• پنجشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042315975
  • خبرنگار : 50549

دبیر علمی دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع):

کنشگری از انحصار رسانه‌های رسمی خارج شده است

کنشگری از انحصار رسانه‌های رسمی خارج شده است

ایسنا/خراسان رضوی گفت: کنشگری از انحصار رسانه‌های رسمی، کنشگران رسمی و صاحبان قدرت و ثروت خارج شده و یا حداقل کمرنگ شده است.

اکبر نصراللهی در اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) که امروز، ۲۳ تیرماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تکنولوژی‌های جدید از دهه ۹۰ به بعد تمام تحولات و روابط را تحت تاثیر قرار داده و امروز بر خلاف گذشته، عامه مردم با استفاده از تکنولوژی نوین می‌توانند هر موضوعی را در هر مکانی، با هر زبانی و در هر زمانی تولید و منتشر کنند. این یعنی کنشگری از انحصار رسانه‌های رسمی، کنشگران رسمی و صاحبان قدرت و ثروت خارج شده و یا حداقل کمرنگ شده است. 

وی افزود: امروز همه افراد در زمینه‌های مختلف کنشگر هستند و این مختص عرصه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیست بلکه حوزه دین و مذهب را نیز دربرمی‌گیرد که این می‌تواند هم فرصت و هم تهدید باشد.جنبه تهدیدی این مسئله از آن جهت است که برخی در همه حوزه‌ها و حتی در حوزه‌هایی که  تخصص ندارند هم صحبت می کنند که این در خصوص موضوعات دینی باعث ایجاد سونامی شایعات و شبهات می‌شود. 

دبیر علمی دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) بیان کرد: در حوزه های دیگر هم این اتفاق ممکن است رخ دهد، یعنی همه افراد در همه حوزه‌ها ورود می‌کنند و بدون اینکه نگاه عالمانه و تخصصی در آن حوزه داشته باشند، نظرات خود را بیان می‌کنند که این تهدید است. جنبه فرصت این مسئله نیز از این جهت است که افراد متعهد و دارای تخصص، به راحتی با استفاده از این ظرفیت می‌توانند در موضوعات سیره و اهل بیت(ع) جهاد تبیین داشته باشند و به نشر معارف دینی بپردازند. 

نصراللهی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص محاصره تبلیغاتی فرمودند که این امر صرفا مختص حوزه سیاسی و اقتصادی نیست بلکه حوزه دینی و مذهبی را نیز دربردارد و جهاد تبیین یک استراتژی راهبردی و میدانی رهبری برای خروج از محاصره تبلیغاتی است. اشکالی که در این خصوص وارد است این است که دوستان ما در بخش رسانه و مطبوعات ناخواسته در خصوص جهاد تبیین غفلت کرده‌اند. لذا افراد با تجربه در حوزه رسانه باید از تمام ظرفیت‌های این حوزه استفاده کرده و برای ترویج و سیره فرهنگ رضوی پای کار بیایند.

وی اضافه کرد: جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) این فرصت را فراهم کرده تا همه فعالان رسانه‌ای با مشارکت گسترده در این جشنواره حضور یابند و در راستای ارتقای کمی و کیفی محتوای تولیدی در حوزه دینی و فرهنگ رضوی، به برگزاری هر چه قدرتمندتر این جشنواره کمک کنند.

کنشگری از انحصار رسانه‌های رسمی خارج شده است

شرکت بیش از ۱۰۰۰ نفر در دومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع)

محمدمهدی خیرجو، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب، این آستان را یک ظرفیت عظیم فرهنگی و نقش‌آفرین در عرصه عمومی و بین‌الملل برشمرده‌اند و طبق فرمایش ایشان، ترویج معارف رضوی نیازمند کمک و بهره‌گیری از خبرگان این عرصه است. 

وی افزود: با همین رویکرد، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، برگزاری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) را با هدف ترویج معارف رضوی با استفاده از ظرفیت نخبگان این عرصه در دستور کار قرار داد و امروز شاهد اختتامیه دومین دوره آن هستیم که با رشد کمی و کیفی قابل توجهی نسبت به دوره نخست برگزار شد.

خیرجو بیان کرد: نکته مهم این است که تولیت آستان قدس رضوی شخصا نسبت به بهره‌گیری از زبانِ فرهنگ، هنر و رسانه برای ترویج معارف رضوی تاکید دارند و در حقیقت بانی جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) نیز خود ایشان هستند و ما نیز به عنوان خادمان این عرصه تلاش داریم تا این هدف محقق شود.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با اشاره به  ویژگی‌ها و شاخص‌های دومین دوره این جشنواره گفت: در دومین گام برگزاری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، دو بخش جدید «بین‌الملل» و «رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی مرتبط با فرهنگ رضوی» به بخش‌های جشنواره اضافه شد که با استقبال بسیار خوبی همراه بوده و عزم ما را نسبت به تقویت این دو بخش نیز جزم کرد.

وی درباره آمار کلی دومین دوره جشنواره تصریح کرد: بیش از ۱۰۰۰ نفر در دومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) شرکت کردند و بالغ بر ۳۱۲۷ اثر دریافت شد که نشان دهنده رشد ۶۵ درصدی آثار دریافتی نسبت به دوره نخست بود. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که از نظر جغرافیای جشنواره نیز، امسال نه تنها از تمام ۳۱ استان کشور اثر دریافتی داشتیم بلکه در بخش بین‌المللی نیز آثاری از کشورهایی همچون انگلستان، سوریه و پاکستان به دبیرخانه ارسال شد.

خیرجو توسعه کمی و کیفی محتوای تولیدات رسانه‌های مرتبط با فرهنگ رضوی را یکی از اهداف مهم جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) برشمرد و عنوان کرد: در کنار افزایش ۶۵ درصدی آثار ارسالی که نشانگر توجه ویژه اصحاب رسانه کشور و خبرگان این عرصه نسبت به ترویج و توسعه معارف ناب رضوی در سراسر کشور و سطح جهان است، کار تخصصی اعضای شورای سیاست‌گذاری و داوران سرشناس جشنواره نیز زمینه ارتقای کمی و کیفی این آثار را فراهم کرده است و این روند استمرار خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha