• یکشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400102618951
  • خبرنگار : 50061

رئیس سازمان صمت قزوین مطرح کرد

کاهش قیمت محصولات با درج قیمت واقعی و شفاف

کاهش قیمت محصولات با درج قیمت واقعی و شفاف

ایسنا/قزوین رئیس سازمان صمت استان قزوین اعلام کرد: واحدهای تولیدی ملزم به درج قیمت تولیدکننده روی محصول شدند بنابراین با قیمت‌گذاری واقعی شاهد کاهش قیمت فروش این‌گونه محصولات خواهیم بود.

عزیزالله افضلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موضوع شفاف‌سازی قیمت از طریق «درج قیمت تولیدکننده» جزو رسالت‌های وزارت صمت است که امروز به عنوان سازمان صمت استان و در راستای سیاست‌های وزارت صمت پیگیری می‌کنیم و این در حالی است که تا به امروز «قیمت مصرف‌کننده» روی محصولات درج شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه به‌خاطر درج قیمت مصرف‌کننده سودهای کلانی به جیب واسطه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و توزیع بازار می‌رفت که قیمت غیرواقعی را به‌عنوان قیمت مصرف‌کننده روی کالا درج می‌کردند و روی این قیمت تخفیف‌ها غیرواقعی بود چون از ابتدا قیمت درج شده روی محصول قیمت غیرواقعی بود و در نهایت مصرف‌کننده هنگام خرید فکر می‌کرد کالا را با ۵۰ درصد تخفیف خریداری می‌کند در صورتی که قیمت کاذبی را روی کالا درج می‌کردند که البته سود آن به جیب تولیدکننده نمی‌رفت و در عین حال مصرف‌کننده حتی بعد از گرفتن تخفیف از منافع آن استفاده نمی‌کرد.

رئیس سازمان صمت استان قزوین تصریح کرد: یکی از شکایاتی که طی سال‌های گذشته به وزارت صمت رسیده بود بحث تخفیفات غیرواقعی بود که در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و بخشی از بازار وجود داشت و مردم نسبت به این امر گله‌مند بودند؛ مردم هنگام خرید فکر می‌کردند خرید خوب انجام دادند اما وقتی به بازارهای مشابه مراجعه می‌کردند متوجه می‌شدند حتی در دیگر بازارها قیمت بدون تخفیف کمتر از قیمت تخفیف خورده کالا بوده است.

جلوگیری از اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده

وی اعلام کرد: وزارت صمت بحث تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا را به اجرا گذاشته است. در فاز نخست گفته شد در راستای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده، کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده آب معدنی، آبمیوه، دلستر و نوشابه گازدار ملزم به درج قیمت روی محصول خود هستند، این درج قیمت دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی و وارداتی و لحاظ داشتن ارزش افزوده بود. از ۲۷ آذر واحدهای تولیدکننده و واردکننده این محصولات ملزم به درج قیمت درب کارخانه روی محصول شدند.

افضلی افزود: تولیدکنندگان انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی نیز از ۱۴ دی مکلف به درج قیمت تولیدکننده شدند.

وی توضیح داد: در مرحله بعد از تاریخ ۱۹ دی درج قیمت، مشمول کالاهای سرمایه‌ای شد و تولیدکنندگان لوازم خانگی، ماکرویو، چرخ‌گوشت و انواع نوشیدنی‌ساز نسبت به درج قیمت کارخانه و یا واردکننده روی محصول ملزم شدند و در فاز بعد نیز کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسرو، ترشیجات و ماکارونی مکلف به درج قیمت شدند که مشمول هزینه‌ها و سودهای و مالیات بر ارزش‌افزوده قانونی است که یک واحد تولیدی می‌تواند دریافت کند.

رئیس سازمان صمت استان قزوین اشاره کرد: موضوعی که مطرح می‌شود این است مصرف‌کنندگان می‌گویند که کارشان برای اطلاع از قیمت مصرف‌کننده دشوار شده است، باید بگوییم که درج قیمت کارخانه روی محصول نافی قیمت مصرف‌کننده در واحد صنفی نیست یعنی وقتی واحد صنفی کالایی را خریداری می‌کند سود قانونی دارد که این سود توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده به هر رسته و اتحادیه ابلاغ شده است و اعضای این صنوف موظف به رعایت آن هستند.

وی تأکید کرد: از این پس هر محصول قیمت درب کارخانه دارد که ۱۰ درصد هزینه سراسری پخش و حمل‌ونقل کالا و حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز سود واحد صنفی به آن افزوده می‌شود و با احتساب این اعداد قیمت مصرف‌کننده واقعی حاصل می‌شود؛ برای مثال اگر قیمت کارخانه محصولی ۱۰۰۰ تومان باشد، ۱۰ درصد هزینه حمل‌ونقل و حداکثر ۱۵ درصد ضریب سود برای خرده‌فروشی محاسبه می‌شود که مجموع این ارقام ۲۵ درصد خواهد بود، در نهایت قیمت کالا برای مصرف‌کننده ۱۲۵۰ تومان تمام خواهد شد.

افضلی بیان کرد: شفاف‌سازی باعث می‌شود کالاها به قیمت واقعی عرضه شوند و در آینده نه چندان دور و ظرف هفته‌های آینده شاهد روند کاهش قیمت محصولات خواهیم بود؛ تمامی این محصولات قیمت غیرواقعی و غیرشفاف داشتند که با این روش قیمت‌گذاری واقعی می‌شوند و از این پس شاهد کاهش قیمت فروش این‌گونه محصولات خواهیم بود.

وی بیان کرد: در گذشته قیمت‌ها کاذب و غیرواقعی بود و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای خودشان قیمت‌هایی را به واحدهای تولیدی پیشنهاد می‌دادند که قیمتی بالاتر از قیمت واقعی روی کالا درج کنند و در نهایت ادعای تخفیف ۵۰ درصدی داشتند، مشتری محاسبه می‌کرد که با احتساب ۵۰ درصد تخفیف باز هم قیمت کالای خریداری شده گران است.

رئیس سازمان صمت گفت: از این پس اگر فروشگاهی بخواهد تخفیف بدهد باید این تخفیف را خارج از قیمت درج شده بر روی کالا دهد و به نوعی باید از سود خودش بکاهد نه اینکه قیمت غیرواقعی درج کند و نسبت به آن تخفیف دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha