• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400121410370
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

درخت بانی به‌جای درختکاری در اصفهان

درخت بانی به‌جای درختکاری در اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از درخت بانی به‌جای درختکاری در اصفهان خبر داد و گفت: امسال حفاظت از درختان موجود، تجلیل از درختان کهن‌سال و ایجاد باغ‌های موضوعی و خاطره در شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

مجید عرفان‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری امسال کمی متفاوت از سال‌های گذشته است، اظهار کرد: برنامه‌های امسال را به‌جای درختکاری به سمت درخت بانی سوق داده‌ایم.

وی گفت: با توجه به کمبود آب، خشک‌سالی و خشکی رودخانه زاینده‌رود، توسعه حجمی فضای سبز در شهر اصفهان نداریم. ضمن اینکه با انجام برنامه‌های فرهنگی تلاش می‌کنیم مشارکت شهروندان را در راستای حفظ فضای سبز شهر جلب کنیم تا شهروندان درختان موجود را سرمایه‌های شهر بدانند که حیات شهر و شهروندان وابسته به آن‌ها است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه از امسال توزیع عمومی نهال نداریم، گفت: به‌صورت هدفمند نهال توزیع می‌شود؛ به این صورت که توزیع نهال را مختص هفته درختکاری و هفته‌های آخر اسفند قرار ندادیم و در طول سال این اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: به‌جای توزیع نهال، شهروندان محل کاشت نهال را انتخاب می‌کنند و ما این محل را در قالب باغ خاطره‌ها آماده می‌کنیم، ضمن اینکه گونه‌های مثمر انتخاب می‌کنیم. در حال حاضر هدف ما احداث یک نارنجستان است که عملاً با یک تیر چند نشان می‌زنیم؛ درختکاری، ایجاد باغ موضوعی و مشارکت هدفمند شهروندان.

عرفان منش در مورد باغ‌های موضوعی و باغ خاطره‌ها توضیح داد: شهروندان در سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ثبت‌نام و درخواست نهال می‌کنند تا نهالی به اسم خودشان تحویل بگیرند و در محل مشخصی کاشته شود. در طول سال هم این درخت توسط شهروند نگهداری می‌شود. همچنین نذر درخت را داریم که هزینه‌های نگهداری درخت تا هر زمانی که شهروند مایل باشد به‌حساب صندوق توسعه فضای سبز پرداخت می‌شود.

وی باغات موضوعی اشاره و تصریح کرد: درختان مثمری در فضای شهر و خیابان‌ها می‌بینیم، مثل درختان توت که در سال‌های گذشته کاشته شده. البته درخت توت مدنظر ما نیست، محصولی هم که تولید می‌کند بسیار آلوده است و در مواقعی حتی می‌تواند خطرآفرین باشد. به همین دلیل درختان مثمر در جاهایی که طراحی‌های خاص دارد با رعایت ایمنی و مسائل فنی، کاشته می‌شوند.

عرفان‌منش در خصوص مکان باغات موضوعی توضیح داد: زمین باغ‌های موضوعی تهیه شده که بخشی از آن‌ها در محدوده ناژوان است، عرصه کاربری فضای سبز در طرح تفضیلی مشخص شده و زمین‌های آن را شهرداری تملک کرده است. بنابراین باغات موضوعی را در سطح شهر نه به‌صورت متمرکز در یک نقطه خاص، بلکه در چندین نقطه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ایجاد باغات موضوعی در اصفهان معطوف به ۱۰ یا ۱۵ روز پایانی سال نیست، گفت: این برنامه در طول سال اجرا می‌شود و شهروندان می‌توانند به هر مناسبتی چون تولد، ازدواج، پایان خدمت و یا یادبود عزیزان از دست رفته، نهالی را به اسم خودشان ثبت و پلاک‌گذاری کنند و اگر توانایی نگهداری از آن را دارند، در طول سال از درخت خود نگهداری کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به بررسی و بازبینی فعالیت سال‌های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: بیشتر درختانی که در این چند سال توزیع شده مستقر نشده‌اند، به این معنی که ما توزیع درخت را انجام داده‌ایم، اما بازخورد مناسب و قابل توجهی نداشتیم و عملاً اتفاقی که برای ماهی‌های شب عید اتفاق می‌افتد برای درختان سبز شب عید نیز اتفاق می‌افتد و درختان به همان سرنوشت دچار می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به توزیع نهال در این فصل، معمولاً هم نظارت فنی بر نهال‌های توزیع شده و هم نظارت بر غرس نهال‌ها کاهش می‌یابد، درعین‌حال که شهروندان هم ممکن است اطلاعات لازم را نداشته باشد.

عرفان منش با بیان اینکه برخی شهروندان درختان را در باغات خود می‌کارند که از آن استقبال می‌کنیم، افزود: هرجایی از استان و کشور درختی کاشته شود، استقبال می‌کنیم، اما بعضی از شهروندان تعداد زیادی درخت تحویل می‌گیرند و زمانی که از آن‌ها در خصوص محل کاشت درخت می‌پرسیم، یک باغچه یک در یک متر را نشان می‌دهند و همه درختان را در یک محل کاشته‌اند که در چنین حالتی تراکم کاشت رعایت نشده و به خاطر همین مسائل امسال برنامه را از درختکاری، به سمت درخت بانی و حفاظت از درخت‌ها بردیم.

وی از برنامه امسال برای تکریم درختان کهن‌سال در شهر اصفهان خبر داد و گفت: در تمامی مناطق شهرداری اصفهان درختان کهن‌سال شناسایی شدند و در هفته منابع طبیعی، از درختان کهن‌سال شهر تجلیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تکریم از درختان کهن‌سال تاکنون در هیچ جای کشور انجام نشده، گفت: درختان کهن‌سال از مظلوم‌ترین و پرفایده‌ترین موجودات شهر هستند که متأسفانه عده‌ای این درختان را فراموش کرده‌اند و خسارات شدیدی به درختان کهن‌سال وارد می‌کنند.

عرفان‌منش در خاتمه به شهروندان توصیه کرد با درختان و فضای سبز، مهربان‌تر رفتار کنند و گفت: گاهی شهروندان بدون توجه به درختان، ساختمانی طراحی می‌کنند و بعد از ما درخواست قطع درخت چندساله را می‌کنند، درصورتی‌که این نامهربانی با درختان ناراحت کننده است.

هدیه نادعلی، خبرنگار ایسنا اصفهان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha