• جمعه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400112921928
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

ارزیابی آسیب‌شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد

ارزیابی آسیب‌شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد

قائم‌مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی با بیان اهمیت علوم انسانی و نقش آن در رفع مشکلات جامعه گفت: مسیر بهینه‌سازی فناوری نرم، ارزیابی آسیب‌شناسانه و اصلاح آن است و این مهم در اولویت علوم انسانی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد هراتی در جمع هیات رئیسه پژوهشگاه «حوزه و دانشگاه» با اشاره به نگاه آسیب شناسانه به فعالیت پژوهشگاه های علوم انسانی در کشور گفت: در ایران پس از انقلاب اسلامی برای تحقق «تحول در علوم انسانی» و به منظور فهم بهتر واقعیت‌های انسانی و اجتماعی جامعه، مراکز فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری تاسیس شده است که در نگاه عقلانیت فعال، این دسته از برساخته‌های بشری که کار تسهیل در دستیابی به اهداف معرفتی و علمی را انجام می‌دهند، فناوری نرم یا فناوری انسانی نامیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: فناوری نرم همانند فناروی سخت، برای دستیابی به راه حل رفع مشکلات، ارزیابی و اصلاح صورت می‌پذیرد. بدین ترتیب مسیر بهینه‌سازی فناوری نرم، ارزیابی آسیب‌شناسانه و اصلاح آن و ارزیابی آسیب‌شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد.

وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به موضوع ارزیابی و آسیب‌شناسی و استفاده از تجربیات گذشته اشاره شده و عرصه فناوری نرم نیز از این مطلب مستثنی نیست. بنابراین نگاه آسیب شناسانه گام اول در عرصه تحول علوم انسانی باید مد نظر قرار گیرد.

هراتی تاکید کرد: یکی مشکلات این حوزه نداشتن رویکردمحوری مراکزی است که در زمینه تحول علوم انسانی فعالیت می‌کنند و به تعبیر برخی از اساتید نداشتن مرامنامه‌ای است که موضوع آنها درباره تحول در علوم انسانی مشخص کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، وی ادامه داد: اگر مراکز علمی شیوه‌نامه‌ای داشته باشند و برخی مراکز به عنوان نقطه کانونی عمل کنند و برای دیگر محققان در حکم یک دستگاه معرفت‌شناسی و پارادایمی عمل کند و سایر دستگاه‌ها نقش مکمل و منتقد داشته باشند، مسیر بهتری بار تحول ایجاد خواهد شد. متاسفانه وقتی مراکز پژوهشی و آموزشی در ایران را بررسی می‌کنیم دقیقاْ نمی دانیم که این مراکز مهد کدام اندیشه و برنامه پژوهشی فراگیر و بلند مدت است.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی بیان داشت: در واقع اگر نگاهی به فعالیت برخی از پژوهشگاه‌های علوم انسانی وابسته به وزارت علوم نگاهی بیاندازیم فهم اینکه با چه رویکردی مشغول فعالیت هستند، کاری مشکل است و جامعه علمی نیز نمی تواند تشخیص دهد که رویکرد محوری این مراکز چیست و مهم تر اینکه پژوهشگاه‌ها نیز با یکدیگر تعامل کمتری دارند و هریک برای خود مسیری جداگانه را طی می‌کنند.

رئیس مرکز قرآنی و علوم انسانی کشور افزود: برای رفع چنین مشکلی ضرورت دارد هر یک از پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی علوم انسانی پس از بحث و بررسی درباره رویکردهای درون سازمانی خود و سنجش قابلیت‌های اعضای هیئت علمی، رویکرد محوری خود را برگزینند و آن را محور فعالیتهای پژوهشی و آموزشی خودشان قرار دهند. بدین ترتیب نقشه راه آن مرکز مشخص می شود و این موضوع برای تبدیل شدن به قطب علمی آن مرکز نیز کمک خواهد کرد.

دکتر هراتی اظهار داشت: ارزیابی و آسیب‌شناسی از فناوری نرم، رویکرد جدیدی را پیش روی علوم انسانی قرار می‌دهد و گام موثری در اصلاح این حوزه در جهت تحول در علوم انسانی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha