• پنجشنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400112116535
  • خبرنگار : 50105

رشد تحقیقات علمی چین و آمریکا کاهشی شد

رشد تحقیقات علمی چین و آمریکا کاهشی شد

ایسنا/خراسان رضوی رشد انتشارات مشترک کشورهای آمریکا و چین در سال ۲۰۲۰ کاهش داشته و این روند کاهشی تاکنون نیز ادامه یافته است.

به نقل از تایمزهایراجوکیشن، نتایج تحقیقات نمایه‌سازی‌شده اسکوپوس نشان می‌دهد که افزایش تعداد انتشارات چین و پژوهشگران مستقر در ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۰ پس از چندین سال رشد قوی به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است همچنین ارقام فعلی برای سال ۲۰۲۱ نیز کاهش انتشارات مشترک را نشان می‌دهند.

به نظر می‌رسد بر اساس آخرین داده‌ها، رشد سریع همکاری‌های تحقیقاتی بین ایالات‌متحده و چین در حال کاهش و حتی ممکن است روند کاهشی سال گذشته با توجه به تنش‌های ژئوپلیتیکی و بیماری کووید-۱۹  ادامه داشته باشد.

جان هاپت از دانشگاه آریزونا گفت: اگرچه هنوز برخی از تحقیقات سال ۲۰۲۱ در پایگاه داده، نمایه نشده است، اما ما شاهد کاهش همکاری بین ایالات‌متحده با دیگر کشورها با همکاری بالا و یا چین با سایر کشورها نبودیم.

محقق آریزونا که الگوهای همکاری آمریکا و چین را مطالعه کرده است، گفت: این نتایج نشان می‌دهد که این اتفاقی منحصر به فرد است.

وی گفت: بر این باوریم که عوامل خاصی در این موضوع نقش دارد که مسیر انتشارات مشترک بین دو کشور را که برای مدت‌طولانی سریع بود را تغییر داده است.

هاپت به تنش‌های سیاسی اشاره کرد همچنین گفت: محدودیت‌های سفر مرتبط با این بیماری همه‌گیر، روش‌های سنتی تعامل و برقراری روابط دانشمندان را تحت تاثیر قرار داده است.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که سهم تحقیقات چین در هر گونه همکاری بین‌المللی از حدود ۱۴ درصد سال ۲۰۱۰ به ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۸ صعود کرد اما در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ متوقف شدو داده‌های فعلی برای سال ۲۰۲۱ روند کاهش به ۲۲ درصد را نشان می‌دهد.

سیمون مارگینسون، استاد دانشگاه آکسفورد گفت: با توجه به این داده‌ها باید احتیاط کرد زیرا سیستم‌های علمی در حال رشد سریع ممکن است تولید داخلی خود را با نرخ مشابه یا بالاتر افزایش دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha