• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400101410278
  • خبرنگار : 50165

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان:

نظارت ناکافی عامل برگشت محصولات کشاورزی صادراتی می‌شود

نظارت ناکافی عامل برگشت محصولات کشاورزی صادراتی می‌شود

ایسنا/زنجان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان گفت: نبود نظارت کافی در توزیع و استفاده سموم و کودها در تولید محصولات کشاورزی موجب برگشت محصولات صادراتی می‌شود.

مهدی رنگ‌رونا صبح امروز (۱۳ دی‌ماه) در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق زنجان با محوریت بررسی میزان استفاده کود و سموم در محصولات کشاورزی و مشکلات مربوط به صادرات این محصولات به موضوع برگشت برخی از محصولات کشاورزی صادراتی از کشورهایی چون روسیه، ازبکستان و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: دلیل برگشت این محصولات، باقی‌مانده سموم و یا رعایت نکردن استانداردهای کشورهای هدف صادراتی است.

وی نبود الگوی کشت و زنجیره کامل تولید تا مصرف و صادرات را نیز از جمله دیگر دلایل برگشت برخی از محصولات صادراتی ایران عنوان داشت و تصریح کرد: همچنین برخی از موضوعات از جمله کشاورزان مهاجر و رعایت نکردن استانداردهای کشت موجب این شده تا ورود نظارتی سازمان‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به این عرصه جدی‌تر احساس شود.

رنگ‌رونا با بیان اینکه در برخی موارد شاهد آن هستیم که اطلاع‌رسانی دقیق و به موقعی از سوی وزارت امور خارجه و وزارت‌های ذی‌ربط چون جهادکشاورزی در اعلام استانداردهای اعلامی کشورهای مختلف به فعالان اقتصادی و کشاورزان صورت نمی‌پذیرد، اظهارکرد: در موضوع برگشت فلفل‌های صادراتی شاهد آن بودیم که کشور روسیه هفت ماه پیش استانداردهای صادراتی خود را اعلام کرده است اما با دیپلماسی ضعیف اقتصادی که صورت گرفته، شاهد یک خلاء هفت ماهه در اطلاع‌رسانی این موضوع بودیم که موجب تضررهای فراوانی شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی به موقع از سوی نهادها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط یکی از درخواست‌های جدی فعالان اقتصادی به ویژه در بحث‌های صادراتی است، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی لازم از سوی سازمان جهادکشاورزی به کشاورزان برای کشت مطابق با استانداردها از جمله وظایفی است که این سازمان و سازمان‌های وابسته باید انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه در بحث توزیع سموم و کودها باید از ابتدای امر نظارت به صورت جدی باشد، به گونه‌ای که هیچ اغماضی حتی به صادرکننده صورت نگیرد تا استانداردهای مذکور به درستی رعایت شود، گفت: اتصال کشاورز به صادرکننده برای کشت قراردادی و یا کشت با استانداردهای موجود و درخواستی یکی از راهکارهای حل مشکل در زمینه موجود است.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان نیز در این زمینه با بیان اینکه دولت باید در همه زمینه‌ها مسئولیت خود در قبال وظایفش نسبت به فعالان اقتصادی را بر عهده گیرد، گفت: متاسفانه شبکه توزیع و فروش کود در کشور به درستی عمل نمی‌کند و هیچ نظارتی بر روند و استفاده آن صورت نمی‌پذیرد.

وحید سالک با اشاره به تبعات و ضررهای بازگشت محصولات به فعالان اقتصادی و تجارت و صادرات کشورمان، تصریح کرد: نظارت بر توزیع سموم و کودها موضوع اصلی و حلقه مفقوده در این زمینه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha