به گزارش ایسنا، خودسوزی خودروها که سالهای پیش با آن مواجه بودیم، به دلیل نبود جاذب بخارات بنزین بوده است که به دلیل اعمال تحریمها به کشور وارد نمیشد. برای رفع این معضل یکی از شرکتهای فناور، نانو جاذبهایی را برای این امر توسعه دادند که قابل رقابت با نمونههای خارجی است.
اکنون این محصول با حمایت ستاد نانو منجر به عقد قراردادی با شرکتهای قطعهساز شده است تا این محصول در قطعهای از سیستم سوخترسانی خودرو مورد استفاده قرار گیرد.
مجتبی باقری، مدیر توسعه کسب و کار حوزه نانو کامپوزیت، رنگ و رزین ستاد توسعه فناوری نانو در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به ایجاد مرکز توسعه نانو کامپوزیت، رنگ و رزین در ستاد نانو، گفت: این مرکز در حوزه شناسایی، ارزیابی و توانمندسازی فناوریها در حوزه نانو و سپس رسوخ آن در صنعت کامپوزیت و پلیمر فعالیت میکند.
وی کامپوزیتها را شامل ۳ دسته "پایه پلیمر"، "پایه فلز" و "پایه سرامیک" دانست و اظهار کرد: ولی از آنجا که عمده فعالیت صنایع کشور در حوزه پتروشیمی و پلیمر است، تمرکز ما نیز بر روی پلیمرها است و بیشتر پروژههایی که در این مرکز پیگیری میشود، در این حوزهها است.
باقری، یکی از طرحهای مورد حمایت این مرکز را "تولید نانوجاذب کربنی بخارات بنزین" عنوان کرد و ادامه داد: این محصول که یک محصول وارداتی است، در قطعهای از سیستم سوخترسانی خودرو به نام کنیستر (canister) مورد استفاده قرار میگیرد و جاذب بخارات بنزین است.
مدیر توسعه کسب و کار حوزه نانو کامپوزیت، رنگ و رزین ستاد نانو با اشاره به اهمیت جاذبهای بخارات بنزین، توضیح داد: نانوجاذب استفاده شده در این قطعه که توسط یکی از شرکتهای فناور داخلی بومیسازی شده است، میتواند با جذب بخارات بنزین در خودرو مانع از حوادثی مانند آتشسوزی که ناشی از تجمع بخارات بنزین در مسیر انتقال سوخت است، شود.
باقری با بیان اینکه این محصول قابل رقابت با نمونه خارجی است، یادآور شد: این شرکت موفق به تجاریسازی این محصول با همکاری شرکتهای قطعهساز در کشور شده است.
وی با بیان اینکه محصول دارای تاییدیه نانو مقیاس ستاد نانو است، یادآور شد: این نانوجاذب حاوی مواد نانوکربنی است. قابل رقابت بودن با نمونههای خارجی از دیگر مزایای این محصول به شمار میرود.
مدیر کسب و کار حوزه نانو کامپوزیت، رنگ و رزین ستاد توسعه فناوری نانو افزود: سالانه حدود یک میلیون دلار واردات این نانو جاذبها صورت میگیرد و ما امیدوار هستیم که با تولید و تجاریسازی این محصول در کشور بتوان بخش قابل قبولی از محصول وارداتی را از طریق محصول تولید داخل جایگزین کرد تا جلوی خروج ارز از کشور گرفته شود.
انتهای پیام
نظرات