• پنجشنبه / ۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400100906320
  • خبرنگار : 30054

بررسی مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

بررسی مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی
(کسب و کار اینترنتی)

اینترنت به دلیل کارایی و بهره وری بالایی که دارد، سال هاست که در مشاغل مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دوربین مارکت، بدون شک اینترنت دیدگاه تجارت را متحول کرده است. با کمک اینترنت بازار جهانی در دسترس، فراگیر و متنوع تر می‌شود. اینترنت مزایای زیادی برای توسعه کسب و کار، ارتباطات و همکاری فراهم می‌کند.

هم اکنون بسیاری از مشاغل هستند که صرفا اینترنتی و آنلاین انجام می‌شوند و هیچ ماهیت فیزیکی‌ای ندارند. وقتی می‌توان با یک جستجوی ساده و مقایسه محصولات با یکدیگر تنها در چند دقیقه، کفش، گوشی تلفن و حتی دوربین مداربسته دید در شب را بصورت اینترنتی سفارش داد، چرا وقت خود را با ماندن در ترافیک و سروکله زدن با خریداران مختلف هدر کرد؟

در جهان امروزی، شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی از اینترنت پرسرعت برای تسریع عملیات تجاری و استراتژی‌های رشد و توسعه‌ی خود، استفاده می‌کنند. آنها به این فناوری برای افزایش بهره‌وری و دستیابی به توسعه‌ی کارآیی‌های خود، به شدت متکی هستند. تقریباً همه کسب و کارهای امروزی برای ادامه‌ی فعالیت‌های تجاری خود، به اینترنت نیاز دارند.

هر چند اینترنت فعالیت‌های تجاری را آسان می‌کند، اما همچنان دارای معایبی نیز است. این مزایا و معایب به شما امکان می‌دهد تصمیم بگیرید که چه نوع کسب و کاری می‌تواند از اینترنت سود ببرد.

مزایای کسب و کار اینترنتی 

هزینه کم بازاریابی

اینترنت راه‌های مختلفی برای بازاریابی کسب و کار شما با هزینه کم یا حتی بدون هزینه ارائه می‌دهد. شما می‌توانید یک وبلاگ ایجاد کنید یا مقالاتی بنویسید که اطلاعات مفیدی در مورد حیطه فعالیت تجاری شما ارائه می‌دهد که می‌تواند مشتریان جدیدی را جذب کند. همچنین می‌توانید فضای تبلیغاتی را در سایر وب‌سایت‌ها خریداری کرد یا به صورت رایگان تبادل لینک انجام داد.

دسترسی آسان

اینترنت رسانه‌ای است که ۲۴ ساعت شبانه روز فعال است. برخلاف فروشگاه‌های فیزیکی، کسب و کارهای اینترنتی هیچ محدودیت زمانی‌ای ندارند و مشتری هر زمان که مایل باشد می‌تواند خرید خود را انجام دهد.

حداقل سرمایه

کسب و کار اینترنتی نیازی به هزینه اجاره ساختمان اداری یا خرید وسایل دفتری ندارد، زیرا حتی از منزل نیز می‌توان تجارت خود را اداره کرد. یک کامیپوتر و دسترسی به اینترنت، تنها چیزی است که برای شروع کار، نیاز است.

بدون محدودیت مرزی

اینترنت محدودیت جغرافیایی ندارد، بنابراین هر فردی در هر نقطه از جهان می‌تواند مشتری بالقوه‌ی محصولات یا خدمات شما باشد.

سهولت برقراری ارتباط

با افزایش اپلیکیشن‌های اجتماعی، امکان برقراری ارتباط از طریق اینترنت هر روز راحت و آسان‌تر از قبل می‌شود. قبل از اینترنت، مشاغل به تماس‌های تلفنی یا پست سنتی متکی بودند که بسیار زمان‌بر بود، اما در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی از پیام و ایمیل که گزینه‌هایی سریع‌تر، ارزان‌تر و البته ساده‌تر هستند، استفاده می‌کنند.

معایب کسب و کار اینترنتی

رقابت

به دلیل کاهش هزینه‌ها یا کم بودن سرمایه برای شروع کار، بسیار از شرکت‌های کوچیک کسب و کار اینترنتی را ترجیح می‌دهند. با حذف هزینه‌های غیرضروری، کسب و کارهای قادر خواهند محصولات را با قیمتی مناسب‌تر به فروش برسانند در نتیجه سود خالص آنها نیز بیشتر می‌شود. اما از سویی دیگر، میلیون‌ها شرکت با فعالیتی مشابه در اینترنت فعال هستند. بنابراین یافتن جایگاهی در بازار اینترنت و رقابت با رقبای بزرگتر، برای مشاغل کوچک‌تر چالشی بزرگ خواهد بود.

نظرات منفی

امروزه مردم برای ابراز کوچک‌ترین نگرانی و دیدگاه‌های خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. احتمال دریافت شکایت از مشتری بسیار بیشتر از دریافت تعریف است و این امر می‌تواند به اعتبار مشاغل لطمه‌ای جبران ناپذیر، وارد کند.

بررسی مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

(مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی)

خطرات هک و بد افزارها

همه‌ی کاربران اینترنتی در معرض خطر حملات بدافزارها و هکرها هستند، مشاغل اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک سیستم آلوده در شرکت، می‌تواند تمام شبکه را تحت تاثیر قرار دهند. هرچند با انجام اقدامات امنیتی می‌توان جلوی اینگونه مشکلات را گرفت.

کاهش تعامل فیزیکی

برخی از خلاق‌ترین ایده‌ها در مشاغل، از برقراری ارتباط رو در رو  با مشتری، ایجاد می‌شوند. اینترنت در اتصال افراد عملکردی موفق داشته است اما نمی‌تواند خلاء تعامل رو در رو با مشتری و همکاران را پر کند.

حواس پرتی

حتی با وجدان‌ترین کارمندان هم ممکن است با حواس پرتی‌های بی‌شماری که در اینترنت موجود است، وسوسه شوند. سایت‌های بازی، رسانه‌های اجتماعی و همچنین سایت‌های سرگرمی می‌توانند باعث حواس پرتی کارمندان و کاهش بازدهی کاری آنها شود.

نتیجه گیری

هر گونه کسب و کار اینترنتی، نیازمند یک استراتژی مناسب، صبر و تلاش است. در ابتدا نباید به فکر درآمدزایی بود، زیرا جلب اعتماد مشتری باید در اولویت کار قرار داشته باشد. اعتماد و رضایت مشتری یعنی درآمدزایی بیشتر.

مشاوران خوبی برای مشتریان خود باشید. مشتری به دلیل دسترسی نداشتن به محصول ممکن است در خرید دودل باشد، با توضیح درباره جزئیات محصول مانند جنس کیف ، کیفیت تصویر دوربین مداربسته دید در شب ، طول عمر باتری لپ تاپ و ... در انتخاب محصول به مشتری کمک کنید. داشتن سیستم اطلاع‌رسانی خوب و خدمات پس از فروش که می‌تواند مشتری را به خرید مجدد، ترغیب کند.

استفاده از خدمات تبلیغاتی فضای مجازی برای شناخته‌تر کردن برند خود، بازار فیزیکی تجارت خود را نیز پر رونق‌تر خواهید کرد.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha