• چهارشنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1401011708391
  • خبرنگار : 71650

«اضطراب ورود به مدرسه» با از سرگیری آموزش حضوری/مقاومت‌ برخی دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه

«اضطراب ورود به مدرسه» با از سرگیری آموزش حضوری/مقاومت‌ برخی دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه با توجه به دو سال آموزش آنلاین و خو گرفتن دانش آموزان به این نوع آموزش، در حال حاضر آموزش حضوری و رفتن به مدرسه برای برخی "اضطراب آور" شده است، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که برخی از دانش آموزان با از سر گیری آموزش حضوری "اضطراب ورود به مدرسه" را تجربه می کنند و این امر نگران کننده است.

دکتر محمد حاتمی در گفت‌گو با ایسنا، با اشاره به لزوم توجه وزارت آموزش و پروش به "اضطراب ورد به مدرسه" در برخی دانش آموزان با از سر گیری آموزش‌ حضوری در مدارس، اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر در بین برخی دانش آموزان مقاومت‌هایی برای ورود به مدرسه وجود دارد. دانش آموزان طی دو سال قرنطینه با آموزش آنلاین خو گرفته و به شرایط این نوع آموزش عادت کرده بودند و تغییر هر عادت و خو گیری  قطعا نگرانی و اضطراب‌هایی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه کادر مدرسه و معلمان باید شرایط را برای رفع این اضطراب‌ در دانش آموزان با استفاده از" شیوه‌های آرام بخشی" فراهم کنند، ادامه داد:  کادر مدرسه و اولیاء باید با دانش آموزان دچار اضطراب مدارا کنند تا دانش آموزان بتوانند کم کم با شرایط جدید خو گرفته و خود را تطبیق دهند. معمولا در مدارس و کلاسهای درس قوانین و مقرراتی وجود دارد که این سخت گیری‌ها با توجه به خو گرفتن دانش آموزان به آموزش آنلاین اضطراب‌آور است و در این راستا باید با دانش آموزان همراهی شود.

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دوران قرنطینه و محدودیت‌های ارتباطی حاصل از پاندمی کووید ۱۹ منجر به ایجاد کمبودهایی در فرآیند رشد روانی و اجتماعی دانش آموزان شده و از این رو لازم است آموزش و پرورش با حضوری شدن آموزش‌ها کمبودهای پیشین را رفع کند.

حاتمی معتقد است که با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در دو سال آموزش آنلاین دانش آموزان، در حال حاضر شکل گیری یک "همدلی" میان معمان و دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است  تا دانش آموزان بتوانند مسائل و مشکلات خود را به راحتی با معلمان مطرح کرده و پاسخ ابهامات خود را بگیرند.

وی تصریح کرد: در این راستا مدارس باید برنامه‌های "برانگیزاننده‌ای" برای بچه‌ها داشته باشد تا دانش آموزان آموزش در مدرسه را انتخاب کرده و به آموزش در خانه ترجیح دهند. این برنامه‌های برانگیزاننده می توانند شامل برنامه‌های مشارکتی، ورزشی و اجتماعی باشند تا دانش آموزان به تدریج به آموزش حضوری خو بگیرند. درواقع در شرایط فعلی باید به برنامه‌های جنبی برای دانش آموزان به اندازه برنامه‌های آموزشی اهمیت داده شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگر سخنان خود نقش والدین و خانواده‌ها در افزایش انگیزه دانش آموزان برای آموزش حضوری را مهم دانست و این را هم گفت که والدین باید در خانه محیط آرام بخشی را برای بچه‌ها ایجاد کنند و با افزایش انگیزه و نشاط آنها کمک کنند تا دانش آموزان بتوانند از این شرایط عبور کنند.


حاتمی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به کار مشاوران مدارس و با بیان اینکه مشاورین مدارس باید منشاء نقص و مشکلات و مسائل دانش آموزان را پیدا کرده و در صدد رفع این مسائل برآیند، افزود: مطابق با شاخص‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، روانشناسان و مشاوران مدارس بعضا صلاحیت لازم برای ارائه راهکار به دانش آموزان و تلاش برای رفع مشکلات آنها را ندارند و از همین رو نیز هست که علیرغم حضور مشاور در مدارس اما بعضا آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش آموزان رو به افزایش هم می‌رود.

وی با بیان اینکه مشاوره باید یک رکن اصلی مدرسه باشد، تصریح کرد که مشاوران فعلی مدارس، مساله ارائه مشاوره به دانش آموزان را جدی نمی‌گیرند.


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور توضیح داد: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار مشاور مدرسه در وزارت اموزش و پرورش داریم که حتی تحصیلات بیشتر این افراد رشته‌های مرتبطی نظیر علوم تربیتی و یا روانشناسی نیست. بعضا چون این افراد در بحث آموزش موفق نبوده‌اند در سمت مشاور مدرسه در حال خدمت‌اند و هیچ تحصیلات مرتبطی با روانشناسی ندارند و از این بین ۶ یا ۷ هزار نفر شاخص‌های حرفه‌ای مد نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور را دارند.

حاتمی در پایان سخنان خود با اشاره به طرح "روانشناس و مدرسه" که توسط سازمان نظام روانشاسی و مشاوره کشور تدوین و به وزارت آموزش و پروش پیشنهاد داده شده است، گفت: باید در حال حاضر این طرح به اجرا در آید  و ما آماده همکاری با وزارت آموزش و پرورش در این راستا هستیم. بر اساس این طرح، سازمان قادر است تا روانشناسان عضو خود را در تمام مدارس کشور به صورت پاره وقت و برای کمک به رفع مشکلات دانش آموزان و تعامل بهتر با آنها به کار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha