• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۲۱:۱۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1401031712046
  • خبرنگار : 71579

/تحلیل-رای الیوم/

ترس و وحشت آمریکا از ورود به جنگ مستقیم با روسیه

ترس و وحشت آمریکا از ورود به جنگ مستقیم با روسیه

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در تحلیلی با اشاره به درخواست های ماکرون و کیسینجر برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین و رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز، آورده است که روس ها در زمینه اقتصادی، نظامی و سیاسی پیروز جنگ شده اند و آمریکا از ورود به جنگ مستقیم با روسیه ترس و وحشت دارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم چاپ لندن در تحلیلی به قلم عبدالباری عطوان، نویسنده سرشناس جهان عرب و سردبیر این روزنامه نوشت: بعد از هنری کیسینجر، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز نسبت به کوچک شمردن روسیه هشدار داد و خواستار عدم بستن کامل درها در برابر فرصت ها برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز جهت خروج از بحران اوکراین شد، او همچنین در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواستار توقف این جنگ در راستای خدمت به بشریت شد. تقریبا می توان گفت که ماکرون دائما با پوتین در تماس است و از معدود رهبران اروپایی است که به کی یف نرفت، مساله مهم تر این است که او تسلیحات سنگین در حمایت از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و سربازانش ارسال نکرد زیرا به خوبی درک می کند که آمریکا و هم پیمانان آنگلوساکسونش در این جنگ شکست خورده اند و هرچقدر مدت این جنگ طولانی تر شود خسارت های اقتصادی، نظامی و سیاسی آن نیز بیشتر خواهد شد.

نویسنده آورده است: رئیس جمهور فرانسه همانند کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا به خوبی می داند که نیروهای روسیه اگر به پیشروی خود ادامه دهند و سرزمین اوکراین و شهرهای این کشور را یکی پس از دیگری بگیرند، با ذلت و تحقیر مواجه نخواهند شد و شکست نخواهند خورد بنابراین به منظور اجتناب از تحریک دولت های آمریکا و انگلیس این انتقاد "مودبانه" را مطرح می کند.

در این تحلیل آمده است: نیروهای روس اکنون و بعد از گذشت ۱۰۰ روز از حمله به اوکراین، پنج منطقه از اوکراین به ویژه در جنوب شرق این کشور را در اختیار گرفته اند، علاوه بر این شبه جزیره کریمه را نیز در اختیار گرفته و به خشکی های روسیه متصل کرده است و چه بسا درخواست های رئیس جمهور فرانسه برای ایجاد کانال های سیاسی با روسیه به منظور کاهش خسارت ها و دوری از شکست بزرگ و همچنین رسوایی‌هایی است که به دنبال خواهد داشت.

سردبیر بخش اقتصادی روزنامه گاردین دو روز پیش چندین بار بر  همین مساله تاکید داشت و از نگاه خوشبینانه غربی ها انتقاد کرد و گفت که "تحریم های غرب شکست خورد و روسیه پیروز جنگ اقتصادی شد زیرا قیمت نفت و گاز بیشتر شد و میزان تجارت روسیه افزایش یافت تا جایی که تنها صادرات نفتی این کشور به چین بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شد".

دولت جو بایدن بعد از این همه دستاوردهایی که روسیه محقق کرد اعلام نمود که موشک های "هیمارس" با برد ۸۰ کیلومتر را به اوکراین ارسال خواهد کرد به شرطی که از این موشک ها برای هدف قرار دادن خاک روسیه استفاده نشود، ولادیمیر پوتین در پاسخ گفت که این سامانه های موشکی را مورد هدف قرار خواهد داد و همانند "بیسکویت" آنها را له خواهد کرد و همچنین اهداف دیگر اوکراینی که در هفته های گذشته مورد هدف قرار نداده بود را هدف قرار می دهد زیرا نیت و قصد آمریکا از این اقدام طولانی تر کردن مدت جنگ است.

عطوان آورده است: مفاد پیامی که پوتین می خواهد به همتای آمریکایی خود برساند این است که او هنوز به بمباران هر هدف پناه نیاورده است تا در پی آن، هر موشک آمریکایی که به اوکراین برسد تا معادلات جنگ را تغییر دهد به طور فوری و با قدرت با آن مقابله شود. کار جو بایدن بسیار عجیب است زیرا اگر به "بازیچه دستش" زلنسکی شرط کرده است که از این موشک ها برای هدف قرار دادن خاک روسیه استفاده نکند پس فایده آن ها چیست؟ کجا باید از آن ها استفاده کند؟ لذا این امر به معنای ترس و هراس آمریکا از ورود به جنگ مستقیم با روسیه است نه بیشتر و نه کمتر.

در بخشی از این تحلیل آمده است: غربی ها اکنون به دلیل شکست بیشتر سناریوهایشان در این جنگ، احساس تب می کنند زیرا تمام تلاش هایشان نتایج معکوس داده است و نرخ تورم و بیکاری در کشورهایشان افزایش یافته و قیمت بیشتر مواد غذایی اساسی نیز بالا رفته است، علاوه بر این قیمت انرژی نیز بالا رفته است و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و همپیمان نزدیک بایدن امروز با رای اعتماد در پارلمان این کشور مواجه شد و برخی از تحلیلگران سیاسی معتقد بودند که او به دلیل شکست سیاست هایش در این رای گیری شکست می‌خورد البته دلیل شکست جانسون تنها جنگ اوکراین نیست بلکه او در سیاست داخلی نیز با شکست مواجه شده و بیشتر شهروندان انگلیسی در زیر خط فقر قرار گرفتند.

در پایان این تحلیل آمده است: روسیه نه تنها پیروز جنگ اقتصادی است (همانگونه که رئیس بخش اقتصادی روزنامه گاردین اعتراف کرد) بلکه تا به این لحظه در جنگ نظامی و سیاسی نیز پیروز شده و نهایت اقدامی که همپیمانان درجه دو آمریکا و اروپایی های جدید مانند بلغارستان، مقدونیه شمالی و مونته نگرو انجام دادند این بود که اجازه ندادند هواپیمای سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از حریم هوایی آنها عبور کند اما اروپایی های قدیمی مانند آلمان و بلژیک همچنان در یک مجادله بیزانسی غرق شده اند و این سوال را پیش خود مطرح می کنند که "آیا نفت و گاز روسیه را تحریم کنند؟ چگونه و تحت چه شرایطی؟" این بحث و جدل از همان روز اول جنگ مطرح شد و چه بسا تا هزاران روز دیگر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۷ ۲۱:۳۵

زرشک

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۴:۵۱

ببین

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۰۱:۰۰

اگر سیاستمداران اروپا فقط به همین یک نکته دقت کنند که تا کنون هیچ جایی در خاک روسیه هدف قرار نگرفته است، پی خواهند برد که تنها هدف این جنگ غارت وتضعیف اروپاست، ابرقدرت ها هیچگاه وارد جنگ با هم نمی‌شوند، چون پس از آن دیگر ابرقدرت نیستند.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۵:۰۶

احسنت.ابرقدرتهاهمانجوری قبلادرعراق ولیبی و سوریه وغیره دیدیم مستقیما"باهم واردجنگ نخواهندشدمگرآنکه به آخرخط رسیده باشند.فقط بایدکشورهای دیگه خط مقدم آنها نباشند و تعقل کنند.شکسن خوردن قطعی آنان به منزله نابودی خیلی ازکشدرها وحتی کل جهان است.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۰۴:۰۳

من موندم اروپایی ها این همه وابستگی دارند چرا باز با امیریکا هم پیمان میشن زود یادشون میره پدرشون روسیه باید به پدرشان احترام بزارند بچه هر چقدر رشد کنه بازم بزرگ‌ترش پدرشه

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۰۸:۰۵

بهتر است بفرمایید ، عطوان سفارشی نویس ! عطوان چهره شناخته شدی در نزد روزنامه نگاران و سیاسیون دنیا است ! و همیشه اولین سوالی که از وی می شود ، چند میگیری گریه کنی ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۰۸:۵۱

سیاستهای ضد بشری غرب بخصوص انگل ستان و آلمان در حال فروپاشی و بزودی وارد عصری جدید بدون قدرت کشورهای متوهم جهان خواهیم بود

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۸:۰۴

روسیه رو به افول و انزواست و دیگه ابرقدرت حساب نمیشه

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۹ ۰۱:۰۰

زرشک

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۰:۱۵

البته که سیاستمداران جهان میدانند روسیه به هیچ وجه در اکراین شکست را قبول نمیکند.ولوبه قیمت باخاک یکسان شدن اکراین.قبول شکست یا ضعف برای روسیه یعنی پایان ابرقدرتی روسیه.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۱:۲۳

روسیه چه پیشرفتی داشته توی این جنگ جز کشتار مردم بی گناه وایسا تماشا کن جوجه رو آخر پاییز میشمارند روسیه اگر قدرت اقتصادی داشت این همه از او جدا نمی شدند دراین ۴ دهه هم به یمن تحریم های نفت و گاز ایران وبی کفایتی مسئولین امرارمعاش میکردوگرنه از روسیه تا حالا چیزی باقی نمانده بود

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۱:۲۸

این ترس نیست بلکه امریکا می داند که جنگ نعمت نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۲:۲۹

دقیقا آمریکا بخواطر اینکه خودش ارتشش آماده نیست آمادگی جنگ رو نداره

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۴:۲۱

بایدن هواسش جمعه. میدونه عراق افقانستان نیست روسیه هست که صدای بایدن دربیاد موشک پوتین به امریکا سرازیرمیشود میشود افغانسنان دوم

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۴:۲۳

آره حتما آمریکاازروسیه پوسیده میترسه..واقعاخنده داره" زرشک"

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۵:۱۸

اگه امادی چنگ نداشت ۷هزار موشک دوش پرتاب به اوکراین هدیه نمیکر بیش از چهل میلیارد دولار به اوکراین کمک کرده روسیه اگه قدرت دوم چهان است پس چرا غلات اوکراین را میدزده

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۵:۵۰

یاشاسین👍👍👍

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۶:۴۸

غرب مخالف صدور گندم اکراین و روسیه است تا فاجعه نمایی کند.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۵:۳۴

برزیل ۲۴ برابر اوکراین وسعت دارد در مهر ماه لولا داسیلوا رهبر ضد امپریالیسم با اکثریت آرا در انتخابات پیروز خواهد شد . انتخابات امریکا لاتین دارد موازنه را به زیان غرب عوض میکند .

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۷:۲۹

چه تحلیل آبکی

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۷:۳۰

دیکتاتورها مردمشان برایشان ارزش ندارد

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۷:۵۷

ساقیش خوب نبوده

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۸:۵۶

آره خیلی میترسه از روسیه ! 😂 طرف و ترکونده با تحریم و...جنگ ام که دارند براش میکنند !!! اروپا هم سرمایه گذاری کلانی در آفریقا قراره انجام بده ، در زمینه هیدروژن، نفت، گاز و....و کلی قرارداد بسته !!! ۵ سال دیگه آینده برای اروپاست ، روسیه که همین الان و هم نداره آینده رو بی خیال !!

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۰:۰۵

خب معنی پیروزی رو فهمیدیم روسیه با بیشتر از ۷۰ درصداز توان ارتشش به اکراین حمله که قرار بود ۴ روزه جنگ تمام کنه ۱۰۰ روزه درگیرشه با این همه تلفات و خسارت تازه ۲۰ درصد اکراین گرفته تازه هم مرز با اکراینه حالا چقدر دیگه میتونه جنگ ادامه بده معلوم نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۰:۱۷

جوک خوبی بود ولی برای سیزده کمی دیر شده. عطوان مکر از این تحلیل‌های آبدوغ خیاری بده

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۰:۲۲

اسرائیل عامل وبانی جنگهای جهانی اول ودوم بوده وبازهم اسرائیل بانی وعامل شروع جنگ جهانی سوم که شروع ان درسوریه واوکراین است شده، اینجاست که به این حقیقت می رسیم کار هیتلر کاملا درست بوده که یهودیان اروپا را در کوره های آدم سوزی می ریخته است واردوگاههای کار اجباری در اروپا برای یهودیان . چون قوم یهود باید نسل کشی شود وگرنه اسرائیل فاشیست ونژاد پرست دیگر نژادها وادیان را نسل کشی می کنند .اسرائیل دشمن ادیان اسلام ومسیحیت است. واسرائیل همیشه به دنبال گرفتن انتقام هواپیماست از اروپا وامریکاست. کهنه سربازان اسرائیل به امید اشغال اروپا در اوکراین می جنگند. هدف اسرائیل از فتح واشغال سوریه واوکراین رسیدن به دروازه های اروپاست وبعد از ان اشغال کشورهای اروپایی به اتفاق کشورهای متحدش منجمله ترکیه واوکراین وکشورهای عربی واذربایجان ،سران احمق وخائن کشورهای اروپایی وامریکا با کمک به اوکراین در حقیقت به اسقرار اسرائیل در اوکراین کمک می کنند، بلافاصله که جا پای اسرائیل در اوکراین محکم شود اسرائیل با متحدانش به کشورهای اروپایی حمله خواهد کرد وانتقام هولوکاست را از اروپا خواهد گرفت.واسرائیل تمام مسیحیان اروپا را به انتقام هولوکاست نسل کشی خواهد کرد.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۲ ۱۳:۰۰

بی سواد ... بجای این همه چرند و پرند بافی برو چندتا کتاب بخون . اسرائیل باعث جنگ جهانی اول و دوم شد ؟؟؟!!!!! اسراییل بعد از جنگ دوم جهانی تاسیس شد و بوجود آمد . آخه آدم اینقدر حماقتش عمیق ؟ مگه چاه حماقت تو از نوع آرتزین هست که اینقدر عمق داره ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۰:۲۴

آمریکا چه ضرری دیده یا اروپا در عوض روسیه چندین هزار کشته و زخمی داده کلی تانک و زره پوش و هواپیما و هلی کوپترش منهدم شده، مشخص شده ببر کاغذی بیش نیست. ولی خوب چون شما طرفدار و غلام حلقه به گوش روسیه تشریف داریم می گردید تحلیل برعکس پیدا کنید. برای یک ابرقدرت عقب نشینی از اطراف کیف و خارکیف خواری بزرگی بود. الان هم دنیا می خواهد به طوری با آبرو روسیه را از این مخمصه بکشه بیرون تا دیوانه نشده و دست به سلاح هسته ای نبرده. واقعا فکر می کنید تنها منبع اطلاعات مردم رسانه های فشل و دروغ گویی ایران هستند و هرچی زر بزنید مردم باور می کنند.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۰:۵۸

ما سایت ایسنا و سایت هایی که مثل ایسنا مال پوتین هستند را معمولا باز نمیکنم ولی بعضی خبرها و جهت گیرهای این سایت ها را وقتی آدم میبینه نمیتونه بی تفاوت ازش بگذره رسما شدید ... درگاه پوتین خواری و خفت و مزودی پوتین لکه ننگی است تا ابد بر پیشانی شما خواهد ماند رسما رسانه پوتین( هیتلر زمان) شدید ولی بدانید مرام دیکتاتوری عاقبتی جز خفت ندارد و نوکری دیکتاتور هم ذلالت محض است

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۰۷

هیچ عقل سلیمی نمی خواد که جنگ بشه،اما اینکه بگن آمریکا از روسیه می‌ترسه باید بگم ...

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۲:۲۷

همه ما جهانیان آسیب دیدیم ولی مردمان زیبای اکراین بیشتر آسیب دیدند

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۰۴

پوتین قاطی کرده و خطرناک شده خودش را به سیم آخر زده

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۳۷

برادرهابابت ترس وحشت نیست ارتش امریکافوق قوی هست ازجنگ بابت شکست ترس ندارن.اگرجنگ کنند اقتصادشان نابودمیشودوتمام توجه فکرکشور روی جنگ میرود وبراحتی چین وهندوقدرتهای اقتصادی جدید از امریکا پیشه میگیرن. انها بفکر منافع خویش هستندوبس نه احساس نه مذهبگرایی

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۹ ۱۲:۳۴

روسیه کلا شکست خورده،از پس این کشور کوچیک وضعیف برنیومد،چون آمریکا پشت اوکراین بود،ننیدونم جرا بعضیا سنگ روسیه رو به سینه میزنن،مگه همین روسیه کم بدبختی سره کشور ومردمون نیوورد؟

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۹ ۱۶:۰۹

آمریکا کشوری مسئولیت پذیر و لنگری قابل اعتماد است اگر قرار باشه آمریکا هم مثل کره شمالی موشک پرانی کنه کره زمین سالها پیش غیرقابل سکونت شده بود.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۷ ۲۳:۳۳

نویسنده این مطلب از گله فرار کرده چون همه میدونن بلوک شرق نابود شده وقابل قیاس با ابر قدرت جهان امریکا نیست

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۹ ۱۵:۲۷

به نظر من جمله ایالات متحده از جنگ با روسیه وحشت داره درست نیست هزینه های سنگین این جنگ وحشت ایجاد می‌کنه برای هر دو طرف قاعدتاً نیروی ایالات متحده و ناتو بر روسیه غلبه خواهد کرد اما اگه چین با روسیه باشه شرق پیروز خواهد شد چینیها خیلی پر تلاش و تاثیر گذارند