• یکشنبه / ۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1400100502953
  • خبرنگار : 50189

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان:

طرح های جامع، تفصیلی و هادی را روی پهنه زلزله خیز طراحی نکنید

طرح های جامع، تفصیلی و هادی را روی پهنه زلزله خیز طراحی نکنید

ایسنا/کرمان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خطاب به طراحان و مسئولین گفت: طرح های جامع، تفصیلی و هادی را روی پهنه زلزله خیز طراحی نکنید.

احمد خرم پیش از ظهر امروز پنجم دی ماه در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله بم با یادآوری زلزله بم و خسارات وارده گفت: در پنج ساعت اولیه زلزله در بم حضور پیدا کردم و اولویت اول ما رسیدگی به زخمی ها بود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از فرودگاه بم در زلزله خسارت دیده بود، ادامه داد: برای انتقال زخمی های زلزله ۱۰ فروند هواپیمای مسافربری که در آسمان بودند پیشنهاد دادم که مسافرانشان را پیاده کنند و به بم اعزام شوند و در آن لحظه هیچ چیزی مهمتر از نجات جان زخمی ها نبود و زخمی ها را به استان های دیگر از طریق هواپیما اعزام کردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: مراسم کفن و دفن یکی دیگر از مشکلات آن روزها بود و امکان غسل و کندن قبر نبود زیرا هوا گرم بود و فوری اجساد متعفن می شدند لذا با بیل و بلدزر خاک می کندیم و کشته شدگان را دفن می کردیم.

وی از حضور ۴۵ روز خود در بم در زمان زلزله اظهار کرد: تعداد کشته شدگان ۴۶ تا ۵۸ هزار نفر بود و این مصیبت بود.

خرم با اشاره به صحنه های دلخراش زلزله بم تصریح کرد: زلزله های دهه های اخیر به ما آموخت که اگر در مقررات ملی، استاندارد مصالح، بتن و فولاد دقت کنیم زلزله تلفاتش به طور چشمگیر کاهش پیدا می کند.

وی از پیامدهای خوب زلزله بم نیز سخن به میان آورد و تصریح کرد: زلزله بم تحولی در مردم، در سازمان نطام مهندسی، شهرداری ها و ... ایجاد کرد و اگر خوب طراحی، اجرا و آموزش می دادیم و افراد سودجو تخلف نمی کردند، شاهد این همه خسارات جانی و مالی در حوادث نبودیم.

وی ادامه داد: دقت کنید مردم را دچار مشکل نکنید و منافع مردم را جدی بگیرید.

خرم تصریح کرد: متاسفانه در طبقات پایین روی کلاس زمین دقت نمی کنیم و در اجرا از بتن و مصالح با کیفیت استفاده نمی کنیم و باید بازرسی فنی داشته باشیم.

وی به تخلفاتی که در مسیر ساخت و سازها صورت می گیرد، اشاره کرد و افزود: متأسفانه ناظر به نحوه اجرای مقررات دقت نمی کند و مجری سوری کاری می کند و مصداق تخلف را روشن و برخورد جدی نکردیم و بستر تخلف نکردن و سالم زیستن و شفاف سازی ایجاد نکردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: ۲۵ سال است که قانون مقررات ساختمان داریم اما باری به هر جهت آن را اجرا می کنیم.

وی با تاکید برآنکه علمی و درست با مسائل و قضایا برخورد شود، عنوان کرد: صنعتی سازی را جدی بگیرید؛ ما هفت سال پیش به وزیر اسبق راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم با مشارکت بخش خصوصی و ... طرح جامع مسکن را تدوین کنند اما جدی گرفته نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha