• دوشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401030201472
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

آسیب‌های غفلت تهیه "پیوست فرهنگی" استفاده کودکان از فضای مجازی

آسیب‌های غفلت تهیه "پیوست فرهنگی" استفاده کودکان از فضای مجازی

وزیر آموزش‌وپرورش در سومین نشست کارگروه کمیته راهبری سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی بر لزوم داشتن پیوست فرهنگی طرح‌ها و برنامه‌ها تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در سومین نشست کارگروه کمیته راهبری سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی با تبریک سالروز عملیات آزاد سازی خرمشهر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی اظهار کرد: در ابتدای دهه هفتاد از سوی مربیان پرورشی شهر تهران مطالعه‌ای صورت گرفت و مشخص شد که در آینده مرز مجازی و واقعیت و مرزهای فیزیکی و فواصل برداشته می‌شود و نتایج این مطالعات را امروز مشاهده می‌کنیم. نتایج این مطالعات در آن زمان چندان مورد توجه واقع نشد و امروز در نقطه‌ای هستیم که ۳۰ سال قبل پیش‌بینی‌ شده بود، اما برای رسیدن به امروز هیچ طرح و برنامه‌ای نداشتیم.

وی ادامه داد: در ابتدای دهه ۹۰ زمانی که استفاده از فضاهای یادگیری جدید مطرح‌ شده بود، توصیه کردیم که برای استفاده از تبلت و تلویزیون اینترنتی باید در وزارت آموزش‌وپرورش یک پیوست فرهنگی نوشته شود، اما آن زمان توجهی نشد و به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی، در طول سال‌های گذشته آسیب‌هایی را در این حوزه دیدیم و بیشترین آسیب به کودکان به دلیل حساسیت دوره سنی که دارند، وارد شد.

وی بابیان اینکه در حوزه‌های اجتماعی ازجمله فضای مجازی نمی‌توان با دید مهندسی وارد شد، اظهار کرد: نگاه مهندسی یک نگاه تجویزی است که حوزه‌های اجتماعی ازجمله برای جامعه و کودکان پاسخگو نیست.

عضو کابینه دولت مردمی بابیان اینکه شبکه شاد در دوران خودش بسیار خوب عمل کرد و هم‌اکنون نیز باید تقویت شود، اظهار کرد: محیط‌های یادگیری دانش آموزان باید متنوع شود و دانش آموزان با قرار گرفتن در محیط‌های متنوع، از آموزش‌های متنوع و کاربردی‌تری استفاده کنند.

نوری بابیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و تنوع این آسیب‌ها باید دقت بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: ۱۵و نیم میلیون دانش‌آموز، ۷و نیم میلیون کودک پیش از دبستان تحت مدیریت آموزش‌وپرورش هستند و ۱میلیون نفر از همکاران ما این دانش آموزان را در کلاس‌های درس پشتیبانی می‌کنند و آموزش‌وپرورش باید برای این جمعیت عظیمی که دارد، در حوزه فضای مجازی و استفاده از آن برنامه‌ریزی داشته باشد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه اعتبارات آموزش‌وپرورش در حوزه سایر، تنها یک و هشت‌دهم درصد است و مابقی بودجه آموزش‌وپرورش به حقوق اختصاص می‌یابد، اظهارکرد: همین بودجه نیز صرف نگهداشت فضاهای فیزیکی موجود در آموزش‌وپرورش می‌شود و آموزش‌وپرورش بودجه مناسبی برای توسعه برنامه‌های پرورشی، تربیتی، فوق‌برنامه و حمایتی خود ندارد.

نوری با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش ظرفیت‌های فراوانی دارد که این ظرفیت‌ها از سوی مسئولان مغفول مانده است اظهار کرد: شبکه شاد با جدیت، اصرار و پایداری وزارت آموزش‌وپرورش به شبکه‌ای تبدیل شد که توانست ۱۵میلیون دانش‌آموز را در دوران تعطیلی مدارس تحت پوشش آموزش‌های مجازی قرار دهد و به یک شبکه ملی و شناخته ‌شده با بیشترین کاربر تبدیل شد، این موضوع جز با پایداری، اصرار و تأکید آموزش‌وپرورش امکان‌پذیر نبود و ظرفیت بالای آموزش‌وپرورش را برای انجام کارهای بزرگ در حوزه‌های فضای مجازی نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha