• سه‌شنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400121713121
  • خبرنگار : 50355

به مناسبت ۱۷ اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد

رونمایی از کتاب «نامه نوروز ۳» در گناباد

رونمایی از کتاب «نامه نوروز ۳» در گناباد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گناباد از رونمایی کتاب نامه نوروز سه به نویسندگی ابوالحسن دلشاد نوقابی خبر داد و گفت: به منظور حمایت از نویسندگان بومی، فرهنگ‌سازی و ترویج کتاب‌خوانی برپایی مراسم رونمایی از کتاب‌های نویسندگان بومی در شهرستان آغاز شده و تاکنون ۲ دوره آن برگزار شده است.

احمد مظلوم در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: یکی از اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم فرهنگ‌سازی را خودمان در شهرستان آغاز کنیم و یکی از برنامه‌هایی که در همین راستا در شهرستان گناباد شروع کرده‌ایم، این است که با برپایی مراسم رونمایی از کتاب حامی نویسندگان بومی باشیم. 

وی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر نویسندگان با آن مواجهند، استقبال کم مردم از خرید کتاب است و شاید یکی از دلایل آن قیمت کتاب‌ها باشد. به همین دلیل نویسندگان به این امر معترضند و درخواست حمایت بیشتری از سوی نهادهای متولی دارند.

وی افزود: در راستای حمایت از نویسندگان بومی تصمیم گرفتیم کتاب‌هایی که سال ۱۴۰۰ توسط نویسندگان بومی به چاپ رسیده را رونمایی کنیم و امیدواریم با همراه کردن ادارات و نهادهای مختلف و مشارکت آن‌ها در این اقدام فرهنگی قدمی جهت حمایت نویسندگان بومی و شناساندن آن‌ها به مردم برداریم.

مظلوم خاطرنشان کرد: در مرحله اول رونمایی از کتاب‌های نویسندگان بومی، ۲ کتاب از نویسندگان گنابادی با عنوان دنیای قزقزایی نوشته سید مجتبی تجلی و کتاب چه، نمی‌دانیم از سهراب احسان رونمایی شد و علی‌رغم اینکه تجربه اول بود اما با استقبال خوبی همراه شد. 

وی افزود: یکی از پیشنهاداتی که در شهرستان مطرح کرده‌ایم، این است که در مسابقات مختلف از جمله مسابقات کتابخوانی که در ادارات شهرستان و... برگزار می‌شود، کتاب‌های نویسندگان بومی را به عنوان هدیه و جایزه در نظر بگیرند تا علاوه بر تشویق افراد به کتابخوانی این موضوع حمایتی از این نویسندگان باشد.

مظلوم با بیان اینکه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ نویسنده گنابادی در این شهرستان فعالیت دارند، افزود: حدود ۱۰۰ عنوان از کتاب‌های نویسندگان گنابادی در کتابخانه‌های شهرستان موجود است و اکثر کتاب‌ها نیز توسط همین نویسندگان به کتابخانه اهدا شده است.

وی افزود: در کتابخانه شهید مطهری گناباد یک قفسه به کتاب‌های نویسندگان گنابادی اختصاص یافته و با راه‌اندازی کتابخانه مرکزی گناباد بخشی را به شهرستان‌شناسی و استان‌شناسی اختصاص خواهیم داد.

وی کل کتابخانه‌های شهرستان گناباد را ۱۵ باب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در شهرستان گناباد ۶۵۰۰ عضو فعال داریم و کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های شهرستان ۲۳۰ هزار نسخه است.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان گناباد گفت: امیدواریم بتوانیم با جذب کمک‌های بخش خصوصی و خیرین برنامه‌ رونمایی از کتاب‌های نویسندگان بومی را در سال آینده گسترش دهیم.

برای آگاه کردن جوانان نسبت به تاریخ و فرهنگ گذشته خودشان این کتاب‌ها را نوشته‌ام

ابوالحسن دلشاد نوقابی، نویسنده کتاب نامه نوروز سه که پیش از این نیز کتاب‌های نامه نوروز یک و ۲ را نوشته و به چاپ رسانده است، در رابطه با این کتاب‌ها که معرفی فرهنگ نوروز در ایران است، بیان کرد: کتاب نامه نوروز یک نوروز در آینه تاریخ است که در رابطه با فلسفه و تاریخچه نوروز مطالبی بیان شده است. محتوای کتاب نامه نوروز ۲ نیز در رابطه با آیین‌های پیش از نوروز و در آستانه‌ نوروز از جمله مراسم چهارشنبه‌سوری و... است. کتاب نامه نوروز سه نیز درباره مراسم نوروز از آغاز چیدن سفره هفت‌سین تا پایان مراسم ۱۳ بدر است.

این نویسنده گنابادی هدف از نگارش این کتاب‌ها را که به گفته خودش تحقیقات آن هشت سال زمان برده، آگاهی‌بخشی به نسل جوان و تحکیم روابط عاطفی جوانان با جامعه به خصوص سالمندان عنوان کرد و گفت: به منظور شخصیت بخشیدن به جوانان و آگاه کردن آنان نسبت به تاریخ و فرهنگ گذشته خودشان این کتاب‌ها را نوشته‌ام.

دلشاد نوقابی درباره محتوای کتاب نامه نوروز سه گفت: این کتاب در چهار فصل نوشته شده که فصل اول در رابطه با فلسفه سفره هفت‌سین و تاریخچه آن است. فصل دوم کتاب در مورد آیین‌ها و رسوم عید نوروز از جمله مراسم تحویل سال و باورهای مختلف مربوط به آن است. در فصل سوم از مراسم سیزده بدر و فلسفه آن صحبت شده و در فصل چهارم کتاب نیز به ادبیات شفاهی و ادبیات کتبی در رابطه نوروز و همچنین ضرب‌المثل‌های مربوط به آن پرداخته شده است.

مراسم رونمایی از کتاب نامه نوروز سه و کتاب داستان سیاوش یا سیاوخش نوشته ابوالحسن دلشاد نوقابی، دوشنبه، ۱۶ اسفند ماه، به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گناباد و با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره ارشاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، مجتمع آموزش عالی گناباد، کتابخانه شهید مطهری و کتابخانه حاج عبداللهی نوقاب در محل بومگردی ایوان عمارت نوقاب برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha