• چهارشنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400121814131
  • خبرنگار : 71610

بیانیه مشترک عربستان و مصر پس از پایان سفر سیسی به ریاض

بیانیه مشترک عربستان و مصر پس از پایان سفر سیسی به ریاض

به دنبال پایان سفر رئیس جمهوری مصر به ریاض، دو کشور عربستان و مصر بیانیه‌ای مشترک درباره موضوعات منطقه‌ای مورد بحث در جریان این سفر صادر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری عربستان (واس)، عربستان و مصر در بیانیه‌ای مشترک پس از پایان سفر عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر به عربستان و دیدار با پادشاه و ولیعهد این کشور اعلام کردند که سیسی و بن سلمان درباره آخرین تحولات منطقه و جهان رایزنی کرده و بر وحدت موضع در قبال همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: دو طرف درباره موضوعات مورد توجه دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند و بر تلاش برای هماهنگی مواضع در راستای تامین منافع خود و ارتقای امنیت و ثبات در منطقه و جهان تاکید کردند.

دو طرف همچنین بر ادامه حمایت خود از دستیابی به صلح در خاورمیانه و اهمیت دستیابی به یک راه حل جامع برای مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی مطابق با راه حل دو کشوری و همچنین اهمیت تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی در راستای ارائه کمک‌های بشردوستانه به ملت فلسطین تاکید کردند.

طبق این بیانیه، دو طرف با تاکید بر اینکه امنیت عربی یک کل جدایی ناپذیر است، هرگونه تلاش طرف‌های مختلف برای مداخله در امور داخلی کشورهای عربی را رد کرده و درباره ادامه مبارزه با سازمان‌های تروریستی در منطقه توافق کردند.

در ادامه بیانیه مشترک قاهره و ریاض آمده است که دو طرف تلاش‌ها برای تضعیف امنیت و ایمنی کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه باب المندب و دریای سرخ را محکوم کردند.

طرف سعودی بر حمایت کامل خود از امنیت آبی مصر به عنوان بخش جدایی ناپذیر از امنیت آب کشورهای عربی تاکید کرد و از اتیوپی خواست تا سیاست یکجانبه خود در ارتباط با رودخانه‌های بین‌المللی را کنار بگذارد و به تعهدات خود پایبند باشد.

طبق این بیانیه، طرف مصری نیز همبستگی کامل خود را با عربستان در تمامی اقداماتی که برای حفاظت از امنیت ملی خود انجام می‌دهد، اعلام کرد. همچنین مصر با رد هرگونه حمله به خاک عربستان، تاکید کرد که امنیت عربستان و منطقه خلیج فارس بخش جدایی ناپذیر از امنیت ملی مصر است.

سیسی طی سفر به عربستان با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان دیدار و رایزنی کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha