• پنجشنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400121915109
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/در دایره هنر هفتم/

کلئو فیلمی از مادر موج نوی فرانسه 

کلئو فیلمی از مادر موج نوی فرانسه 

ایسنا/خراسان رضوی فیلم سینمایی «کلئو از ۵ تا ۷» داستان زنی به نام کلئو است که از ساعت ۵ تا ۷عصر یک روز زندگی او به تصویر کشیده می‌شود.

«کلئو از ۵ تا ۷» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی آنیس واردا، فیلم‌ساز زن فرانسوی، است که در سال ۱۹۶۲ ساخته شده است. این فیلم که از آثار پیشگام در سینمای موج نوی فرانسه به حساب می‌آید از کامل‌ترین نمونه‌هایی است که تمام مولفه‌های موج نو را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد. کرونی مارچاند، دومینیک داورای و میشل لوگران بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. با وجود این که فیلم تمجید منتقدان را با خود به همراه داشت، اما نتوانست جایزه بهترین فیلم از جشنواره کن را از آن خود کند و فقط به نامزدی خود در این جشنواره بسنده کرد.

این فیلم داستان زنی سطحی و خرافاتی به نام کلئو است که دو ساعت از زندگی او به تصویر کشیده می‌شود. کلئو خواننده است و جزو قشر ثروتمند جامعه به حساب می‌آید. او که به تازگی از بیماری سرطان خود خبردار شده است، مرگ را بیشتر از گذشته به خود نزدیک می‌بیند.

آنیس واردا، فیلم‌ساز مطرح زن فرانسوی، که در کنار ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو و اریک رومر به عنوان هسته مرکزی سینمای موج نوی فرانسه شناخته می‌شود، آثار سینمایی بی‌نظیری را در طول عمر خود خلق کرده است که از آن جمله می‌توان به «شادی» ساخته ۱۹۶۵ و «خانه به دوش» ساخته ۱۹۸۵ اشاره کرد. واردا به عنوان مادر موج نوی فرانسه مولفه‌های این جنبش را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد و در فیلم «کلئو از ۵ تا ۷» این مولفه‌ها به وضوح دیده می‌شوند.

موج نوی فرانسه جنبشی است که در اواخر دهه ۵۰ میلادی توسط منتقدان مجله کایه دو سینما در کشور فرانسه آغاز شد. آندره بازن به عنوان منتقد و نظریه‌پرداز سینمایی، از اصلی‌ترین عوامل شکل‌گیری این جنبش به حساب می‌آید که این مجله را به کمک ژاک والکروز تاسیس کرد. موج نوی فرانسه ضد تمامی قواعدی بود که تا آن زمان در سینمای دنیا به خصوص در هالیوود وجود داشت و تمامی مولفه‌های آن را به بازی گرفت. تاکید بر میزانسن و مولف بودن کارگردان، استفاده از لوکیشن‌های خیابانی برای ارزان‌تر شدن هزینه‌های فیلم، استفاده از نابازیگر، استفاده از دوربین‌ روی دست و بهره بردن از جامپ کات در تدوین، بخشی از ویژگی‌های این جنبش محسوب می‌شود.

فیلم «کلئو از ۵ تا ۷» نمونه‌ای کامل از استفاده از جامپ کات است. فیلم از لحاظ بصری شاهکار است و واردا به خوبی توانسته است احوالات شخصیت کلئو را با دوربین فوق‌العاده خود و جامپ کات‌های به موقع به تصویر بکشد. استفاده درست از موسیقی و تکنیک بالای کارگردان، فیلم را به یکی از مهم‌ترین آثار سینمای موج نوی فرانسه و دنیا بدل کرده است.

امتیازی که کاربران سایت بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها به فیلم این فیلم داده‌اند ۷.۹ از ۱۰ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha