• یکشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401012816215
  • خبرنگار : 50250

کنکور سراسری سدی بر سر راه بومی‌سازی کتب درسی

کنکور سراسری سدی بر سر راه بومی‌سازی کتب درسی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری کنکور سراسری را یکی از موانع اصلی در بومی‌سازی کتب درسی عنوان کرد و گفت: از آن‌جایی که محتوای دروس به‌عنوان منبع اصلی آزمون‌های سراسری محسوب می‌شود، موجب شده تا نوع نگاه به بومی‌سازی دروس تغییر کرده و این مهم به فراموشی سپرده شود.

 پژمان خلفیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برنامه درس ملی یکی از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب می‌شود، اظهار کرد: این برنامه ملی زمینه ایجاد تحول همه‌جانبه، گسترده و عمیق را در مفاهیم و محتواهای آموزشی فراهم می‌کند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: علت تدوین برنامه "ملی درسی" جلوگیری از آسیب‌ها و کاستی‌های موجود در محتوای دروس است، همچنین از نکات مهم موجود در تدوین این برنامه، تناسب محتواهای آموزشی با نیازهای حال و آینده دانش‌آموزان، منطبق بر اصول یادگیری است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های یازده‌گانه برنامه ملی درسی تمام موضوعات و ماموریت‌های نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در این مسئله باورها و ارزش‌های جامعه مورد تاکید است و در این دروس می‌توان فرهنگ بومی و محلی را بگنجانیم.

خلفیان ادامه داد: برای مثال در دروس ادبیات فارسی می‌توان در کنار آثار شعرای بزرگ، آثار شعرا و نویسندگان چهارمحال و بختیاری را قرار دهیم تا دانش‌آموزان با اساتید بزرگ این استان نیز آشنا شوند و یا در درس علوم اجتماعی می‌توانیم آداب و رسوم و فرهنگ‌های اقوام این استان را بگنجانیم.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: همچنین در درس مهارت‌های زندگی می‌توان مباحث گردشگری و تولید صنایع‌دستی بومی استان را در راستای کارآفرینی و اشتغال معرفی کرد و یا در دروس انسان و محیط‌زیست می‌توان تنوع زیست‌محیطی و پوشش گیاهی را جهت اطلاع دانش‌آموزان آموزش داد.

وی با تاکید بر اینکه آن‌چه تاکنون در بومی‌سازی کتب درسی محقق شده، بحث جغرافیای استان است، یادآور شد: در این درس دانش‌آموزان با اقلیم، قومیت‌ها، آب و هوا و شهرستان‌های استان آشنا می‌شوند.

خلفیان کنکور سراسری را یکی از موانع اصلی در بومی‌سازی کتب درسی عنوان کرد و گفت: از آن‌جایی که محتوای دروس به‌عنوان منبع اصلی آزمون‌های سراسری محسوب می‌شود، موجب شده تا نوع نگاه به بومی‌سازی دروس تغییر کرده و این مهم به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha