محمدمهدی خالقی در گفتوگو با ایسنا در رابطه با ارزیابی خود از فیلم روز صفر به کارگردانی سعید ملکان اظهار کرد: ما به ظاهر در فیلم روز صفر یک قهرمان داریم که همان مامور است و یک ضدقهرمان که عبدالمالک ریگی است اما وقتی به ویژگیهای مأمور داستان نگاه کنیم، میبینیم که تفاوتی بین این کارآگاه با کارآگاههای کلاسیک سینمای جهان وجود ندارد.
وی افزود: این کارآگاه خارج از اقلیم، ارزشها، فرهنگ، اندیشه و دین ماست و به جیمز باند و کارآگاههای هالیوودی بیشباهت نیست. این کارآگاه وقتی در کشور ما و در دایره ارزشها و هویت ماست، آیا نباید ویژگیهای خاص خود ما داشته باشد؟ در عالم واقع هم کسانی که ریگی را دستگیر کردند، همینگونه بدون هیچ هویت و وجه تمایزی با کارآگاههای هالیوودی بودند؟ آیا نباید بین مامور اطلاعاتی ما، موساد، سیا و سعودی تفاوتی باشد؟
وی عنوان کرد: روز صفر از یک کاستی بزرگ در هویت قهرمان رنج میبرد. به همین دلیل ضدقهرمان نیز چارچوبهای مشخصی ندارد. در بخشهایی از فیلم ارزشهای بنیادین اسلام که در قهرمان داستان هم بود و برخی را عبدالمالک ریگی هم به زبان میآورد، مورد هجمه قرار میدهد.
خالقی تصریح کرد: ما در دوره جنگ روایتها زندگی میکنیم. در نتیجه فقط روایت کردن ارزش ندارد. هر طور که روایت کنیم، بهتر از آن نیز در سراسر دنیا روایت میشود. مهم این است که بتوانیم بر اساس ارزشها و هویت خودمان روایت کنیم. ارزشهای بنیادین ما در ایران طبق ارزشهای اسلامی است و کاملا مشخص است. توحید، عدالت، معنویت، جهاد، شهادت، رحمت، صداقت، ایثار، نیکوکاری و مودت تعدادی از این ارزشهاست.
این فیلمساز مشهدی افزود: از بین این موارد کدامش در شخصیت رضا، کارآگاه فیلم، کسی که قرار است در مقابل عبدالمالک ریگی که در فیلم نماد شر است، قد علم کند، وجود دارد؟ وقتی پایه نگارش شخصیت دارای خلا هویتی و محتوایی باشد، صحبت درباره بازی هنرپیشگان بیفایده است.
وی خاطرنشان کرد: فرض کنیم که بازیگران خوب بازی کردند. ارزش بیرونی این بازی خوب چیست؟ این بازی خوب چه چیزی را به ما منتقل میکند؟ به اهداف فرهنگی که باید در ساخت هر فیلمی باشد، چه کمکی میکند؟ صحبت درباره فرم بدون توجه به هدف محتوایی فیلم کار اشتباهی است زیرا پایه شکلگیری روز صفر اتفاقی واقعی در دنیای واقعی است.
خالقی ادامه داد: ما صورت مسالهای به نام عبدالمالک ریگی مواجه هستیم که جنایاتی انجام داده و روزی دستگیر شده و این فیلم ماجرای دستگیری او است اما فیلم روز صفر از واقعیت بیرونی موجود خیلی فاصله گرفته و نگاهی فانتزی به ماجرا دارد.
انتهای پیام
بحران هویت مشکل شخصیتهای «روز صفر»
ایسنا/خراسان رضوی یک فیلمساز گفت: فیلم روز صفر دچار بحران هویت در شخصیتپردازی است.
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات