• سه‌شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401011607635
  • منبع : اسپوتنیک

گلوبال‌تایمز: آمریکا روسیه را فریب داد، اما عذرخواهی نکرد

گلوبال‌تایمز: آمریکا روسیه را فریب داد، اما عذرخواهی نکرد

یک نشریه‌ چینی در مقاله‌ای نوشت، آمریکا وعده عدم گسترش ناتو را زیر پا گذاشت و از روی غرور از روسیه عذرخواهی نکرد.

به گزارش ایسنا، نشریه گلوبال تایمز در مقاله‌ای نوشت، ایالات متحده وعده‌های داده شده به روسیه پس از پایان جنگ سرد مبنی بر عدم گسترش ناتو را نقض کرد ولی با این حال لازم ندانست که عذرخواهی کند.

نویسنده این مقاله معتقد است که واشنگتن و متحدانش فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک سوسیالیستی را به عنوان پیروزی خود و آغاز نظم جهانی جدیدی که در آن شروع به تسلط خواهند کرد، تلقی کردند. فرانسیس فوکویاما، کارشناس علوم سیاسی از آمریکا، این رویدادها را "پایان تاریخ" نامید.

در ادامه این مقاله آمده است، به دنبال همه اتفاقات، آمریکا تعهدات خود را به روسیه پس از فروپاشی شوروی مبنی بر عدم گسترش ناتو زیر پا گذاشت.

به گفته این روزنامه‌نگار، تلاش‌های ناتو و اتحادیه اروپا برای تعدی به حوزه‌های نفوذ روسیه باعث ایجاد وضعیت درگیری بین طرفین شد.

به گزارش اسپوتنیک، در ادامه گزارش اشاره شده که آمریکا با تقویت نقش ناتو، اروپا را محکم‌تر به ارابه خود می‌بندد. آمریکا با مسلط کردن موقعیت خود، اروپا را دچار تشدید بحران و جانبداری از یکی از طرفین جنگ می‌کند. هدف نهایی آمریکا این است که اروپا را دائماً تحت کنترل خود داشته باشد.

وی می‌نویسد: این یک ویژگی منطقی نظریه روابط بین‌الملل است، همانطور که محقق برجسته "جان میرشایمر" بارها ​​تکرار می‌کند که آنها می‌خواهند یک کشور را به دام بیاندازند و آن را با یک اتحاد نظامی متخاصم محاصره کنند، که مسیر مستقیم درگیری است.

این روزنامه‌نگار در ادامه می‌افزاید: اکنون غرب بابت این موضوع عذرخواهی نمی‌کند، زیرا معتقد است طبق منطق "پایان تاریخ" این کار را انجام دهد.

این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد که گسترش غرب باعث تحریک حوادث " یورومیدان" در کی‌یف شد و موجی از ناسیونالیسم ضد روسی را ایجاد کرد که آغاز یک مبارزه ژئوپلیتیکی برای آینده اوکراین شد.

نویسنده در پایان گفت: ایالات متحده و متحدانش، در غرور خود، از مصالحه امتناع کردند و یک واکنش زنجیره‌ای از وقایع منتهی به حوادث امروز را به راه انداختند.

روسیه در ۲۴ فوریه عملیاتی نظامی علیه اوکراین را آغاز کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۶ ۱۲:۲۸

گسترش ناتو برای جهان خطرناک است نه روسیه، اما متاسفانه بسیاری آنرا حس نمیکنند.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۰۰:۴۸

خدا پدر هر چی آدم عاقل و دانا را بیامرزه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۲۰:۵۹

مطمئنی!!!!!!!!!!! ی کم از اطمینانت کم کن ،

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۶ ۱۸:۳۱

چین منتظر شکست ناتو است تا جهان را با نان بربری ببلعد! هیچ کشوری در دنیا حق تعیین تکلیف برای ملت دیگر را ندارد نه چین،نه روسیه،نه آمریکا.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۶ ۲۳:۱۷

آمریکا خون خوار هست

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۲۱:۴۸

حقوق بشر فقط تو افغانستان درست است بقیه کشور ها اصلا حقوق بشر نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۶ ۲۳:۳۰

حقوق بشر در فرانسه سرکوب می‌شود...

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۰۰:۳۲

توی این جهان باید یک کشور مثل ایران همیشه بی طرف باشه باید شعار نه شرقی نه غربی را به عمل انجام داده‌اید با همه جهان رابطه گرفت رابطه متقابل و احترام نباید نخود هر آشی شویم سخت پراشتباه است اگر از فلسطین حمایت کنم این کار اشتباه است چون از یک فلسطین حمایت کردن اما ازان طرف با 50کشور دشمن میشی نه شرقی نه غربی

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۰۰:۳۹

آمریکا بدون جنگ و درگیری روسیه رو نابود کرد با آمریکا در بیفتی مثل روسیه خاک بر سر میشی مثل کره شمالی علف میخوری

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۲۱:۵۸

پس بیشترعلف جمع کن اگه تا امروزکوتاهی کردی،چون ایران۴۰ ساله با آمریکادرافتاده وآمریکا هم هیچ غلطی نتونسته بکنه،اگه الان روسیه درمقابل متحدین آمریکا ازجمله اوکراین که بیخ گوش روسیه با امریکا یکی شده بودقدعلم کرده،تاثیر موشکهای ایران به عین الاسد واربیل و..بوده.وگرنه قبل ایران کسی جرات شلیکتیر معمولی بیسمت آمریکارانداشت.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۲۳:۲۹

ببخشید میشه چنتا ازون چندکشور و نام ببرید آقای تاریخ دان.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۱۷:۰۹

خوش بحال شما معلومه جنس با کیفیت استفاده میکنی . عیار بالا میزنی ناقلا !؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۰۰:۵۸

مگه روسیه نگفته بود به هیچ کشوری حمله نمیکنه بعد از جنگ سرد روسیه به چندتا کشور حمله کرد بعد امریکا مجبور شد ناتو رو گسترش بده

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۰۱:۰۶

گسترش ناتو برعکس برای امنیت جهانی مفید است به ضرر حکومتهای خود کامه دیکتاتور و اقتدار گرا

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۰۱:۱۵

اتحاد جهان روندی ناگزیر است.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۰۴:۳۳

کشورهای که باعث نا امنی در جهان و درصدد توهمات در جهان هستند مثل ترکیه فاشیستی فقط و فقط و فقط باید از طرف تمام کشورها بایکوت بشن همین

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۱۰:۱۰

در بعضی مناطق نامی از ناتو نیست ولی عملا وجود دارد طالبان در افغانستان افرادی که یک شبه در پاکستان حکومت عوض میکنند و یا کشورهای عربی مدافع منافع غرب و یا تمام اتفاقات در ایران که همگی یا به نفع شرق می‌باشد و یا غرب داعش و طالبان و تفرقه در ایران و خاورمیانه همگی نشان از ناتو می‌باشد پس زیاد جوش نزنیم ناتو در خانه ما نیز هست ولی نامحسوس فعلا ناتو قصد دارد نیروهای نظامیایران را علاوه در غرب و جنوب در شرق با طالبان تضعیف کند و حیف و صد حیف که حاکمان خود را به نفهمی زده اند و ناتو درصدد حفظ مناطق نفت خیز ایران وامنیت این منطقه می‌باشد هیچ اتفاقی در ایران بدون برنامه ریزی نیست ورود افغانی های بیشمار روزی پنج هزار بدون برنامه ریزی نباید باشد

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۱۰:۱۹

نفوذ روسیه در ایران خیلی خطرناکه وتاریخ نشان داده همیشه به ضرر مملکت بوده

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۱۱:۴۲

مگه شوروی منحل نشد چه مقاله ای هست این تازه خوده دولت ها و ملت ها دوست دارند سمت ناتو بروند به زور که نرفتند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۱۳:۳۳

همیشه از دشمنت نترس از دوستت بترس

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۱۵:۲۲

خوبه که شماها جزو مسئولین مملکتی نیستین. با این اظهار نظرات قشنگتون.شماها اگه میخواین راه درست رو برین پیرو خط رهبری باشین. یا علی

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۷ ۲۰:۱۶

مرگ برروسبه وحامیان ایرانیش.درودبراکریان