• پنجشنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400121209182
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل:

56 محیط‌بان اردبیلی از حیات وحش مراقبت می‌کنند/پرداخت خسارت به روستاییان

56 محیط‌بان اردبیلی از حیات وحش مراقبت می‌کنند/پرداخت خسارت به روستاییان

ایسنا/اردبیل مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: 56 محیط‌بان در استان اردبیل حیات وحش استان را مورد مراقبت و کنترل قرار می‌دهند.

حسن قاسم‌پور ۱۲ اسفند در جلسه هماهنگی برگزاری روز جهانی حیات وحش در اردبیل اظهار کرد: با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل از سال 2013، سوم مارس مصادف با 12 اسفندماه به عنوان روز حیات وحش نامگذاری شده تا مراقبت و حفاظت از گونه‌های نادر حیات وحش را شاهد باشیم.


وی با بیان اینکه 174 هزار هکتار از اراضی استان به عنوان مناطق حفاظتی و تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته است، تصریح کرد: 10 درصد مساحت استان جز مناطق حفاظتی است که با توان مضاعف محیط زیست استان سعی می‌کند از این مناطق محافظت کند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به 4 منطقه حفاظتی اعم از مناطق به ثبت رسیده انزال در مشگین‌شهر، نئور در اردبیل و 2 اثر طبیعی غاز یخگان و سبلان اشاره کرد و گفت: در این مناطق سعی بر این است تا حیات وحش ارزشمند و کلیدی مورد توجه و مراقبت قرار گیرد.


قاسم‌پور افزود: در استان اردبیل در قالب 8 طبقه حفاظتی گونه‌های در معرض خطر و نابودی مورد صیانت قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان گونه کل و بز، آهو، سیاه گوش و... را نام برد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در مناطق حفاظتی استان سعی بر این است تا این گونه‌ها مورد صیانت قرار گیرند که با ممنوع شدن شکار حفاظت و صیانت در این بخش بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.


قاسم‌پور به حمله گرگ و رها شدگی برخی از سگ‌های ولگرد در طبیعت اشاره کرد و ادامه داد: با به هم خوردن اکوسیستم طبیعی و تعادلی که بین زندگی حیات وحش و انسان وجود داشته ما شاهد کمبود زنجیره غذایی در حیوانات هستیم که آنها برای پیدا کردن غذای مناسب به مناطق مسکونی نزدیک شده و گاه آسیب‌هایی را به انسان‌ها وارد می‌کنند.


وی اضافه کرد: این چالش باید به نحوی برطرف شود که ما سعی داریم در قالب 15 پاسگاه حفاظتی با همراهی 56 محیط‌بان صیانت‌کننده حیات وحش ناب و گونه‌های نادر در این بخش باشیم.


قاسم‌پور بیان کرد: ما از طریق شماره تلفن 1540 در خدمت هموطنان هستیم تا به شکایات آنها در حوزه حیات وحش و آسیب دیدن انسان‌ها رسیدگی کنیم که سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان از حیات وحش را نیز در دستور کار قرار داده است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل برنامه‌های مختلف روز حیات وحش را نیز یادآور شد و ادامه داد: فردا برنامه گرامیداشت 12 اسفند روز جهانی حیات وحش در موزه تاریخ طبیعی اردبیل برگزار خواهد شد و در کنار آن بازدید رایگان از موزه حیات وحش نیز انجام می‌شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha