• شنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401041812219
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/روز عرفه/

عرفه روز شناخت خداوند است

عرفه روز شناخت خداوند است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: عرفه روز شناخت خداوند و زیارت سیدالشهدا(ع) با فضیلت‌ترین عمل در این این روز است.

حجت‌الاسلام سعید مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز عرفه با اشاره اهمیت این روز در دین اسلام اظهار کرد: روز عرفه نهمین روز از ماه ذی‌الحجه است. در این روز حاجیان بیت‌الله الحرام در بیابانی در صحرای عرفات جمع می‌شوند و از ظهر تا بعد از غروب مشغول انجام اعمال ویژه این روز می‌شوند. روز عرفه در اسلام دارای اهمیت ویژه‌ و فضیلت‌های فراوانی از جمله بخشیده شدن گناهان است و در این روز خداوند رحمتش را گسترده می‌کند تا بندگان با آمدن به درب الهی از رحمت و بخشش خداوند متعال بهره‌مند باشند.

وی با اشاره به اینکه روز عرفه از لحاظ رتبه پس از شب‌های قدر قرار دارد، افزود: در بعضی از روایات آمده کسانی که در شب‌های قدر آمرزیده نشدند، خود را برای روز عرفه و صحرای عرفات آماده کنند. البته از رحمت واسعه خداوند متعال برمی‌آید که نگاه او فقط به صحرای عرفات نباشد بلکه هر کسی در هر جایی از این عالم در این روز به آغوش خدا بازگردد و طلب مغفرت و آمرزش کند، حتما مورد رحمت الهی قرار می‌گیرد. پس در این روز بی‌بهره نباشیم و سعی کنیم به اعمال این روز بپردازیم و آماده شناختن خدا باشیم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: همان‌گونه که از نام روز عرفه پیداست، روز شناخت است و ما باید تلاش کنیم در این روز خداوند متعال را بشناسیم. اول از همه خداوند را باید بزرگ ببینیم زیرا اگر ما خدا را بزرگ ببینیم، قطعا هیچ مشکلی در چشم ما بزرگ نمی‌آید و معتقد خواهیم بود که تمام مشکلات را اعم از اجتماعی و فردی خدا حل خواهد کرد.

مهدوی در رابطه با اعمالی که در این روز سفارش شده، عنوان کرد: از جمله اعمالی که در روز عرفه سفارش شده، زیارت سیدالشهدا(ع) است که با فضیلت‌ترین عمل در این روز است. قرائت دعای عرفه‌ای که از زبان امام حسین(ع) به ما رسیده، از اعمالی است که باید در این روز انجام دهیم. این دعا بسیار کامل، جامع، عارفانه و عاشقانه است و معمولا در این روز این دعا در مساجد و محافل مذهبی در کشور ما هم قرائت می‌شود.  

وی ادامه داد: ما باید این دعا را به صرف خواندن اکتفا نکرده و تلاش کنیم بتوانیم این دعای پر از مضامین عالیه و شریفه را درک کنیم. عمل دیگری که در این روز مستحب است، روزه گرفتن است. البته روزه گرفتن نباید باعث شود که ما دچار ضعف شویم و از دعا خواندن باز بمانیم زیرا که در روز عرفه روی خواندن دعا تاکید بیشتری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha