• سه‌شنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401041409841
  • خبرنگار : 50250

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

جانمایی غلط صنایع آب‌بر در فلات مرکزی، کشور را با بحران آب مواجه کرده است

 جانمایی غلط صنایع آب‌بر در فلات مرکزی، کشور را با بحران آب مواجه کرده است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جانمایی غلط صنایع آب‌بر در فلات مرکزی، کشور را با بحران آب مواجه کرده است، گفت: کلکسیونی از صنایع آب‌بر در فلات مرکزی احداث شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین امیرقلی جعفری ۱۴ تیرماه در اولین همایش گلخانه‌داران چهارمحال و بختیاری با اشاره به وضعیت تغییر اقلیم شدید در کشور، اظهار کرد: به واسطه محدودیت منابع آبی، رشد بی‌رویه کشاورزی کشور در حوزه آب دچار بحران شده است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود وضعیت کنونی کشور در حوزه کم‌آبی و تغییر اقلیم، باید در مدیریت آب و حوزه کشاورزی تغییراتی به‌وجود بیاید، میانگین بارش در کشور ایران یک سوم میانگین جهانی و میزان تبخیر به‌واسطه شدت تابش آفتاب سه برابر میانگین جهانی است و با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم و می‌طلبد کشاورزی دگرگون شود.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری روزگاری پایتخت تامین آب در کشور محسوب می‌شد، گفت: اما امروز با بحران آب مواجه است، ۹۰ درصد دشت‌های استان ممنوعه هستند و تعدادی نیز ممنوعه بحرانی است، برخی دشت‌های استان ۳۰ سال قبل توسط وزارت نیرو ممنوعه اعلام شدند، کشور باید امنیت غذایی این مناطق را فراهم کند.

جعفری با بیان اینکه امنیت غذایی جهان به‌واسطه جنگ اوکراین به خطر افتاده است، خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی کشور در حوزه تغییر اقلیم و بحران آب این مسئله را تشدید کرده است، امروز منابع آبی چهارمحال و بختیاری از نصف کمتر شده است و مدعیان آب نیز چند برابر شده‌اند.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چند چالش اساسی در حوزه کشاورزی در کشور داریم، بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه  اسلامی در دستور کار قرار داشت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار توسعه کشاورزی، توسعه صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت و توسعه صنعتی از توسعه کشاورزی پیشی گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه جانمایی غلط صنایع آب‌بر در فلات مرکزی، کشور را با بحران آب مواجه کرده است، تاکید کرد: کلکسیونی از صنایع آب‌بر در فلات مرکزی احداث شده است، در استان‌های کویری برنج، هندوانه، پیاز و خربره کشت می‌شود، باید چاره‌ای بیاندیشیم.

جعفری با اشاره به اینکه راهکار اصلی برای نجات کشاورزی ایران تغییر الگوی کشت، بهره‌وری درست از منابع و مدیریت تقاضا برای آب است، توضیح داد: در وزارت نیرو مدیریت تقاضا برای تخصیص آب وجود ندارد، شهرستان بروجن پیشانی خشکسالی چهارمحال و بختیاری است و باید به سمت کشت گلخانه‌ای حرکت کند.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه گلخانه‌ها باید آموزش مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در آموزش بسیار ضعیف است، باید گلخانه‌داران موفق به کشاورزان معرفی شوند، کشاورز باید فهم درست از تکنولوژی داشته باشد.

وی افزود: دولت تسهیلاتی را برای احداث گلخانه در نظر گرفته است، اما هزینه‌ها در این حوزه بسیار بالا است، طبق آمار ارائه شده برای احداث یک هکتار گلخانه نیازمند بالای ۱۲ میلیارد تومان هستیم، بالای ۹۰ درصد از منابع تجدیدپذیر آب در چهارمحال و بختیاری مصرف شده است.

جعفری تاکید کرد: برای توسعه گلخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری باید تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود تا این عقب‌ماندگی جبران شود، در سفر ریاست جمهوری به استان اعتبارات قابل توجهی در این حوزه اختصاص یافت، اما کافی نیست.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پایان نامه‌های دانشگاه مسئله‌محور نیستند، دانشکده کشاورزی شهرکرد بالغ ۳۰ استاد تمام در حوزه کشاورزی دارد، اما نتوانستیم برای سرمازدگی بادام کاری کنیم.

وی در پایان گفت: بالغ بر ۳۰ تن هلو در شهرستان بن و سامان تولید می‌شود، اما دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی گام برنداشته‌اند، اما آمار کارخانه صنایع تبدیلی در استان صفر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha