به گزارش ایسنا، دکتر علی باقر طاهرینیا رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با اشاره به پیشینه بیش از پنجاه ساله موسسه، از موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی به عنوان کانون تفکر آموزش عالی نام برد و ادامه داد: فلسفه تاسیس موسسه عبارتست از انجام مطالعات علمی روشمند و دقیق که پشتوانه سیاستگذاری پایدار و اثربخش در آموزش عالی کشور باشد و در پنج دهه گذشته علیرغم فراز و فرودهای مختلف، این نقش با تکیه بر وجود گروههای پژوهشی تخصصی و حضور اعضای هیأت علمی متخصص در حوزه آموزش عالی در این موسسه به خوبی انجام شده است و بر همین اساس است که در دوره دوماهه مسئولیت جدید در موسسه از جانب وزیرعلوم، موارد متعددی به عنوان مسئله به موسسه ارجاع و از موسسه خواسته شده تا پیرامون این مسائل مطالعه کرده و راه حل سیاستی را ارائه دهد.
رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با اشاره به موضوع سخنرانی خود با عنوان تاملی در الگو واره انسانی فرآیند تصمیم تا اجرا، گفت: در فرآیند تصمیم تا اجرا در پیکره انسانی سه مرحله را در یک خط طولی طی میکنیم؛ اول تحلیل و تصمیم، دوم ابلاغ پیام و سوم اجرا و اگر هرکدام از مراحل به خوبی انجام نشود در حقیقت کل مجموعه ناقص عمل کرده است. همین موضوع در الگوهای مدیریتی نیز صادق است. مرحله اول در حوزه مدیریت مرحله سیاست و تصمیم است، مرحله دوم برنامه و نقشه راه است و مرحله پایانی اجرا است. بنابراین توفیق این خط طولی موکول است به توفیق هر سه بخش یعنی تحلیل، انتقال و اجرای صحیح و کارکرد صحیح تمامی این موارد نیازمند یک هم افزایی نظاممند است.
دکتر طاهرینیا افزود: دانشگاه نیز مانند هر سازمانی نیازمند خط مشی، طرح و برنامه است و باید فرآیند تصمیم تا اجرا را مبتنی بر معیارهای علمی و روشمند طی کند.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، کارگاه آشنایی با کارویژههای دانشگاهپژوهی ویژه روسا، مدیران و مسئولان دانشگاهها در دورههای مختلف توسط کارگروه دانش افزایی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات