• شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401021006622
  • خبرنگار : 50225

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز:

از ظرفیت تغییر نگاه به روانشناسی در جامعه اسلامی استفاده شود

از ظرفیت تغییر نگاه به روانشناسی در جامعه اسلامی استفاده شود

ایسنا/خوزستان عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز با بیان اینکه باید از ظرفیت تغییر نگاه به روانشناسی در جامعه اسلامی استفاده شود، گفت: اگر روانشناسان کارشان را درست انجام دهند و اخلاق حرفه‌ای و اسلامی را رعایت کنند، روانشناسی روز به روز شکوفاتر می‌شود.

پرویز عسگری در همایش روز روانشناس و مشاور که امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) در اداره‌کل بهزیستی خوزستان برگزار شد، با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای در روانشناسی اظهار کرد: همه روانشناسان و مشاوران باید در کار خود اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند؛ شاید آنچه ما از آن صحبت می‌کنیم، از اصول اخلاق حرفه‌ای دیگر کشورها استخراج شده باشد اما در جامعه ما علاوه بر آن باید از مبانی دینی و اسلامی نیز در اخلاق حرفه‌ای استفاده شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر در سطح جامعه نیاز مردم به روانشناس و مشاور کاملا احساس می‌شود. اگر به ۲۰، ۳۰ سال پیش برگردیم می‌بینیم که وضعیت روانشناسی مثل امروز نبود به گونه‌ای که حتی اساتید بلندآوازه روانشناسی امروز، اجازه شرکت در جلسات یا سمپوزیوم‌ها را نداشتند.

عسگری بیان کرد: زحمت‌های زیادی کشیده شد تا امروز روانشناسی به عنوان نیاز در بخش‌های مختلف احساس شود و امروز این موضوع، یک امر انکارناپذیر است. بسیاری از روانپزشکانی که شاید قبلا نگاه مثبتی به روانشناسی نداشتند، اکنون در کنار روانشناس کار درمان را انجام می‌هند زیرا اعتقاد پیدا کرده‌اند که همه کار درمان با  دارو و الکتروشوک نیست و روان‌درمانی به تدوام درمان با دارو بسیار کمک می‌کند.

وی افزود: زمانی که کسی احساس می‌کند به روانشناس نیاز دارد تا مراجعه به روانشناس از چند فیلتر عبور می‌کند؛ در ابتدا به توصیه‌های نزدیکان‌شان عمل می‌کنند و در وهله اول فکر می‌کنند مشکلات‌شان با این توصیه‌ها حل می‌شود اما در ادامه متوجه می‌شوند که به متخصص نیاز دارند و در آخر به روانشناس یا مشاور مراجعه می‌کنند.

این روانشناس گفت: روانشناس یا مشاور باید از اخلاق حرفه‌ای بهره‌مند باشد به گونه‌ای که از آغاز تا پایان کار بایدها و نبایدهای مقررات کار را رعایت کند. طبیعتا زمانی که روانشناس تخطی می‌کند نیز باید جایگاهی برای برخورد با وی وجود داشته باشد.  

وی افزود: در کشورهای پیشرفته زمانی که در کار راونشناس یا مشاور اشکالاتی پیش می‌آید ابتدا کارت زرد می‌گیرد، در صورت تکرار تخطی کارت زرد دوم را می‌گیرد یعنی موقتا اخراج می‌شود و باید دوره تکمیلی آموزش را بگذراند و در صورت تخطی مجدد باید زیر نظر یکی از دانشجویان به عنوان دستیار کار کند. در صورت تخطی مجدد مرکز وی کاملا تعطیل می‌شود و در مرحله آخر عنوان می‌کنند این روانشناس بیمار است و باید درمان شود و وی را بستری و درمان می‌کنند.

عسگری افزود: اگر اخلاق حرفه‌ای به خوبی جا بیفتد و مورد استفاده قرار بگیرد، طبیعتا بسیار می‌تواند در جلوگیری از وقوع مشکلات و تخلفات احتمالی در کار کمک کند؛ البته در صورت بروز تخلف نیز همه جا اصل بر برائت است.

وی بیان کرد: البته برخی روانشناسان در مورد تخلفاتی که روی می‌دهد عنوان می‌کنند قوانین را خوب نمی‌دانسته‌اند و دلیل تراشی می‌کنند؛ برخی می‌گویند تاکنون کسی از بیماران از آن‌ها شکایتی نداشته یا این کار را به درخواست بیمار انجام داده است که همه این موارد، برای توجیه تخلفات هستند.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز گفت: صلاحیت شغلی، برگزاری آزمون کتبی و عملی، رازداری درمانی، جلب اعتماد، اخذ هزینه طبق تعرفه یا کمتر و بر اساس اصول و دریافت نکردن پیش پرداخت، برخی از نکات مهم در اخلاق حرفه‌ای هستند و البته روانشناس باید با مراجعه‌کننده تنها رابطه حرفه‌ای روانشناسی داشته باشد نه کار دیگری.

وی افزود: روانشناس حق معامله پایاپای را ندارد و حق ندارد به جز وجه تعرفه، چیز دیگری از مراجعه‌کننده قبول کند. گرفتن هدیه از بیمار نیز در کار روانشناسان جایی ندارد.

عسگری با بیان اینکه باید از ظرفیت تغییر نگاه به روانشناسی در جامعه اسلامی استفاده شود، گفت: روانشناسان باید حرمت خود را حفظ کنند. اگر روانشناسان کارشان را درست انجام دهند و اخلاق حرفه‌ای و اسلامی را رعایت کنند، روانشناسی روز به روز شکوفاتر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha