسی و مشارکت در امر اوست، پیامبر اکرم(ص) با گفتار خود در «حدیث منزلت» جمیع منزلتهای هارون نزد موسی از جمله خلافت را به امام علی(ع) از جانب خداوند عطا کرد، به جز نبوت، و این استثنا خود دلیل بر عموم منزلتها برای حضرت علی(ع) است.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حدیث منزلت از احادیث معروف نبوی و مورد قبولِ علماء شیعه و سنی است، اضافه کرد: این حدیث به معرفی جایگاه و منزلت امام علی(ع)، نسبت وی با پیامبراکرم(ص) و برتری جایگاه آن حضرت بر دیگر صحابه پرداخته و از نظر علمای شیعه از احادیث متواتر و از جمله دلایل شایستگی امام علی(ع) برای جانشینی رسولالله اکرم به شمار آمده است.
وی تصریح کرد: هنگامی که نبی مکرم اسلام از سفر حجةالوداع برمیگردد آگاه میشود که دشمنان تصمیم دارند تا به شهر مدینه حمله کنند، حضرت محمد(ص) سپاهی را در فصل گرما آماده میکند و به آنها میگوید که عازم کجا هستند، این خلاف رویه معمول رسولالله بوده است به دلیل آنکه معمولاً مقصد جنگ را اعلام نمیکرده، رسولالله مقصد جنگ را تبوک اعلام کرده و علی را به جای خود در مدینه منصوب میکند.
بیرانوند افزود: برخی مانند عبدالله ابن ابی از این ماجرا آگاه میشوند و این شایعه را ترویج میدهند که یا پیامبر(ص) نخواسته که علی به زحمت بیافتد یا اینکه صحنه جنگ برای علی دشوار و سخت است، بعضی شایعهها هم مبتنی بر این بود که روابط رسولالله(ص) و علی(ع) دچار تاریکی شده است، که علی با شنیدن این اخبار به سرعت خود را به رسول خدا(ص) میرساند و حضرت محمد(ص) در جواب به او حدیث منزلت را نقل کرده و میگوید: «آنها دروغ میگویند، برگرد و در مدینه بمان، مگر تو دوست نداری که برای من چنان باشی که هارون برای موسی بود جزء اینکه پس از من پیغمبری نیست و دیگر اینکه مدینه صلاحیت جز من و تو را ندارد».
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه از نظر منابع مذهبی اهلبیت(ع) چند زمان و مکان برای بیان حدیث منزلت وجود دارد، اظهار کرد: ابتدا در زمان عزیمت به جنگ تبوک؛ یکیاز موارد صدور حدیث منزلت زمانی بود که رسولالله(ص) جهت رفتن به جنگ تبوک، امیرالمومنین(ع) را در مدینه جانشین خویش قرار داد و زمانی که ناراحتی وی را دید همین حدیث منزلت را بیان کرد.
وی ادامه داد: موقع بازگشت از حجةالوداع و در غدیرخم، روز نامگذاری امام حسنمجتبی و امام حسین(ع)، حدیث خطاب شده به امالمؤمنین امسلمه، بیان حدیث منزلت در منا، بیان حدیث منزلت در روز برادری، بیان حدیث احترام موقع فتح خیبر، همچنین در خصوص محل صدور حدیث منزلت، موارد دیگری مانند روز مباهله و... نیز نقل شده است.
بیرانوند با اشاره به امتیازهای امام علی(ع) بر مبنای حدیث منزلت، گفت: هارون نزد موسی دارای مقامها و جایگاههای فراوانی بوده و از اینجا میتوان به بزرگی مقام امام علی(ع) و سزاواری او بر خلافت پس از رسول اکرم پی برد.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هارون وزیر و شریک موسی در کارش بود، پس علی(ع) نیز در امر خلافت و ولایت، جز نبوت، شریک پیامبر بود، ادامه داد: هارون دومین شخصیت پس از موسی در بین بنیاسرائیل بود، علی(ع) هم در بین امت رسولالله چنین بود، هارون برادر موسی بود و امام علی(ع) به علت حدیث متواتر «مؤاخات»، که در کتب تشیع و سنی گفته شده است، برادر رسولالله بود، هارون بهترین فرد قبیله موسی پیش خدا و پیامبرش بود، امام علی(ع) نیز چنین بود.
انتهای پیام
نظرات