• دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100603656
  • خبرنگار : 71516

افزایش شمار مجروحان تظاهرات شنبه سودان به ۲۳۵ تن/ منشور ۱۳ بندی گروه‌های سیاسی برای حل بحران

افزایش شمار مجروحان تظاهرات شنبه سودان به ۲۳۵ تن/ منشور ۱۳ بندی گروه‌های سیاسی برای حل بحران

کمیته پزشکان سودان اعلام کرد که در تظاهرات روز شنبه در این کشور ۲۳۵ نفر زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، کمیته پزشکان سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعداد زخمی شدگان در تظاهرات روز شنبه به ۲۳۵ نفر رسیده است که از این تعداد بیشتر زخمی شدگان در خارطوم و بقیه در شهرهای بحری و ام درمان بودند. همچنین در شهر پورتسودان سه نفر زخمی شدند. این افراد با با گلوله واقعی، پلاستیکی، گاز اشک آور، بمب صوتی و باتوم و سنگ زخمی شدند.

مقامات امنیتی سودان یکشنبه اعلام کردند که ۱۱۴ معترض را طی تظاهرات روز شنبه بازداشت کرده‌اند.

خارطوم و شهرهای دیگر شنبه شاهد تظاهرات گسترده علیه توافق سیاسی اخیر عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی بود. معترضان خواهان دولت مدنی دموکراتیک هستند.

از ۲۵ اکتبر سودان شاهد تظاهرات گسترده علیه اقدامات عبدالفتاح البرهان است. وی پیشتر کابینه و شورای حاکمیتی را منحل کرده بود اما بعدا حمدوک و البرهان به توافق سیاسی دست یافتند و حمدوک به پست خود بازگشت. گروه‌های سیاسی و مدنی این اقدامات را کودتای نظامی می‌دانند و با این توافق سیاسی مخالفند.

در همین راستا تعدادی از گروه‌های سیاسی "ائتلاف آزادی و تغییر "سودان منشور سیاسی را امضا کردند که شامل ۱۳ بند برای تکمیل دوره انتقالی است که مهم‌ترین بندهای آن حفظ شراکت میان نظامیان و غیرنظامیان، تشکیل مجدد شورای حاکمیتی و کاهش اعضای آن، ادغام نیروهای واکنش سریع و جنبش‌های مسلح دیگر در ارتش و مشخص کردن موعدی برای انتقال قدرت و غیرنظامیان است.

جمعه نیز مدیران دانشگاه‌های سودان یک سند برنامه ملی را برای خروج از بحران مطرح کردند.

آن‌ها تاکید کردند که این سند بر اساس دیدگاه‌ها و طرح‌های انقلابی و بیانگر آرمان‌های ملت سودان برای تحقق دموکراسی پایدار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha