• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1400121511143
  • خبرنگار : 71657

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست:

واحدهای معدنی به‌خوبی با محیط زیست سازگار نشده‌اند

واحدهای معدنی به‌خوبی با محیط زیست سازگار نشده‌اند

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هدف سازمان ایجاد نگرش زیست محیطی در واحدهای صنعتی و رسیدن به رشد اقتصادی در کنار جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست است.

به گزارش ایسنا حمید جلالوندی  در جریان همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد  با اشاره به ارتباط صنعت و محیط زیست خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه رقابت بازارهای بین‌المللی به متغیری مانند محیط زیست رسیده است، واحدهای صنعتی می‌توانند با نشان و گواهینامه سبزگوی سبقت را از دیگر رقبای خود بربایند.

وی افزود: دریافت این گواهینامه به الگوسازی زیست‌محیطی برای دیگران کمک می‌کند و تجربه ای موفق در محیط زیست به وجود می‌آورد. در جریان این انتخاب، ادارات کل محیط زیست استان‌ها تعامل خوبی با ما داشته‌اند.

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح معیارهای انتخاب واحدهای سبز گفت: معیارهای ما برای انتخاب این واحدها شامل نبودن در لیست صنایع آلاینده، مجهز بودن به سیستم پایش و کنترل، مدیریت منابع آب، انرژی و پسماند، توسعه فضای سبز، مصرف بهینه و بهره‌وری انرژی، استقرار دفتر محیط زیست یا واحد HSE ، برخورداری از سیستم پایش لحظه‌ای، دانش و فرهنگ محیط زیست و جایگزینی انرژی‌های پاک می‌شود.

وی در ادامه اظهارکرد: شاخص‌های عمومی و اختصاصی برای فرایند انتخاب واحدهای برگزیده وجود دارد. شاخص‌های عمومی الزام قانونی دارند و لازم هستند اما برای انتخاب شدن واحد باید امتیاز آن به ۷۰ برسد لذا معیارهای اختصاصی نیز لازم است. ۵۰ امتیاز عمومی و  ۵۰ امتیاز اختصاصی است و واحد با امتیاز ۷۰ قبول وبا امتیاز ۹۰ به عنوان واحد برگزیده انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به انجام این فرایند برای واحدهای معدنی اضافه کرد: این الگوسازی و تشویق برای واحدهای معدنی نیز وجود دارد. واحدهای معدنی یکی از بخش‌هایی هستند که به خوبی با محیط زیست سازگار نشده اند. شاخص‌های گروه‌های معدنی نیز ۱۰۰ امتیاز است. برای گروه‌های خدماتی نیز هفت گروه با همین ساز و کار انتخاب مشخص شده است.

جلالوندی در پایان اظهار کرد: در بیمارستان‌ها جهشی بزرگ در حوزه زیست محیطی رخ داده همچنین در سال‌های گذشته کارخانه سیمان ، پتروشیمی و صنایع غذایی نیز از نظر استانداردهای زیست محیطی پیشرفت کرده اند. فرایند انتخاب واحد نیز به‌صورت خوداظهاری است. در این فرایند ۵۵ واحد صنعتی سبز، ۱۹ واحد خدماتی و ۱ واحد معدنی مشخص شده‌اند. برای انجام این فرایند تلاش چند جانبه ای انجام شد و ادارات کل، پژوهشکده محیط زیست و دیگر نهادها کمک خوبی به ما کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha