به گزارش ایسنا، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به تاریخچه این طرح که از سال ۸۴ آغاز شده است، گفت: در نظرسنجیهایی که همان سال برگزار شد اردوهای دانشجویی بالاترین جذابیت را برای دانشجویان داشت، از طرفی در طول آن سالها پروژههای عمرانی و زیرساختی در کشور اجرا شده بود که ضرورت داشت دانشجویان با آنها آشنا شوند. نتیجه این دو نیاز به ایده طرح «ایران مرز پرگهر» رسید و تا امروز ۱۵ دوره حضوری و از سال ۱۴۰۰ به دلیل کرونا نیز یک دوره غیرحضوری برگزار شده است.
وی بیان کرد: در دوره دوم وقتی گزارش این طرح را برای مقام معظم رهبری فرستادم ایشان فرمودند این کار از دغدغههای من است که جوانان با پیشرفتهای کشور آشنا شوند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین از وزارتخانهها و سایر دستگاهها درخواست کرد این طرح را به عنوان پروژه دانشجویی حمایت کنند و در ادامه گفت: دانشجویان شرکتکننده در دوره شانزدهم که سال تحصیلی آنها مقارن با کرونا شده هنوز لذت اردوهای دانشجویی را نچشیدهاند، اما طرح مرز پرگهر آماده اجرای اردوهای دانشجویی است.
از مصیبتهای کشور این است که روی مشکلات بحث علمی نمیکنیم
حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی نیز پیشرفت و توسعه کشور را مهمترین موضوع تربیت انسان توسعه یافته دانست و خودباوری و علم و فناوری را از جمله شاخصهای آن برشمرد و گفت: خودباوری زمانی ارزشمند است که به سلاح علم و فنآوری مجهز باشد تا از این طریق بتوانیم مسائل و مشکلات کشور را حل کنیم.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب ما با دورانی مواجه بودیم که عدم خودباوری تبلیغ میشد. تبلیغ این بود که جهان سوم نمیتواند مشکلات خود را حل کند و فقط چشم آبیها میتوانند و ما که آن دوران را لمس کردهایم وقتی انقلاب پیروز شد یکی از بحثهایمان این بود که چگونه در نسل جوان ایجاد خودباوری کنیم. یکی از دلایل تشکیل جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ هم همین بود، سازمان علمی و فرهنگیای تشکیل شود که روی خودباوری و توسعه فنآوری کار کند. با برنامهریزیهای انجام شده در زمینه توسعه علم و فنآوری اثبات کردیم نه تنها مشکل نداریم در مرز علم حرکت کنیم مثل پژوهش در زمینه سلولهای بنیادی، بلکه امروز علم را به فن تبدیل کردهایم و روی ژن و سلول درمانی و درمان بیماریهای صعب العلاج کار میکنیم.
رییس جهاددانشگاهی افزود: ایران مرز پرگهر هم طرحی در این راستا بود. هدف این بود که نسل جوان و دانشجو دستاوردهای گذشته و امروز را ببینند. امیدواریم بعد از فروکش کردن کرونا این طرح با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.
طیبی ادامه داد: همه اقدامات ما بر این است که جوانان باور کنند هر تصمیمی در کشور گرفته میشود باید مبنای علمی و کارشناسی داشته باشد. از همین رو مسابقات ملی مناظره دانشجویی از سوی جهاددانشگاهی برگزار میشود و دانشجویان به عنوان مدیران آینده زیر نظر داوران بحث علمی میکنند. شاهد بودم وقتی پای مباحث علمی به میان میآید دیدگاههای سیاسی عوض میشود، مثلاً یکی از بحثها این بود که اگر تحریمها جدیتر شد تنگه هرمز باید بسته شود؟ شرکتکنندهها با استدلال علمی روی این موضوع بحث میکردند. اصلا، یکی از مصیبتهای کشور این است که روی مشکلات کشور بحث علمی نمیکنیم. پیشنهاد میکنم به عنوان سازندگان آینده کشور در این مسابقات شرکت کنید.
وی همچنین گفت: در این ۴۳ سال به اندازه کافی درباره توسعه و پیشرفت کشور الگوسازی شده و اثبات شده که توان حل مشکلات خود را داریم، در حوزههایی هم که فرصت نشده می توان انتقال تکنولوژی داد، ولی آنچه در سطوح عالی کشور باید اتفاق افتد این است که پیشرفت و توسعه، اولویت اصلی کشور باشد و مسائل دیگر در ذیل آن تعریف شود، در این صورت است که با نیروی فرهیخته و شاید فقط با دو برنامه توسعه بتوان به عموم اهداف توسعه دست یافت.
افسوس که ۲۵ سال این کاخ را ندیده بودم
سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور نیز با اشاره به مغفول ماندن آثار تاریخی و طبیعی ایران، روایت کرد: ۲۵ سال در ساختمان دادستانی نزدیک کاخ گلستان کار میکردم درحالی که فاصله آن تا کاخ گلستان به پنج دقیقه هم نمیرسید، ولی تا سه چهار سال پیش این کاخ را ندیده بودم تا اینکه در بسیج قوه قضاییه دوستان تعداد زیادی بلیت نیمبها تهیه کرده بودند و توفیق شد از این مجموعه بازدید کنم، دیدم تعداد زیادی از چین برای تماشای این کاخ آمده بودند. افسوس خوردم که ۲۵ سال در نزدیکی این کاخ بودم و تا حالا آن را ندیده بودم، درحالی که کاخ گلستان فقط بخش کوچکی از تاریخ و هنر کشور است.
او به جاذبههای کویری ایران نیز اشاره کرد و درباره تجربهای که در یک کافه سنتی در یزد داشته، گفت: این کافه در خانهای قدیمی توسط زوج جوانی مدیریت میشد و اتفاقا توریستهای زیادی از اروپا داشت و در ازای خدمات درآمد ارزی هم داشت. اتفاقا من را پشت بام خانه بردند و خانه بغلی را نشان دادند گفتند که میخواهند آن را هم بخرند و به خانه پدریشان اضافه کنند. گفتم اگر کارهای بودم حتما آن شخص را به مدیریت میراث فرهنگی همان استان منصوب میکردم از بس که خلاق بود و شناخت داشت.
عمرانی در ادامه درباره ضرورت شناخت مخاطب نیز بیان کرد: اگر کارهای بودم همه مسؤولان را قبل از پذیرش مسؤولیت حتما وادار میکردم سه چهار واحد مخاطبشناسی بگذرانند، چون احساس میکنم نسبت به شناخت مردم مشکل داریم.
بیتوجهی صداوسیما به فرمایش مقام معظم رهبری
مهدی برادران، معاون وزیر صنعت نیز با امیدواری برای تدوام طرح ایران مرز پرگهر، آن را عاملی برای حل مشکلات صنعت دانست و گفت: دانشجویان مبلغان توسعه صنعت در کشور هستند. یکی از چالشهای ما این است که در شهرهای محروم کمتر مولد داریم. شهرهایی که محصولات و صنایع خوبی دارند و میتوانند خود را مطرح کنند، اما هنوز فرصت تولید برای آنها فراهم نشده است و مولدی وجود ندارد.
وی طرح ایران مرز پرگهر را سمبولیک و تفریحی ندانست و اظهار کرد: کسانی هستند که نمیخواهند ایران سرای امید باشد و به تخریب صنعت دست میزنند، گویی که هیچ صنعتی در ایران تدوام ندارد، اینها گرایش و عرق ملی ندارند. همینها هستند که در برابر قاچاق سکوت میکنند.
معاون وزیر صنعت با اشاره به بیاطلاعی مردم از پیشرفتهای صنعت، مقصر را کمکاری رسانههایی همچون صدا و سیما دانست و گفت: شاید صریحترین فرمایش را رهبری به صدا و سیما داشتند، توصیه کردند صنعتگران و بزرگان صنعت در صدا و سیما خودشان صحبت کنند، اما در چهار پنج ماه گذشته هنوز این اتفاق نیافتاده است. صنعت فقط تبلیغ بازرگانی نیست.
۷۰ درصد تسهیلات اشتغال به افراد کمتحصیلات رسیده است
رامین اسدی، مدیرکل پروژههای سرمایهگذاری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از تعریف خاطرهای از دوران دانشجوییاش که به طراحی تورهای صنعتی در دانشگاه اقدام کرده بود، درباره وضعیت پرداخت تسهیلات به ایدههای دانشجویی گفت: بیش از ۷۰ درصد افرادی که تسهیلات گرفتهاند سطح تحصیلاتشان دیپلم و کمتر از آن بوده است. متاسفانه دانشجویانی که ایده و طرحی داشتهاند سهم کمی از این تسهیلات داشتهاند.
وی افزود: طبق ارزیابیها بیشتر افراد تحصیلکرده به خاطر نداشتن وثیقه یا بیاعتمادی خانوادهها نتوانستند از تسهیلات حمایتی با نرخ بهره چهار و شش درصد استفاده کنند. دانشگاهها میتوانند در این زمینه کمک کنند.
سیدعلیرضا بنیهاشمی، رییس خانه صنعتگران ایران نیز با اشاره به بومیسازی تکنولوژی، به برنامههای مشارکتی این خانه با دانشگاهها اشاره کرد و از قرارداد با جهاد دانشگاهی برای اجرای اردوهای داخلی و خارجی در حوزه صنعت خبر داد.
برگزیدگان دوره شانزدهم «ایران مرز پرگهر»
در ادامه با حضور رییس جهاد دانشگاهی و معاون دادستان کل کشور از برگزیدگان شانزدهمین دوره «ایران مرز پرگهر» تقدیر شد.
برگزیدگان عکس:
این بخش برگزیده اول نداشت.
۲-حامد طاهرپور، دانشگاه امام خمینی علی آباد کتول
۳-عماد ضیائی، دانشگاه هنر اصفهان
۴-عباس رحمانی، دانشگاه پیام نور سنندج
۵-پارسا کمالی عنبران، دانشکده فنی شهید شمسی پور تهران
۶-فاطمه کرمی، دانشگاه آزاد
۷-امیر قادری، روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی
و محمدرضا رحمانی آزاد، دانشگاه علم و فرهنگ شایسته تقدیر در بخش عکس شناخته شد.
برگزیدگان بخش فیلم:
هیأت داوران هیچ یک از آثار را برگزیده اعلام نکرد و تنها سه اثر را شایسته تقدیر شناخت.
۱-علی مرادپور آذر، دانشگاه سپهر اصفهان
۲-حامد طاهرپور، دانشگاه امام خمینی علیآباد کتول
۳-نوید مرسلی، واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد
برگزیدگان محتوای دیجیتال:
هیأت داوران در این بخش هیچ یک از آثار را برگزیده اعلام نکرد و چهار اثر را شایسته تقدیر شناخت.
۱-فاطمه رحیمی، موسسه غیرانتفاعی ارم شیراز
۲-پدرام آقایی، دانشگاه علوم تحقیقات
۳-الهه حاجی محمدی، دانشگاه فرهنگیان
۴-اسماعیل عباسی، جهاددانشگاهی تبریز
انتهای پیام
نظرات