به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد هراتی در نشست علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «آموزههای قرآنی و تحول علوم انسانی» با اشاره به اهمیت «مسئله محوری» در پژوهش افزود: مسئله محوری، دغدغهمندی ایجاد میکند و این موضوع انسانیت دردمند تولید میکند که به دنبال درد و مشکلات جامعه خود می رود و فردی که درد و مشکل جامعه خود را پیدا می کند، به دنبال درمان درد و به تعبیری حل مسائل و پاسخ به سولات است و در آن موفق میشود و با این رویکرد علوم متحول می شود و مسیری دیگری را طی خواهد کرد.
قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی تأکید کرد: مسئله محوری در چند سطح قابل پیگیری است که مهم ترین آن، سطح دانشجویی است و باید دانشجویان را به سوی مسئلهمحوری هدایت کرد و اگر دانشجو را مسئلهمحور شود، استاد نیز «مسئله محور» میشود و در مرحله بعد پژوهشکده و پژوهشگاه و دانشگاه مسئله محور باید داشته باشیم.
رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی کشور با اشاره به روایت مَنْ أَکْثَرَ اَلْفِکْرَ فِیمَا تَعَلَّمَ أَتْقَنَ عِلْمَهُ وَ تَفَهَّمَ مَا لَمْ یَکُنْ یَفْهَمُ، تفکر محوری را از دیگر ضروریات در تحول علوم انسانی دانست و افزود: آنچه در این روایت تأکید میشود، تفکر فراوان در آنچه انسان میآموزد است و در صورتی می توان به تحول رسید که فکر کردن در آنچه آموخته ایم را به دانشجویان آموزش دهیم که این امر موجب می شود تا از نگاه از بیرون به آنچه آموخته ایم، داشته باشیم و از این رهگذر زمینه را برای تحول فراهم کنیم.
وی با تاکید بر تفکرمحوری در آموزههای قرآنی گفت: مبنای آموزش در نگاه اسلامی که در علوم انسانی باید نمود داشته باشد، تفکرمحوری است و تعابیر قرآن که بارها بر تفکر کردن و تعقل کردن تصریح می کند، شاهدی بر این مدعا است.
هراتی افزود: لکن در رویکردهای آموزشی که اخیراً بر پارادایم فکری خاصی بنا شده، تفکرمحوری را به حاشیه میراند؛ به عنوان نمونه در یک حوزه جدید در بحث علوم شناختی برخی جریان ها در حال شکل گیری است که به دنبال تربیت انسان با استفاده از روشهایی است که در آن بتواند با استفاده از ابزارهای الکترونیکی کنترل و هدایت انسان را بر عهده داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی تاکید کرد: در این رویکرد که نگاه به انسان را صرفاً مادی می داند، تفکر از انسان گرفته می شود و انسان متعالی تبدیل به انسان ابزار ساز می شود و متأسفانه رسوخ خزنده این رویکرد به حوزه علوم انسانی و حتی در حوزه سیاستگذاری علم، به اسم تحول در علوم انسانی زمینه سازی برای انحطاط در این حوزه را فراهم می کند.
انتهای پیام
نظرات