• یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400111007472
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

انرژی‌های تجدیدپذیر؛ راه برون‌رفت از مخاطرات زیست‌محیطی

 انرژی‌های تجدیدپذیر؛ راه برون‌رفت از مخاطرات زیست‌محیطی

ایسنا/اصفهان عضو هیئت‌علمی گروه برق دانشگاه اصفهان با ارائه نکاتی در خصوص سهم تجدیدپذیرها در سبد انرژی ایران و جهان گفت: بسیاری از کشورهای جهان به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرده‌اند و می‌توان استفاده از این نوع انرژی‌ها را راهی برای برون‌رفت از مخاطرات زیست‌محیطی دانست.

مهدی نیرومند امروز (یک‌شنبه، ۱۰ بهمن‌ماه) در نشست تخصصی «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در استان اصفهان؛ چالش‌ها و راهکارها» که به همت کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط‌زیست و با همکاری پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر انرژی‌های پایدار و تمام‌نشدنی هستند که گرمایش زمین و انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی زیست‌محیطی و مصرف آب کمتری دارند.

وی افزود: در ایران با توجه به دارا بودن پتانسیل‌های خوب استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، در وضعیتی هستیم که دلایل کافی برای رو آوردن به سمت استفاده از این انرژی‌ها را داریم.

این استاد دانشگاه در توضیح پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و جهان گفت: اکثر نقاط کشور به‌جز نوار باریکی در شمال ایران پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی را دارد و در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، بسیار بالاتر است.

نیرومند با اشاره به اطلس انرژی بادی ایران نیز گفت: این اطلس نشان می‌دهد در شرق کشور و بخش‌های از نقاط مرکزی توان استفاده از انرژی بادی بیشتر است. ایران پتانسیل ۴۰ هزار مگاوات از تولید انرژی بادی دارد.

به گفته وی، اطلس انرژی زمین‌گرمایی نیز نشان می‌دهد در قسمت‌های مختلف ایران و اصفهان این پتانسیل و توان استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی رودخانه‌ها در کشور نیز وجود دارد.

استاد دانشگاه اصفهان در توضیح منابع زیست‌توده زباله شهری برای تولید برق نیز گفت: در شهرهای بزرگ ایران این پتانسیل وجود دارد که در اصفهان متأسفانه در این حوزه کمی  عقب هستیم.

نیرومند، پتانسیل صرفه‌جویی برق در بخش صنعت در اصفهان را زیاد دانست و افزود: دیاگرام انرژی ایران در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد ورودی انرژی ما نفت و گاز است و درصد کمی از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به وضعیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، گفت: سهم انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر در آذرماه ۱۴۰۰، ۹۰۴.۰۷ مگاوات برق تجدیدپذیر اعلام‌شده است. در کل دنیا ۷۲ درصد برق تولیدی از منابع غیرتجددیپذیر است و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ به ۶۲۷ گیگاوات رشد ظرفیت انرژی خورشیدی رسیده‌ایم.

این استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: در دنیا میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ابتدا از انرژی خورشیدی و سپس انرژی بادی است. مقرر شده تا سال ۲۰۵۰، ۸۶ درصد برق دنیا از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین شود.

نیرومند با تأکید بر بالا بودن پتانسیل ایران از این نوع انرژی‌ها، به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت کشورهای عربی در حوزه انرژی‌های خورشیدی اشاره کرد و گفت: ایران باید به سمت استفاده از این نوع انرژی‌ها حرکت کند.

 وی به افزایش اشتغال در ای حوزه در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: ۱۲ میلیون نفر در دنیا در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اشتغال دارند که ۴۰ درصد آن در چین است. چین، امریکا، ژاپن و هند بیشترین اشتغال دارند.

چرا انرژی‌های تجدیدپذیر

علی اکبر عالم رجبی، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه فقط گرمایش موجب مصرف بیشتر انرژی نمی‌شود، اظهار کرد: سرمایش واحدهای مسکونی، تجاری و اداری نیز مشکل‌زا است. بخش عمده پیک بار تابستانی مربوط به سرمایش است. پیش بار همزمان شبکه برق در فصل گرم بیشتر از سرد است.

این استاد دانشگاه، ادامه داد: کشورهای توسعه یافته به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرده‌اند، زیرا انرژی‌های غیرتجدیدپذیر، گران هستند و کمبود و یا نبود آنها وجود دارد، همچنین مشکلات زیست محیطی این نوع انرژی‌ها، تحریم و نوسانات قیمت سوخت‌های فسیلی از دیگر دلایلی هستند که کشورهای توسعه یافته را به سمت استفاده از منابع تجدیدپذیر سوق داده است.

عالم رجبی با بیان اینکه کشور ما به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرده، اما سیاست‌ها کمرنگ بوده است، گفت:  احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی در اطراف شهرها، ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر با سرمایه عمومی، استفاده از زمین به‌عنوان انباره انرژی گرمایی و استفاده از آبخوان‌ها به‌عنوان انباره انرژی راهکارهایی برای استفاده بهتر از این نوع انرژی‌ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha