• پنجشنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400121915258
  • خبرنگار : 50475

رویکرد درختکاری امسال در فاروج، افزایش طرح زراعت چوب است

رویکرد درختکاری امسال در فاروج، افزایش طرح زراعت چوب است

ایسنا/خراسان شمالی مدیر منابع طبیعی فاروج گفت: رویکرد در درختکاری در شهر و روستا، توزیع نهال صنوبر با هدف افزایش طرح زراعت چوب در شهرستان بوده است.

امیر بتوئی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: امسال از ۳۰ هزار اصله نهال توزیعی ۱۵ هزار اصله صنوبر بوده است که رایگان در بین متقاضیان توزیع می شود.

مدیر منابع طبیعی فاروج افزود: نهال ها با توجه به شرایط و اکولوژی منطقه توزیع می شود به این صورت که در مناطق پرآب و مستعد اجرای طرح زراعت چوب، نهال‌های صنوبر و مناطقی که از لحاظ آبی با مشکلاتی روبرو هستند درختان مقاوم‌تری ارائه می شود.

وی گفت: توزیع رایگان نهال همراه با آموزش نحوه کاشت از سوی کارشناسان منابع طبیعی بوده تا تعداد بیشتری به ثمر برسند.

بتوئی با اشاره به اینکه که این گونه صنوبر دارای ریشه‌های سطحی بوده و درکمتر از ۱۵ سال به ارتفاع ۲۵ متر می رسد بیان کرد: صنوبرها از نظر رده بندی گیاهی، متعلق به جنس صنوبر و خانواده بیدیان است و چوب آن در صنایع کبریت سازی، نئوپان، فیبر، جعبه سازی و غیره استفاده می شود.

وی گفت: این درختان سریع الرشد، ۱۵ – ۱۰ برابر درختان جنگلی چوب تولید می کنند و از نظر گونه متنوع هستند؛ صنوبرها در منطقه‌های آب و هوایی مختلف قابل کشت بوده و از خود سازگاری نشان داده اند.

بتوئی یادآور شد: علاوه بر ۱۵ هزار اصله صنوبر، ۱۵ هزار اصله نهال غیر مثمر از گونه های ارغوان، زبان گنجشک، سرو و افرا که از گونه‌هایی که نیاز آبی و مراقبتی کمتری دارند و بومی نیز هستند در دست توزیع است.

وی کاشت نهال را سرمایه گذاری برای نسل آینده عنوان کرد و گفت: امسال بیشتر طرح های درختکاری در فضاهای دانش آموزی برای فرهنگ سازی این سنت حسنه انجام شد.

مساحت کل شهرستان فاروج ۱۶۴ هزار هکتار است که ۱۰۰ هزار هکتار بصورت منابع ملی و ۶۴هزار هکتار مستثنیات است.

از این ۱۰۰ هزار هکتار ۱۰ هزار هکتار مراتع و ۱۰ هزار هکتار جنگل است که در ضلع شمالی در منطقه ای به نام بردر با درختان ارس و قره تیکان واقع شده است.

طرح زراعت چوب از سال ۸۵ در شهرستان فاروج به اجرا درآمده و فاروج از شهرستان های پیشگام استان در این طرح و طول دوران اجرای طرح زراعت چوب ۱۰ تا ۱۵ سال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha