مهدی قیصرینیک در گفتوگو با ایسنا درخصوص آثار مرتبط با امام علی(ع) و عید غدیر که در موزه آستان قدس رضوی قرار دارند، اظهار کرد: قرآن منسوب به امام علی(ع) که به خط کوفی ۱۵ سطری کتابت شده، به دوران نخست اسلامی تعلق دارد.
وی اضافه کرد: این قرآن در سال ۱۰۰۸ هجری قمری توسط شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر امام رضا(ع) شده و وقفنامه آن را شیخ بهایی در پشت برگ اول نسخه نگاشته و در حاشیهها و صفحه آخر آن یادداشتهای تاریخی «داخل عرض شد»، «زیارت شد» و «ملاحظه شد» با مهر متصدیان وقت از شعبان ۱۲۶۶ تا ۱۹ شوال ۱۳۴۲ هـجری قمری ثبت شده است.
قیصرینیک ادامه داد: از ویژگیهای متعدد این نسخه خطی بیانگر قرائات، رسمالخط، شمارش آیات، اسماء سور و ترتیب مصحف است که از سوره هود تا پایان سوره کهف به خط کوفی در ۶۹ برگ روی پوست کتابت شده است. از دیگر آرایههای این نسخه میتوان به تذهیب صفحات دوم و سوم این قرآن اشاره کرد که اسامی سورهها و عدد هز ۱۰ آیه در دایره زرین به خط زر به تحریر درآمده و در آخرین صفحه رقم «کتبه علیبن ابیطالب» نوشته شده است.
معاون موزهها و ترویج میراث فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به تابلوی «یتیمنوازی استاد محمود فرشچیان» که یکی دیگر از آثار موزه آستان قدس رضوی است، بیان کرد: این تابلو که در ابعاد ۵۰×۷۳ سانتیمتر به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک بر روی مقوا ترسیم شده است، حضرت علی(ع) را از نمای پشت سر ایشان نشان میدهد که یتیمانی را در آغوش خود گرفته و آنها را مورد تفقد قرار میدهد.
وی گفت: از جمله ویژگیهای تابلوی «پناه» توجه وافر فرشچیان به موضوعی است که قصد ترسیم نقوشی پیرامون آن را داشته است. یعنی القاء پیام یتیمنوازی و خصوصیت بارز حضرت علی(ع) در دلسوزی و نگرانی که ایشان نسبت به اوضاع و احوال کودکان یتیم داشتهاند.
قیصرینیک اضافه کرد: تصویر امام علی(ع) در بالاترین قسمت سمت راست تابلو، اوج مقام عرفانی و تقرب الهی را نشان میدهد و در پایین پای حضرت با انبانی از نان و خرما مواجه میشویم که نشاندهنده مهربانی و رسیدگی ایشان به یتیمان است. در یک نگاه، رنگهای این اثر روشن، امیدبخش و پر از عواطف انسانی، لطیف و مواج است و حالت پدرانه حضرت را کاملاً نشان میدهد و نور زرد به صورت رنگ ملایمی در تمامی محوطه اطراف حضرت علی(ع) در گردش بوده و نشانگر این است که حضرت غرق در انوار الهی است.
معاون موزهها و ترویج میراث فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از ویژگیهای این تابلو پرهیز از به کار بردن خطوط شکسته است و اغلب از خطوط خمیده و منعطفی در آن استفاده شده که اوج لطافت و شفقت امام علی(ع) نسبت به ایتام را نشان میدهد و علاوه بر این کرنش و تضرع همیشگی مولا علی(ع) به درگاه الهی را به نمایش میگذارد که در عبادات و اوقاتی که ایشان در خلوت به سر میبردهاند زبانزد بوده است.
قیصرینیک در خصوص تابلوی نقاشی خط خاطرنشان کرد: تابلو نقاشی خط «علی ولی الله» به عنوان یکی از آثار نفیس موجود در موزه شناخته میشود. این تابلو اثر هنرمندان مجتمع آموزشی ابرار است که در ابعاد ۳۷×۴۶ سانتیمتر و با خط ثلث جلی و با تکنیک گواش و رنگ طلایی، به سبک کلاژ مقوا بر تخته سهلا، تکنیک اجرا شده است.
وی با اشاره به تابلوی منبت موجود در موزه آستان قدس رضوی عنوان کرد: تابلو منبت روی چوب با نقش عطردان و نوشته ناد علی و اسامی پنج تن(ع) از دیگر آثار موجود در موزه به شمار میرود. این تابلو در ابعاد ۸۵×۱۸۵ سانتیمتر خلق شده و شبیه عطردان بزرگی است که کلمههای «محمد»، «فاطمه»، «علی» و قسمتی از دعای «نادعلی» روی آن منبتکاری شده است.
وی در خصوص عصای منبتکاری شده افزود: عصای منبتکاری شده با نقش واقعه «غدیر خم» نیز اثری بسیار نفیس است که در موزه آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار دارد. این عصا به طول ۹۲ سانتیمتر و به قطر بین ۵ تا ۵/۲ سانتیمتر توسط «مرتضی سلیم» هنرمند شیرازی در سال ۱۳۹۱ به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.
معاون موزهها و ترویج میراث فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: از جمله ویژگیهای این اثر میتوان بیان کرد که در قسمت بالایی آن، بعد از قسمت دستی عصا، تصویر بالا بردن دست حضرت علی(ع) توسط حضرت محمد(ص) حکاکی شده و در بخش پایینتر عصا نیز تصاویر مردم به چشم میخورد که در حال تماشا و شنیدن «حدیث ولایت» هستند. این تصویر تا پایین عصا ادامه پیدا کرده است و در پایینترین قسمت عصا، تصویر چند نخل نیز به چشم میخورد.
قیصرینیک اظهار کرد: تابلو خوشنویسی و تذهیب «یا مولا علی(ع)»، اثر سید جمال ناصری در ابعاد ۶۳×۷۸ سانتیمتر خلق شده از دیگر آثار با موضوع غدیر خم و حضرت علی است که خالق اثر در کنار تذهیب، عبارت «یا مولی علی(ع)» را نیز به صورت خط ثلث جلی برگردان نوشته است.
وی ادامه داد: در موزههای آستان قدس رضوی برخی دیگر از آثار مرتبط با مولای متقیان حضرت علی ابن ابوطالب(ع) وجود دارد که از جمله آنها میتوان به تابلو «ولایت حضرت علی(ع)» اثر اهدایی حسین رزاقی، قطعهای از کاشی حرم مطهر حضرت علی(ع) در قاب طلایی رنگ، تابلوی حدیث نبوی «علی مع القرآن و القرآن مع علی» اثر جلیل خدایی، گلدان بلوری طلایی مزین به اسامی ائمه اطهار(ع) اثر سیدمحمد نجدی، تابلوی خوشنویسی «نادعلی» به خط نستعلیق و قلم محمد موحدیان اشاره کرد.
انتهای پیام
نظرات