• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400120907504
  • خبرنگار : 50295

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهادکشاورزی:

اقتدار غذایی از برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم است

اقتدار غذایی از برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم است

ایسنا/زنجان مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهادکشاورزی، اقتدار غذایی را از برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم عنوان کرد.

هوشنگ محمدی عصر امروز (۹ اسفندماه) در جلسه معارفه و تکریم روسای سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در بحث نیروهای مسلح از اقتدار بالایی برخوردار هستیم اما با این وجود باید به اقتدار غذایی نیز دست پیدا کنیم.

وی با یادآوری اینکه اهداف دولت سیزدهم در طرح تحول وزرات جهادکشاورزی، اقتدار غذایی بوده و این مهم، ارزآوری، اشتغال، سودآوری و سازندگی را در پی دارد، افزود: بار تولید به عهده کشاورز بوده و ما فقط ۵ درصد از مسئولیت خطیر را برعهده داریم، پس بر ما واجب است تا بستر مناسبی برای تولیدکننده‌ها فراهم کنیم.

این مسئول با اشاره به تخصیص اعتبارات و کمبود بودجه در این بخش، ادامه داد: در گذشته شاهد صفوف طولانی در تهیه اقلام مصرفی و ضروری بودیم اما امروز خوشبختانه با همت مسئولان و جهادگران به خصوص سازمان جهادکشاورزی، دیگر شاهد این صحنه‌ها نیستیم و بدون شک، مدیریت درست منابع در بخش تولید، این مشکلات را رفع کرده است.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه مدیریت صحیح و جهادی باعث رفع مشکلات است، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص مهندسان کشاورزی، علاوه بر بخش دولتی، به بخش خصوصی نیز باید توجه لازم شود؛ چرا که هدف ما باید رسیدن به تولید انبوه و کاهش واسطه‌ها و کاهش سود حاشیه‌ای باشد تا قیمت تمام شده محصولات به حداقل برسد.

سازمان جهادکشاورزی زنجان رتبه برتر در توسعه صنایع تبدیلی

رئیس سابق سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در ادامه این مراسم گفت: ظرفیت ایجاد شده در صنایع تبدیلی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است.

جواد تاراسی اظهار کرد: استان زنجان در صدور مجوز برای اراضی، پیشرو و الگوی استان‌ها بوده و طی دو ماه، رفع تداخل دو شهرستان در این استان به طور کامل به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به برنامه‌های تکمیلی در بحث صدور اراضی افزود: در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی از میانگین کشوری بالاتر هستیم. همچنین تجهیز اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری کشاورزی بیش از ۵۰ درصد اراضی مستعد ما تجهیز شده و برخی از شهرستان‌ها نیز بیش از ۹۰ درصد انجام شده است که امیدواریم با تخصیص بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی، این عدد را به صد درصد برسانیم.

این مسئول تصریح کرد: تجاری‌سازی کشاورزی در استان زنجان جایگاه ویژه‌ای دارد. امروز ۱۰ کشاورز نمونه ملی از این استان معرفی شده‌اند که هر ساله افتخارات مهمی برای استان به ارمغان می‌آورند.

تاراسی با اشاره به طرح جهش تولید و امنیت غذایی، تصریح کرد: در بحث تنظیم بازار، در همین مدت کم، اقدام خوبی صورت گرفته است، به طوری که ۲۰۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان در طرح جهش تولید به خصوص محصول استراتژیک گندم با حمایت ستاد فرمان امام (ره) پایش و به سمت بهروری رفته است. همچنین در کنترل آفات و بیماری‌ها قدامات بسیار موثری انجام و ۲۸۰ هزار هکتار در بحث سن گندم پایش و مرتفع شده است.

این مسئول ادامه داد: ۱۲۰ هزار هکتار از این ۲۸۰ هزار هکتار به طور کامل از آفت سن گندم مبارزه و پاکسازی شده است. پارسال نیز در شهرستان طارم با مبارزه ملخ مراکشی، بیش از ۴۵ هزار هکتار در ارتفاعات سخت این منطقه، کارشناسان جهادکشاورزی در اقدامی جهادی به مبارزه با این آفت پرداختند تا امنیت غذایی آسیب نبیند.

تاراسی با اشاره به مشکل تامین آب برخی از باغات شیب‌دار، از صدور مجوز ۷ میلیون مترمکعبی برای تمدید پروانه این چاه‌ها خبر داد و افزود: در طرح تصویب بنا با همکاری دادگستری، بسیاری از پرونده‌های کشاورزی کاهش پیدا کرده است. همچنین با مدیریت و ساماندهی طرح گردشکری، بر حفظ راه گاوازنگ تلاش شده است.

رئیس سابق سازمان جهادکشاورزی استان زنجان بیان کرد: محصولات تولیدی در استان زنجان سالم بوده و از سوی سازمان فائو مجوز سلامت دریافت کرده‌ایم. از طرفی در طرح کاداستر همیشه حائز رتبه بوده و حتی در زمینه‌های فرهنگی نیز خوش درخشیده‌ایم.

تاراسی با اشاره به طرح‌های پیش‌رو از جمله جذب و حمایت سرمایه‌گذاران کشاورزی و پروانه تاسیس تولید فرآورده‌های لبنی، صنایع تبدیلی رب گوجه‌فرنگی با توجه به اینکه ۱۵۰ هزار تن گوجه در استان تولید می‌شود و حدود ۵ هکتار گوجه کار داریم، گفت: به زودی استان زنجان تبدیل به یکی از قطب‌های مهم کشور در زمینه فرآورده‌های گوجه خواهد بود.

وی از مجوز تاسیس گوسفند پر بازده ۱۰۰ هزار راسی در خدابنده، احداث مجتمع گلخانه‌ای شماره ۲، تولید مواد دانش‌بنیان در تولید گوشت گاوی، احداث چند پرورش دام و طیور در استان زنجان خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha