• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۷:۱۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400121511027
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صورت گرفت؛

تشخیص 44 مورد جنین مبتلا به بیماری تالاسمی از ابتدای امسال تاکنون

تشخیص 44 مورد جنین مبتلا به بیماری تالاسمی از ابتدای امسال تاکنون

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در راستای پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی ماژور، در غربالگری مادران باردار ناقل تالاسمی 44 مورد جنین مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور از ابتدای سال 1400 تاکنون در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شد.

به گزارش ایسنا - دکتر سید مهدی طباطبایی با بیان این مطلب گفت: برنامه پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی ماژور با هدف کاهش بیماری، از سال 1376 اجرا شده و از سال 1378 در برنامه ریزی جدید فناوری نوین تشخیص ژنتیک جنین مبتلا برای همه ی مردم اعم از روستایی و شهری به کار گرفته شد.

دکتر طباطبایی افزود: از ابتدای سال تاکنون، تعداد 146 زن باردار ناقل تالاسمی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، جهت انجام آزمایشات پیش از تولد مرحله دوم (PND) به آزمایشگاه تشخیص پیش از تولد بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) ارجاع شده اند که از این موارد، تعداد 44 جنین مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور تشخیص داده شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: پس از پیگیری ها و انجام مشاوره توسط همکاران مرکز مشاوره قبل از ازدواج، مراقبین سلامت و همکاران آزمایشگاه تشخیص پیش از تولد بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)، 40 مورد از گزارشات جنین مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور منجر به سقط درمانی شده است.

وی با اشاره به این موضوع که برنامه پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی ماژور در قالب سه فرآیند غربالگری، فرآیند مشاوره و فرآیند تشخیص و درمان اجرا می گردد، افزود: خوشبختانه امروزه در کشورامکان تشخیص جنین مبتلا قبل از تولد (PND2) از طریق بررسی موتاسیون های والدین و نمونه جنینی( نمونه جفت یا آمنیون) امکان پذیر است.

وی گفت: بهترین زمان انجام مرحله اول تشخیص قبل از تولد (PND1)، قبل از بارداری است و در صورتی که به هر دلیلی، زن بارداری قبل از بارداری مرحله اول آزمایش ژنتیک را انجام نداده باشد تا هفته هشتم بارداری فرصت دارد تا آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: بهترین زمان مراجعه به آزمایشگاه ژنتیک و مرکز نمونه برداری جنین جهت انجام مرحله دوم تشخیص قبل از تولد (PND2)، بین 10 هفتگی تا حداکثر 14 هفتگی سن حاملگی می باشد.

به گفته دکتر طباطبایی، با فراهم شدن " انتخاب های متنوع و پیشگیری ژنتیک" تحول چشمگیری در کنترل بروز بیماری تالاسمی ایجاد شده و این طریق بروز بیماری طی سالهای اخیر کاهش چشمگیری یافته است.

وی افزود: طبق آمار سازمان انتقال خون، متاسفانه به طور میانگین 60 درصد مصرف خون استان سیستان و بلوچستان به بیماران تالاسمی ماژور اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد موارد تالاسمی ماژور در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، 1148 مورد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha