• شنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400111611668
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار:

گرد و غبار را نمی‌توان از زندگی امروز حذف کرد

گرد و غبار را نمی‌توان از زندگی امروز حذف کرد

ایسنا/خراسان جنوبی مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به اینکه مدیریت نامناسب آب و پوشش گیاهی به طور همزمان در این منطقه سبب غبارخیز بودن ایران شده است، گفت: گرد و غبار، قابل حذف از زندگی ما نیست و باید به فکر سازگاری بود.

علی‌محمد طهماسبی‌ بیرگانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فرایند فرسایش بادی در کشور ما اصولاً یک فرایند تاریخی است؛ این موضوع نه تنها مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه به زمان‌های پیش از استقرار انسان روی کره زمین بازمی گردد. 

وی افزود: ایران، اکوسیستم شکننده‌ای دارد، با همان شکنندگی نیز مقاومت زیادی کرده است، اما دیگر توان مقابله نداشته و عکس العمل نشان داده است. عمده عوامل مربوط به مدیریت نامناسب آب و پوشش گیاهی است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه طبق آخرین تحقیق منتشر شده، ۷۵ درصد گرد و غبارها در کره زمین منشأ طبیعی دارند و تنها ۲۵ درصد آنها محصول عوامل انسانی است، تصریح کرد: با توجه به تأثیر متقابل انسان و طبیعت و درمورد عوامل متعددی که سبب بروز این امر می‌شود، به طور روشن نمی‌توان علل طبیعی و انسانی را از هم تفکیک کرد. 

طهماسبی‌ بیرگانی با اشاره به اینکه مدیریت نامناسب آب و پوشش گیاهی به طور همزمان در این منطقه سبب غبارخیز بودن ایران شده است، بیان کرد: در کشور ۲۳ استان بحث مربوط به گرد و غبار را داریم؛ از جمله استان خراسان جنوبی که یکی از سه استان درگیر از نظر وسعت و شدت است.

وی با بیان اینکه عمده مشکل اساسی در رابطه با بحث کرد و غبار وضعیت اقلیمی و شرایط حاکم بر کشورهای مختلف است، افزود: در چند سال اخیر تغییرات اقلیمی و اقدامات مدیریتی در عرصه‌ها موجب تشدید این مسئله شده است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به اینکه بحث بیابان زایی طبیعی و بیابان زایی ناشی از فعالیت‌های انسانی علت عمده ایجاد گرد و غبار در مناطق مختلف کشور است و قابل حذف از زندگی ما نیست، یادآور شد:  باید به دنبال سازگاری با این پدیده بود و در مورد میزان تأثیر عوامل انسانی روی این پدیده باید چاره‌ای اندیشید.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha