• چهارشنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400121813989
  • خبرنگار : 50091

سهم بالای عشایر در تولید گوشت قرمز خراسان رضوی

سهم بالای عشایر در تولید گوشت قرمز خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: عشایر در تولید گوشت قرمز مورد نیاز استان سهم بالایی دارند و ۱۸ درصد از گوشت قرمز خراسان رضوی را تولید می‌کنند.

محمد نبوی فرد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سه درصد از عشایر ایران در خراسان رضوی زندگی می‌کنند که ۹۹۵ هزار واحد دامی در اختیار دارند و از این میزان دام حدود ۱۲ هزار تن گوشت قرمز معادل ۱۸ درصد از گوشت استان را تامین می‌کنند.

وی اضافه کرد: ۱.۵ درصد از جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دهد اما همین جمعیت اندک تولیدکننده ۲۰۰ هزار تن معادل ۲۵ درصد از نیاز گوشت کشور است.

وی گفت: ۴۰ هزار نفر عشایر در قالب ۷۱۴۵ خانوار در خراسان رضوی زندگی می‌کنند که حدود یک درصد از جمعیت کل و ۲ درصد از جمعیت روستایی استان را تشکیل می‌دهند و در ۱۳ شهرستان خواف، بردسکن، خلیل‌آباد، کاشمر، نیشابور، مشهد، چناران، قوچان، درگز، سرخس و کلات مستقر هستند.

وی افزود: عشایر قشری هستند که حداقل هزینه را بر دوش دولت دارند و بر پایه اقتصاد مقاومتی زندگی می‌کنند.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: امروز که یادواره ۱۸۰ شهید عشایر خراسان رضوی برگزار شد، به خاطر اینکه ۲ درصد از جمعیت روستایی استان عشایر هستند و همین عشایر جزو اولین گروه‌هایی بودند که در جنگ تحمیلی با سلاح‌های ساده مقابل دشمن ایستادند و شهید شدند و شهید دادند.

نبوی فرد خاطرنشان کرد: شاخص ارائه خدمات رفاهی و عمرانی که اداره کل امور عشایر خراسان رضوی به عشایر این استان می‌دهد، پنج تا ۱۰ درصد از میانگین شاخص‌های کشوری بالاتر است.

در حال حاضر ۱۴۱۰ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۷۴۰۰ نفر در ۶ منطقه عشایری خواف مستقر هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۰۲:۳۲

با سلام واحترام! قشر غیور ونجیب وباشرف عشایر را باید حفظ کرد وسنت زیست این قشر را با ساکن ومستقر کردن محو نکنیم ، فقط امور را برایشان تسهیل کنیم چرا که بر اساس پیشینه تاریخی که در ایران دارند هم هویت ما هستند و هم با نگرشی هوشمندانه در اینده میتوانند جذب توریسم داشته و درامدزایی مضاعفی هم برای خود و هم برای کشور داشته باشند انشاالله.