• چهارشنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400121814303
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک فعال سیاسی:

ریشه‌کنی فقر به شکل ضربتی امکان‌پذیر نیست

ریشه‌کنی فقر به شکل ضربتی امکان‌پذیر نیست

ایسنا/اصفهان یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: بدون شک ریشه‌کنی فقر در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست و اینکه بتوانیم با یک کار کوتاه مدت فقر را ریشه‌کن کنیم تصوری اشتباه است چراکه با این تصور یا تعریف درستی از فقر نداشته یا داده و اطلاعات درستی از این پدیده نداریم.

مهدی شاکران در گفت‌وگو با ایسنا درباره راهکارهای ریشه‌کنی فقر در کشور، اظهار کرد: در مرحله اول باید تعریفی واقعی از فقر داشته باشیم و بدانیم که حقیقتاً خط فقری که تعریف می‌شود اعداد و ارقام آن با واقعیت‌های میدانی یکی است یا خیر. بنابراین اگر تعریف درستی از فقر نداشته باشیم نمی‌توانیم برای آن راهکاری داشته باشیم.

وی افزود: در قدم بعدی به یک بانک جامع اطلاعاتی از میزان درآمد افراد جامعه نیاز داریم. در حال حاضر این بانک اطاعاتی و میزان دارایی‌ها و درآمدهای افراد جامعه را نداریم. در سال‌های اخیر مجلس تلاش‌هایی را با تصویب قانون مالیاتی انجام داده که هنوز این قوانین جدی گرفته نشده است. از سال‌های قبل هم قوانینی برای ثبت دارایی‌های افراد وجود داشته و در حقیقت داده اقتصادی خانوارهای کشور باید یک داده اقتصادی دقیق داشته باشد.

سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت استان اصفهان، تصریح کرد: پس باید تعریف و اطلاعات درستی از فقر داشته باشیم و بر مبنای این دو شاخص راهکار پیشنهاد دهیم. بدون شک ریشه‌کنی فقر در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و اینکه بتوانیم با یک کار کوتاه مدت فقر را ریشه‌کن کنیم تصوری اشتباه است، چراکه با این تصور یا تعریف درستی از فقر نداشته یا داده و اطلاعات درستی از این پدیده نداریم.

شاکران گفت: وقتی سیستم اقتصادی کشور را اصلاح کنیم و سازو کارهای اقتصادی کشور اصلاح شود در کنار مشارکت‌های مردمی می‌توانیم فقر را کاهش دهیم. رفع ۱۰۰ درصدی فقر بستگی به تعریفی دارد که از فقر ارائه می‌دهیم که براساس داده‌های موجود می‌توانیم فقر ریشه‌کن کنیم یا خیر؟

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم آسیب‌های ناشی از فقر را کاهش دهیم و تعداد خانوارهایی را که فقیر محسوب می‌شوند در جامعه بکاهیم باید سیستم اقتصادی کشور را در کنار دعوت مردم به مشارکت اجتماعی، اصلاح کنیم. مردم برای کمک به نیازمندان و رفع دغدغه‌های هم نوعان خود خوب عمل می‌کنند و سنت‌های زیادی را در فرهنگ ایرانی و دینی خود برای کمک به محرومان داریم. فرهنگ انفاق و مساوات، زکات و صدقه در ذات مردم ایران و مسلمانان وجود دارد که هیچ جای دنیا چنین فرهنگ‌هایی وجود ندارد. پس در مشارکت مردمی مشکلی نداریم و در سطح مطلوبی مردم همیشه مشارکت می‌کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: اما وقتی ساز و کار و سیستم اقتصادی کشور به گونه‌ای است که در یک مدت زمان کوتاه ناگهان شوک‌های بزرگ اقتصادی به مردم وارد می‌شود و سطح رشد قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی با رشد درآمدها نمی‌تواند بالانس شود، طبیعتاً سبب می‌شود که مردم فقیرتر شوند. پس حل چنین مشکلاتی ظرف یک هفته، یک ماه یا دو ماه حل نمی‌شود و باید با ریل‌گذاری درست به مرور اتفاق بیفتد.

شاکران خاطرنشان کرد: پس اگر فکر کنیم با یک‌سری حرکات ضربتی مانند پرداخت یارانه‌های بالا می‌توانیم مشکل فقر را ریشه‌ای حل کنیم راه را به خطا رفته‌ایم. این اقدامات تنها می‌تواند التیام بخش باشد، اما کار را به شکل دائمی حل نمی‌کند. معتقدم باید بیماری اقتصاد کشور را برطرف و کشور را از بند شرکت‌های خصولتی آزاد کنیم، چرا که این شرکت‌ها معلوم نیست به کجا پاسخگو هستند و میزان درآمدهای آنان شفاف نیست.

سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت استان اصفهان گفت: اگر بتوانیم یک سازوکار مالیاتی درست وضع کنیم می‌توانیم از یک شکاف طبقاتی بیشتر جلوگیری کنیم و تبعات اجتماعی و امنیتی آن را تا حد زیادی از بین ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha