• چهارشنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۷:۰۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401012414187
  • خبرنگار : 99999

با ایده‌ها و تفکرات خلاقانه خود، نوآور باشیم

با ایده‌ها و تفکرات خلاقانه خود، نوآور باشیم

دکتر علی محمدزاده استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اختراعات و فعالیت‌هایش در زمینه‌های آسیب شناسی اختلالات حنجره، صوت و گفتار، آموزش پزشکی و همیوپاتی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت  دکتر علی محمدزاده، این  استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو فدراسیون جهانی مخترعان و عضو انجمن صوت آمریکا، به عنوان استاد نمونه و برتر دانشگاه نیز انتخاب شده است.

در ابتدا اطلاعاتی در مورد خودتان ارائه فرمایید:

به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه در زمینه‌های آسیب شناسی اختلالات حنجره، صوت و گفتار، آموزش پزشکی و همیوپاتی تخصص دارم و اولین کلینیک تخصصی اختلالات صوت و دیسفاژی دهانی حلقی و همچنین مایوفانکشنال تراپی دهان و صورت را بیش از 20 سال است در ایران راه اندازی کرده و دانشجویان بسیاری در این حیطه‌ها آموزش داده و توانستم با همکاری آنها و پژوهش به بیماران زیادی خدمت‌رسانی کنیم.

لطفاَ در مورد اختراعات و ابداعات تخصصی خود توضیح فرمایید:

 اختراعات زیادی داشته‌ام 6 مورد ثبت شده و برخی در روند ثبت هستند. همچنین با عنوان مخترع، عضویت فدراسیون جهانی مخترعان (در سویس) را دریافت کردم. اختراعاتم در زمینه توانبخشی، کاهش مشکلات ارتباط کلامی و صوتی می‌باشند. برخی از  اختراعات تولید نیمه صنعتی شده‌اند و به بسیاری بیماران در زمینه  برقراری ارتباط اجتماعی موثر، افزایش موفقیت تحصیلی در مقاطع بالاتر و اعتماد بنفس در زمینه‌های کاریابی کمک‌های فراوانی نموده است و در حال تکمیل و ثبت”نرم افزار آموزش لب خوانی” هستم.

  چه طرح‌های دیگری در دست اجرا دارید؟

 یکی از این طرح‌ها که زمان و انرژی نسبتا زیادی را روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ام، طراحی و ساخت ”حنجره مصنوعی” است. همچنین اپلیکیشنی تخصصی "ارزیابی شاخص های صوتی" صداپیشه‌ها بدون مراجعه حضوری که با همکاری متخصصین رشته‌های دیگر در حال طراحی و ساخت است.

 هدف از طراحی، خلق و نوآوری وسایل کمک درمانی چیست؟

 دنیای امروز، دنیای علم، پیشرفت و نوآوریست هر چند ثانیه ابداع و اختراعی جدید به دنیای علم و فناوری معرفی می‌شود هدف نهایی آنها، رفع نیازها و بهبود زندگیست. من نیز به سهم خود با استفاده از دانش و تجربیاتم در کاهش مشکلات انسانها تلاش می‌کنم.

لطفا خلاصه‌ای از سوابق خود را در زمینه‌های پژوهشی بفرمایید:

 تحقیقات زیادی در زمینه‌های اختلالات صوتی، حافظه شنیداری کلامی، بازشناسی آواهای گفتار، موسیقی، شناخت، اختلالات شنوایی، تاثیر دخانیات بر صوت، تحریک الکتریکی مغز، زبان بدن، لب خوانی و برنامه‌ریزی آموزشی برای رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی به عنوان مجری اصلی و یا همکارپروژه انجام داده‌ام، از مهمترین آنها همکاری با پژوهشکده غدد و متابولیسم است که مقالات آن در مجلات معتبر داخلی و خارجی چاپ شده اند و رفرنس بسیاری از پژوهش‌های جدید می‌باشد. استاد راهنما و مشاور پایان نامه‌های دانشجویی در مقاطع فوق لیسانس و دکتری می‌باشم. سالهاست سمتِ داور و ادیتور ژورنالهای علمی پژوهشی معتبر را بعهده دارم. تالیف دو کتاب تخصصی (تنفس صوتی‌گفتاری)، ارائه مقالات در کنگره‌ها و انتشار مقالات پژوهشی در ژورنال‌های تخصصی داخلی و خارجی که برخی در زمان خود برای اولین بار در کشور مطرح می‌شدند. عضویت در کمیته‌های علمی کنگره‌های علمی و پانل‌های ویژه تخصصی را هم در کارنامه دارم.

لطفاً به برخی از مسئولیت‌ها و سوابق مهم اجرایی خودتان اشاره بفرمایید:

راه اندازی و سرپرستی چند کلینیک توانبخشی گفتار و شنوایی، مسئول برنامه‌ریزی و راه‌اندازی رشته‌های توانبخشی سالمندان، توانبخشی کودکان و علوم شنوایی، گفتارو زبان، سرپرست دایره امتحانات، مسئول برنامه ریزی مرکز نوآوری‌های توانبخشی، سرپرست کمیته آموزش مجازی، عضویت در کمیته شکاف کام مرکز تحقیقات جراحی اطفال دانشگاه، کمیته آموزش پزشکی، کمیته ارزیابی پروژه های دانشجویان، دبیرخانه استانداردهای تجهیزات توانبخشی. همچنین سرپرست و مسئول راه اندازی کلینیک تخصصی گفتار و صوت بیمارستان میلاد تهران بزرگترین و مجهزترین کلینیک تخصصی کشور که بخشی از تجهیزات و وسایل تخصصی آن توسط اینجانب طراحی و ساخته شد و برای اولین بار در کشور تجهیزات ویدئو استروبوسکپی حنجره و آنالیز صوت را برای استفاده در این کلینیک به کشور وارد کردم.

در زمینه آموزش چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

علاوه بر تدریس به دانشجویان رشته‌های آسیب‌شناسی گفتار و شنوایی شناسی در مقاطع مختلف و برنامه‌های آموزشی نیز برای دانشجویان پزشکی، رزیدنت هایENT و فک و صورت و دانشجویان رشته روانشناسی ارائه کرده‌ام. با دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، علوم بهزیستی و دانشگاه آزاد مرکز همکاری آموزشی داشتم. چندین دوره علمی و کارگاه تخصصی برای سازمان‌های بهزیستی، آموزش و پرورش و آموزش مداوم برگزار کرده‌ام و حدود 30 پمفلت آموزشی برای آگاهی عمومی منتشر نموده ام.

آیا پاندمی کرونا بر فعالیت شما تاثیر گذاشت؟

بله فعالیت‌هایم شدیدا تحت تاثیر قرارگرفت، دسترسی به نمونه‌ها برای پژوهش سخت شد، لیکن فرصت خوبی برای مطالعه پژوهش‌های منتشر شده و جمع‌آوری اطلاعات برای تحقیقات و ابداعات جدیدم فراهم شد. همینطورفعالیت‌های خود را در فضای مجازی (ارائه اختراعات، اختلالات صوت، توانبخشی سالمندان و ...) گسترش داده، از طریق اینستاگرام، سایت و مولتی مدیا به آگاهی رسانی عمومی و تخصصی و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی اقدام کردم، باور دارم آموزش مجازی با ایجاد تحول در دنیای امروز به رشد و شکوفایی می‌رسد.  آماده‌ام با کاهش همه‌گیری کرونا طرح‌های پژوهشی و ابداعات نیمه کاره و جدیدم را تکمیل نمایم.

با سپاس وآرزوی موفقیت، چه توصیه‌ایی برای افراد علاقمند به حیطه‌های پژوهش و نوآوری دارید؟

 سخن آخر اینکه، تمامی انسانها توانمندی خلاقیت و نوآوری را در وجودشان دارند. در هر رشته و تخصص باید به فکر ایجاد تحول باشیم و توانایی‌های خود را در خدمت نوآوری درآوریم، برای ایده پردازی‌هایمان ارزش قائل شویم و پیشرو باشیم.

  با تشکر، برای همه عزیزان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha