• دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400122318014
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

توسعه مهارت‌های پژوهشگری معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

توسعه مهارت‌های پژوهشگری معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
عکس آرشیوی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از جمله اولویت‌های برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است.

به گزارش ایسنا، حمید طریفی حسینی در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی که به ‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن پاسداشت «روز بزرگداشت شهدا» گفت: زیر نظام پژوهش و ارزشیابی به ‌عنوان یکی از زیر نظام‌های شش‌گانه سندتحول بنیادین با تولید دانش کاربردی و مبتنی بر نظام معیار اسلامی، به ما در توسعه و ارتقاء مستمر کیفیت آموزش و تربیت نسلی پژوهنده، کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه ازجمله اولویت‌های برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش  استثنایی است، گفت: در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی «پژوهش» از فرآیند «آموزش و پرورش» جدا نیست و رویکرد حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی «پژوهش محوری» است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نهادینه کردن پژوهش در برنامه آموزش دانش آموزان از همان سال‌های اولیه تحصیلی زمینه را برای خلاقیت و تفکر آن‌ها فراهم می‌کند، گفت: مهارت‌های مشاهده گری، پرسشگری، جستجوگری باید به دانش آموزان آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: معلمان باید روش‌های تدریس فعال و مبتنی بر حل مسئله را به کار بگیرند تا مهارت‌های پایه پژوهشگری در دانش آموزان شکل بگیرد.

طریفی حسینی به متنوع سازی موقعیت‌های یاددهی و یادگیری اشاره کرد و گفت: دانش آموزان نباید فقط در کلاس درس، آموزش ببینند و باید از اردوهای علمی و  آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خارج از مدرسه در زمینه تقویت مهارت پژوهشی دانش آموزان استفاده شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به توانمندسازی معلمان در مهارت‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های تخصصی و جشنواره الگوهای برتر یاددهی و یادگیری و درس پژوهشی ویژه معلمان می‌تواند در این زمینه به توانمندسازی آن‌ها کمک کند.

وی افزود: هم‌چنین مدیران مدارس به‌عنوان راهبران آموزشی می‌توانند در توانمندسازی معلمان و ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان گفت: باید از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در استان‌ها در زمینه فعالیت‌های پژوهش محور آموزش و پرورش استثنایی استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha