مربیان آموزشگاههای رانندگی از گروههایی هستند که به مشکلاتشان کمتر توجه میشود. آنها اخیرا برای شنیده شدن دغدغههایشان تجمع اعتراضی در مشهد برگزار کردند. نداشتن سهمیه بنزین، مالیاتهای سنگین، نبود اتحادیه آموزشگاههای رانندگی، نداشتن بیمه و تسهیلات و... از جمله مشکلاتی هستند که مربیان آموزشگاههای رانندگی نسبت به آنها دغدغه دارند.
یک مربی آموزش رانندگی که نمیخواهد نامش منتشر شود، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: ما مربیان هیچگونه تسهیلاتی نداریم. به رانندگان تاکسی سهمیه بنزین داده میشود ولی ما هیچگونه سهمیهای نداریم. باید سختگیریها باشد و ما مربیان نیز راننده خوب تحویل دهیم، اما از آنطرف باید تسهیلاتی هم به ما داده شود تا روال کاری برایمان آسانتر باشد.
وی ادامه داد: ما بیمه هم نداریم. اگر بعد از ۲۰ سال دیگر کار نکنیم، مثل جوانی هستیم که میخواهد از صفر شروع کند. هیچ ارگانی ما را پشتیبانی نمیکند و دستمزدهای ما نسبت به اوضاع اقتصادی کنونی بسیار کم است. اگر افزایش دستمزدی هم داشته باشیم، بسیار دیر به دست ما میرسد، به طور کلی اگر الان ابلاغ شود که دستمزدها افزایش یافته است، چند ماه بعد میتوانیم از آن استفاده کنیم، چون مربیان زیادی رفتهاند و کارآموزان زیادی در صف کلاس عملی هستند پس کارآموزی که امروز و با نرخ جدید ثبت نام کند، چند ماه بعد کنار من مینشیند و شروع به یادگیری میکند.
این مربی با اشاره به قانون نو بودن ماشینهای آموزشی گفت: یکی از دیگر مشکلاتی هم که باعث میشود مربیان این شغل را ترک کنند این است که ماشین مربیان باید نو باشد و هر ۵ الی ۷ سال تعویض شود، بسیاری از مربیان قدیمی برای تعویض خودروهایشان رفتهاند و با قیمت بالای خودرو نتوانستند خودروی جدیدی تهیه کنند.
وی در خصوص حقوق مربیان رانندگی نیز بیان کرد: من اگر از صبح تا شب کار کنم و حتی روزهای جمعه هم کارآموز ببرم، در آخر ماه ۶ میلیون تومان حقوقم میشود. در حالی که پایه حقوق کارگری ۶ میلیون و ۴۰۰ تومان برای ۸ ساعت کار در روز است اما ما مربیان ۱۲ ساعت کار میکنیم.
این مربی با اشاره به اینکه تحت پوشش هیچ بیمهای قرار نمیگیرند، گفت: ما باید خودمان، خودمان را بیمه کنیم؛ مثل بیمه اختیاری که سایر مردم انجام میدهند. این طور بیمهها هزینههای گزافی دارند ولی اینکه از طرف دولت بیمه شویم با بیمه اختیاری بسیار فرق دارد. من ۱۲ سال است مربی آموزشگاه هستم و زیر پوشش هیچ گونه بیمهای قرار نگرفتهام. دولت هیچگاه از طرف ادارات متولی به ما نگفته است بیایید شما را بیمه کنیم. هزینههای بیمه برای ما بسیار سنگین میشود و حقوق کم ما کفاف پرداخت هزینههای بیمه را نمیدهد.
همچنین موسس یکی از آموزشگاههای رانندگی که او نیز نمیخواهد نامش منتشر شود در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: آموزشگاههای رانندگی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکنند. این صنف اصلا دیده نمیشود، چون با بخش نظامی مرتبط بوده، مصلحت اندیشیهای نظامی در آن دخیل است و مسائل اقتصادی آن در نظر گرفته نمیشود.
وی تصریح کرد: در آموزشگاهها و در بخش مدیریتی، دو مدیر داریم. یکی موسس آموزشگاه که مالک و صاحب امتیاز آن است و دیگری مدیر داخلی که مسئول کارهای اجرایی آموزشگاه است؛ موسسین متولی هستند.
این موسس آموزشگاه رانندگی بیان کرد: مهمترین معضلی که ما با آن دست و پنجه نرم میکنیم معضل گرانی است. با تورم قیمت بنزین، لوازم یدکی خودرو، قیمت خودرو، هزینههای آب، برق، گاز و تلفن، هزینه لوازم التحریر مورد استفاده و... بالا میرود، اما مبلغی که کارآموز برای ثبتنام پرداخت میکند همچنان ثابت است و از خرداد ماه سال گذشته که تغییر نرخ داشتیم، هزینه ثبت نام تغییری نکرده است.
وی ادامه داد: مربیهای ما حتی سهمیه بنزین ندارند و بسیاری از مربیان میگویند راننده تاکسیای که ما او را تربیت میکنیم سهمیه بنزین دارد، اما ما به عنوان یک مرکز نیمه خصوصی-انتظامی هیچگونه سهمیهای نداریم.
این موسس آموزشگاه رانندگی گفت: به رانندگان و موسسهها سختگیریهای بسیاری وارد است و با کوچکترین تخلف، شدیدترین مجازاتها اعمال میشود، اما امکانات و تسهیلات از طرف ارگانهای بالادستی وجود ندارد. من مؤسسینی را سراغ دارم که مایل به واگذاری و فروش آموزشگاه خود هستند، چون سودی که برایشان ندارد هیچ، از جیب هم هزینه میکنند.
وی ادامه داد: مشکل بعدی ما نبود مربی است، یک مربی وقتی دوره آموزشی خود را میگذراند و وارد آموزشگاهها میشود، با دیدن مشکلات متعدد مالی و نبود حقوق و مزایای مناسب به طور کلی دلزده شده و فرار میکند. به گفته خود مسئولین راهور استان در سال گذشته حدودا ۲۰۰ نفر برای دوره آموزشی مربیگری اقدام کردهاند که از این تعداد فقط ۱۳ – ۱۴ نفر در آموزشگاهها حضور پیدا کردهاند.
این موسس آموزشگاه رانندگی تصریح کرد: مربیان میگویند با تسهیلاتی که وجود ندارد، با در نظر گرفتن استهلاک خودرو، کم بودن حقوق و سایر موارد، اگر در اسنپ کار کنیم برایمان به صرفهتر است تا اینکه مربی آموزشگاه باشیم.
وی ادمه داد: این کمبود مربی باعث میشود که گاهی بین کلاسهای تئوری تا عملی کارآموز ۷ ماه فاصله بیفتد و من مدیر یا موسس آموزشگاه باید با مردم بحث داشته باشم که چرا مربی نداریم و فاصله بین کلاسهای تئوری و آموزش عملی انقدر زیاد است.
این موسس آموزشگاه رانندگی در خصوص دستمزد مربیان اظهار کرد: هزینه هر جلسه کلاس عملی برای کارآموز ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان است که از این مبلغ، ۶۲ هزار تومان برای هزینههای خود آموزشگاه است و مبلغ ۲۶ هزارتومان به مربی میرسد و این اصلا مبلغی نیست که بشود با آن از پس مخارج زندگی برآمد. با توجه به بند ۵ قرارداد بین هنرآموز و آموزشگاه که میگوید اگر هنرآموز بعد از دوماه از تاریخ ثبتنام، درصورتی که آموزشگاه به او نوبت داده باشد و مراجعه نکند، شامل نرخ جدید میشود، ما اکنون هنرآموزان بسیاری داریم که منتظرند تا ما به آنها نوبت دهیم و اگر در این ماه نرخنامهای ابلاغ شود، مربیان ما از نیمه دوم سال به بعد میتوانند از این افزایش نرخ استفاده کنند.
وی در خصوص آموزشگاهها تصریح کرد: ما هیچ حمایتی در برابر شهرداری نداریم. موسسات ما جزو موسسات آموزشی محسوب میشوند ولی شهرداری به اسم مکان تجاری از ما پول میگیرد و برایمان اخطاریه میفرستد، درصورتی که برای موسسات آموزشی هیچ اخطاریهای ارسال نمیشود. آب، برق و گاز ما هم تجاری محاسبه میشود.
این موسس آموزشگاه رانندگی ادامه داد: مالیاتهای سنگین برای ما اعمال میشود و سازمانی مثل سازمان راهگشا که تعویض پلاک را انجام میدهد از برخی خدماتی که به هنرآموز ارائه میدهیم از قبیل آزمونهای عملی و تئوری و همچنین کلاس تئوری سهم میبرد. این هزینه بابت تامین مدرس و کارشناس امتحانات است.
وی گفت: در بحث نظارت و سختگیری و تنبیه، نهادهای متولی اولین نفرات هستند ولی در بحث مشکلات آموزشگاهها هیچ کسی پاسخگو نیست.
این موسس آموزشگاه رانندگی عنوان کرد: نکته دیگری که باید به آن پرداخت بحث اتحادیه آموزشگاههای رانندگی است. چندین سال است که در تلاشیم تا این اتحادیه تشکیل شود ولی هیچ اقدام و کمکی از هیچ سازمانی نشده و حتی سنگاندازی هم کردند و اجازه نداند اتحادیه تشکیل شود. بسیاری از مشکلات ما مثل تعیین نرخنامه با ایجاد اتحادیه حل میشود.
سکوت پلیس راهور خراسان رضوی
در ادامه این گزارش خبرنگار ایسنا پیگیر مطالبات و مشکلات مربیان آموزش رانندگی از سوی پلیس راهنمایی رانندگی شد که متاسفانه مسئولان این حوزه پس از اینکه چندین روز به صورت تلفنی پاسخگو نبودند، اعلام کردند مصاحبه باید حضوری انجام شود، اما پس از حضور خبرنگار در محل فرماندهی پلیس راهنمایی رانندگی باز هم مسئول امور آموزشگاههای رانندگی حاضر به دیدار و مصاحبه نشد و رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی بعد از پیگیریهای مکرر خبرنگار در رابطه با این موضوع گفت: مسئول امور آموزشگاهها در شرایط فعلی و به دلیل حساسیتهای ایجاد شده در جامعه مصاحبه نخواهند کرد.
نرخ ثبتنام کلاسهای رانندگی در زمان تهیه این گزارش ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، اما پس از اعتراضات مربیان، این نرخ از روز دوشنبه ۲۰ تیرماه جاری به مبلغ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. اگرچه افزایش نرخ صورت گرفته، اما سایر مشکلات مربیان آموزشگاههای رانندگی همچنان پابرجاست و باید برای رفع آنها اقداماتی انجام شود.
انتهای پیام
نظرات