• دوشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400111813775
  • خبرنگار : 71496

مخالفان سودانی امروز تظاهرات میلیونی در خارطوم برپا می‌کنند

مخالفان سودانی امروز تظاهرات میلیونی در خارطوم برپا می‌کنند

کمیته‌های مقاومت خارطوم اعلام کردند که مخالفان سودانی در تظاهرات میلیونی امروز (دوشنبه) خود تا کاخ ریاست جمهوری، بازگشت حاکمیت غیرنظامی به سودان را خواستار شده و همبستگی خود را با معترضان شمال کشور اعلام خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مرکز هماهنگی کمیته‌های مقاومت خارطوم (متشکل از فعالان سودانی) در بیانیه‌ای اعلام کرد: تظاهرات میلیونی امروز هفتم فوریه در شهر خارطوم تا ساختمان کاخ ریاست جمهوری برای درخواست بازگشت کامل حاکمیت غیرنظامی و اعلام همبستگی با معترضان شمال کشور پس از تعطیلی مسیر مواصلاتی سودان-مصر برگزار خواهد شد.

همچنین این مرکز تاکید کرد: تظاهرات میلیونی امروز تاکیدی بر ادامه مسیر انقلاب و حامل این پیام است که حاکمیت حاکمیت مردم و انقلاب انقلاب مردم است.

مرکز هماهنگی کمیته‌های مقاومت خارطوم افزود: راهپیمایی‌های میلیونی امروز در حمایت از دوستانمان در شمال کشور برپا خواهند شد و مسیرها و تجمع‌های ما به سمت کاخ ریاست جمهوری خواهند بود.

مرکز یاد شده در ادامه نیز شش نقطه را برای تجمع تظاهرکنندگان در مرکز و جنوب خارطوم پیش از حرکت به سمت کاخ ریاست جمهوری واقع در مرکز پایتخت تعیین کرد.

برخی معترضان سودانی از ۲۵ ژانویه گذشته در اعتراض به افزایش بهای برق و کمبود کود اوره مورد نیاز کشاورزی و در نتیجه افزایش قیمت آن، مسیر مواصلاتی سودان-مصر واقع در شمال این کشور را مسدود کرده‌اند.

کمیته‌های مقاومت سودان پس از اعتراضات ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ تشکیل شده و تا ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ که عمر البشیر از سمت ریاست جمهوری این کشور برکنار شد، نقش مهمی در مدیریت تظاهرات در محله‌ها و شهرهای مختلف این کشور ایفا کردند.

طبق گزارش کمیته پزشکان سودان از آغاز اعتراضات در این کشور در اکتبر گذشته ۷۹ تظاهرکننده جان خود را از دست دادند.

در واقع از ۲۵ اکتبر گذشته که عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان برخی تصمیمات ویژه از جمله اعلام وضعیت فوق‌العاده، انحلال شورای حاکمیتی و کابینه موقت این کشور را اتخاذ کرد و گروه‌های سیاسی مختلف سودان این تصمیمات را به مثابه کودتای نظامی دانستند، اعتراضات در این کشور آغاز شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha