• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1400093023367
  • خبرنگار : 50300

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهیدچمران اهواز عنوان کرد

سایه سنگین کرونا بر نشریات دانشجویی / انتشار نشریات در فضای مجازی

سایه سنگین کرونا بر نشریات دانشجویی / انتشار نشریات در فضای مجازی

ایسنا/خوزستان بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و ایجاد پاندمی می‌گذرد؛ این پاندمی فعالیت‌های مختلفی را به تعطیلی کشاند و دانشگاه‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبودند. تعطیلی دانشگاه‌ها و عدم حضور دانشجویان طبیعتا روی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه انتشار نشریات دانشجویی تاثیرگذار بود.

اهمیت نشریات دانشجویی بر کسی پوشیده نیست؛ از این حیث که نشریات دانشجویی همواره بستری برای انتقال نظرات دانشجویی و رساندن صدای دانشجوهای مطالبه‌گر بوده است.

دکتر عبدالرحیم هوشمند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهیدچمران اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از بخش‌های فعالیت فرهنگی دانشجویان، نشریات است. دانشجویان در طول سنوات تحصیلی خود می‌توانند تقاضای راه‌اندازی و انتشار یک نشریه را داشته باشند.

وی ادامه داد: در دانشگاه شهید چمران اهواز حدود ۶۰ نشریه مجوزدار وجود دارد اما با توجه به شرایط کرونایی، در دو سال اخیر طبیعتا مثل بقیه فعالیت‌هایی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته بود، فعالیت نشریات نیز متاثر شد. اکنون حدود ۲۰ نشریه فعال هستند و منتشر می‌شوند و با توجه به اینکه دانشجو در دانشگاه حضور ندارد عمدتا این نشریات به صورت الکترونکی انتشار می‌یابند. در این شرایط، برای افزایش توانمندی دانشجویان هیم کارگاه‌های مختلفی از جمله مقاله و گزارش‌نویسی، ویراستاری، تیترنویسی و... برگزار شده است.  

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهیدچمران اهواز بیان کرد: نشریات این دانشگاه در جشنواره‌های ملی شرکت کرده‌اند و ۹ نفر از دانشجویان ما در جشنواره ملی تیتر که با شرکت بیش از ۳۳ هزار اثر برگزار شد، موفق به راهیابی به مرحله نیمه نهایی شدند و یک اثر نیز رتبه به دست آورد.

هوشمند گفت: با وجود شرایط کرونایی، جلسات کمیته ناظر بر نشریات تشکل و تقاضاها بررسی می‌شوند. قرار است مسابقه تیترنویسی نیز در دانشگاه برگزار شود و برنامه‌های دیگری نیز خواهیم داشت؛ هدف از اجرای این برنامه‌ها تونمندسازی دانشجویان است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده بیان کرد: کمک هزینه‌های مربوط به طراحی و ویراستاری که همیشه دانشگاه به مدیران مسئول نشریات پرداخت می‌کرد، براساس طبقه‌بندی و با توجه به کیفیت نشریات پرداخت می‌کنیم؛ این کار در راستای کیفی‌سازی نشریات دانشجویی است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهیدچمران اهواز افزود: دوره کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است از جمله نشریات. انتشار نشریات به صورت کاغذی کاملا متوقف شده است اما به صورت مجازی منتشر می‌شوند. امیداوریم دانشجویان زودتر در دانشگاه حضور پیدا کنند و فعالیت‌های حضوری را از سر بگیرند.

وی گفت: در فعالیت نشریات طبق مقررات وزارت علوم دانشجو از ترم سوم به بعد می‌تواند تقاضای راه‌اندازی نشریه داشته باشد. البته فعالیت نشریات دانشجویی بیشتر به سمت علمی و ادبی پیش می‌رود و کمتر به مباحث سیاسی می‌پردازند که متاثر از فضای جامعه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha